O companie cu acționariat majoritar JAPONEZ susține Festivalul de Toamnă al Economiei GERMANE

O companie cu acționariat majoritar JAPONEZ susține Festivalul de Toamnă al Economiei GERMANE
Interviu cu Daniel Metz, CEO al NTT DATA România. "Provocarea noastră acum este să ne găsim drumul între cele două identități".

Mii de angajați lucrează în prezent în companiile germane din Transilvania. Unul dintre cei mai mari angajatori este, din acest punct de vedere, NTT DATA România, fostă EBS. Chiar dacă, acum, acționarul majoritar este japonez, firma, ale cărei baze au fost puse la Cluj acum 16 ani, rămâne, prin cultura sa organizațională, mai mult... nemțească.

Așa se explică faptul că NTT DATA România este și anul acesta, la fel ca în celelalte patru ediții precedente, partener al Festivalului de Toamnă al Economiei Germane- Herbstfest, care are loc în Piața Unirii din Cluj-Napoca în fiecare prim weekend al lunii octombrie. Anul acesta se desfășoară în perioada 30 septembrie - 2 octombrie.

Într-un amplu interviu, unul dintre cei mai performanți manageri de companie cu capital străin din România, Daniel Metz, a vorbit despre schimbările din societate, a demontat mitul potrivit căruia marile companii din Vest vin la noi pentru că forța de muncă este ieftină, a prognozat care este viitorul investiţiilor străine la Cluj şi a explicat cum se construieşte o companie de succes arătând respect faţă de angajaţi.

- Care este povestea din spatele acestui parteneriat și cum se împacă ea cu noua orientare a fostei EBS?

Daniel Metz: EBS România am construit-o eu, la Cluj, în urmă cu 16 ani (între timp, avem filiale în şase oraşe din România, dar şi o filială la Novisad) și a fost focusată exclusiv pe piața germană până acum câțiva ani.

La acea vreme tot ce se întâmpla în interior, la nivelul companiei, era în limba germană, de la secretariat, contabilitate, servicii tehnice până la contracte, care aveau la bază legislația germană. Practic, am încercat să devenim, pentru clienții de acolo, o companie de IT germană în România. Așa ni se și spunea când aveam vizite străine: toți aveau impresia că sunt într-o firmă din Germania. A fost un element foarte important pentru viitorul acestei companii.

Lucrând pentru piața germană, am ajuns la un grad de maturitate care ne-a permis să accesăm clienți din zona premium - marile concerne producătoare de autoturisme. Iar acest concern care, la sfârșitul anului 2013, a cumpărat 100% din părțile sociale EBS România era interesat de piața de automotive la nivel global. Noi fiind un specialist în această piață, cu accent pe piața germană, unde sunt acești mari producători premium.

Așa ne-am trezit membri ai unui grup japonez, la care principalul acționar este statul japonez, dar având în urmă o istorie focusată pe tradiția și cultura germană. Căci o afacere nu se poate dezvolta pe o anumită piață, dacă nu incluzi elemente de cultură, de istorie, de obișnuință ale acelui popor. Provocarea noastră acum este să ne găsim drumul între cele două identități. Până acum, gândeam, scriam, făceam afaceri în germană. Și în continuare principala noastră activitate e acolo, având în vedere că această companie japoneză are afaceri peste tot în Europa, iar pe noi ne-au "direcționat" spre Germania tocmai datorită experienței.

- De ce era nevoie totuși nevoie de acest festival, al "economiei germane", care e rolul său?

Daniel Metz: Cred că marii investitori germani au ajuns la concluzia că nivelul foarte ridicat al investițiilor pe care le-au făcut în ultimii 10-15 ani în zona Transilvaniei trebuie făcut cunoscut publicului larg.

Și ei doresc să vorbească despre realizările lor, despre problemele lor, să se întâlnească între ei, dar și cu autoritățile locale și cu publicul din comunitățile unde activează, să discute cu toții, să găsească soluții de viitor împreună. Și, de ce nu, să împărtășească și cu alte companii, fie că sunt din zona germană, sau nu, din experiența lor. Este un semn de deschidere, de comunicare transparentă și cred că orice afacere care atinge un grad de maturitate se distinge prin transparență și prin dialog.

