O companie farmaceutică pierde procesul împotriva Consiliului Concurenței. Firma a abuzat de poziția dominantă pe piața produselor oncologice

O companie farmaceutică pierde procesul împotriva Consiliului Concurenței. Firma a abuzat de poziția dominantă pe piața produselor oncologice

Consiliul Concurenței a câștigat procesul cu Roche România, compania farmaceutică care a abuzat de poziţia sa dominantă pe piaţa unor produse oncologice din țară.

Consiliul Concurenţei a câştigat procesul cu Roche România, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie confirmând definitiv încălcarea Legii Concurenţei de către compania farmaceutică, care a abuzat de poziţia sa dominantă pe piaţa unor produse oncologice din România, informează CC printr-un comunicat.

Amenzi de peste 40 milioane de lei primite de compania farmaceutică

Conform sursei citate, autoritatea de concurenţă a sancţionat, în anul 2019, compania farmaceutică Roche România SRL cu amenzi în valoare totală de 44,168 milioane lei (9,47 milioane euro) pentru adoptarea unei strategii menite să elimine concurenţa la licitaţiile publice pentru medicamentele care conţin rituximab, trastuzumab, cu scopul de a întârzia intrarea pe piaţă a unor medicamente biosimilare.

Astfel, Roche a vândut medicamentele ce conţineau Rituximab şi Trastuzumab către distribuitorii parteneri, care i-au fost şi concurenţi la licitaţii, dar preţul oferit acestora a fost mai mare decât preţul său de ofertare la licitaţiile publice. În felul acesta, Roche şi-a eliminat concurenţa la licitaţii, deoarece distribuitorii nu au putut participa în cadrul acestor proceduri în condiţii rezonabile, care să le asigure desfăşurarea activităţii în mod eficient (profitabil).

Roche a contestat decizia de sancţionare, dar atât prima instanţă (Curtea de Apel Bucureşti), cât şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au respins acţiunea companiei farmaceutice ca fiind neîntemeiată.

Compania farmaceutică a mai fost sancţionată pentru că, în aceeaşi perioadă, 2017 - 2019, a implementat o strategie pentru a împiedica vânzările de medicamente concurente, mai ieftine, care conţin substanţa activă Erlotinib. Din strategia Roche au făcut parte direcţionarea pacienţilor către propriul produs, mai scump, Tarceva, prin cardul de pacient Roche şi call center-ul Roche, şi acoperirea diferenţei de preţ ce ar fi trebuit plătită de către pacienţi la achiziţia Tarceva, pentru ca aceştia să nu cumpere un alt medicament similar.

Şi în acest caz, Roche a contestat la Curtea de Apel Bucureşti, dar instanţa a menţinut decizia Consiliului Concurenţei. Compania a înaintat recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Comenteaza