- Are Clujul cu adevărat un avantaj competițional față de alte orașe din România în atragerea investitorilor străini?

Daniel Metz: Clujul este în acest moment, unul dintre cele mai atrăgătoare orașe din punctul de vedere al investițiilor. Oferă infrastructură - aeroportul, ordine, stabilitate, este un oraș sigur - poți să mergi la orice oră din zi și din noapte cu un vizitator, nu îți este frică.

Niciodată nu vei investi într-o localitate unde, după ora 10 noaptea, trebuie să stai în hotel. În plus, la nivelul Clujului, oamenii care se ocupă de destinul acestui oraș, atât Primăria, cât și Consiliul Județean au avut o atitudine extrem de pozitivă față de investitorii străini. Niciodată o companie nu va investi într-o localitate unde ajungi greu la factorii de decizie.

- Cum putem atrage mai multe investiţii străine în România?

Daniel Metz: Viitorul investițiilor străine este industria cu un grad înalt de tehnologizare. Numai așa vom putea păstra marile concerne în România. Ele nu mai vin la noi pentru forță de muncă ieftină! Vin la Cluj fiindcă încă găsesc resurse suplimentare și pentru că avem un mediu universitar care va genera în următorii ani creșterea acestui bazin de resurse. Acele companii din Vest care vin spre Cluj nu mai vin datorită salariilor mici. Diferența de salarii între Munchen si Cluj este nesemnificativă. Și avem români care câștigă mult mai bine decât nemții din orășele mici din Germania de Est.

- Va înceta Clujul să mai fie atractiv pentru investitori, în special pentru cei din domeniul IT?

Daniel Metz: Clujul va fi atractiv pentru investitori atâta timp cât va avea o universitate performantă și atâta timp cât vor mai exista oameni tineri care vor să rămână în țară și să își construiască o carieră în mediul social din care provin. De ce? Pentru că, în IT spre exemplu, dar nu numai, cererea de specialiști la nivelul economiei globale este în creștere exponențială.

Noi nu suntem în stare, nici Estul, nici Vestul Europei, să asigurăm numărul de resurse umane cerute de progresul tehnologic pe care îl avem în momentul de față. Faptul că avem, în prezent, la Cluj, resurse și că aceste resurse devin tot mai bine pregătite ne va asigura un loc privilegiat la masa celor care vor fi parte activă în modelarea viitorului.

- Cum aţi văzut evoluţia Clujului de la momentul când aţi pus bazele EBS România?

Daniel Metz: Toate marile companii vin la Cluj pentru forța de muncă, pentru a dezvolta afaceri cu valoare adăugată tot mai mare. Dacă acum 10-15 ani aveam în Cluj un număr semnificativ de firme de lohn în industria textilă, acum ele au fost înlocuite de companii cu o valoare adăugată superioară. Asta înseamnă că oferă locuri de muncă de tip industrial, învață populația activă a țării să își dezvolte o carieră într-un mediu economic concurențial bazat pe procese industrializate și își "cresc" specialiștii și managerii.

Iar acest lucru nu se poate face fără universități. În Cluj-Napoca, vă dați seama, este mediul ideal din acest punct de vedere, prin universitățile clujene. În ultimii cinci ani, acestea au devenit extrem de deschise către mediul de afaceri. Am găsit acolo oameni care gândesc în viitor, care înțeleg că, fără o industrie cu un înalt grad de tehnologizare, nu vom putea să păstrăm aceste concerne în România.

În plus, firmele nu-și mai bat joc de oameni ca acum 10-15 ani, au înțeles că avem o legislație europeană ce trebuie respectată, au înțeles că viitorul înseamnă transparență, comunicare, colaborare cu angajații, înseamnă respectul angajaților, echilibru între interesul de business și cel normal al oamenilor. Asta înseamnă o companie care are succes!

Comenteaza