Programul Rabla 2025: Voucher redus la 3.500 de euro pentru electrice, după promisiunea de 7.500 de euro

Programul Rabla 2025: Voucher redus la 3.500 de euro pentru electrice, după promisiunea de 7.500 de euro

Guvernul taie considerabil sprijinul acordat celor care vor să își cumpere o mașină electrică prin Programul Rabla Auto 2025.

Dacă la începutul anului Ministerul Mediului vorbea despre o primă de 7.500 de euro, noul ghid de finanțare aflat în dezbatere publică reduce valoarea ecotichetului la doar 18.500 de lei (circa 3.500 de euro).

Această schimbare radicală vine într-un context paradoxal: în iulie, imediat după suspendarea vechiului program, piața auto a crescut cu 26%, dar vânzările de electrice s-au prăbușit cu 17,8%, potrivit zf.ro. 

Bugetul total al programului pentru 2025 va fi de 200 de milioane de lei, însă destinat exclusiv persoanelor fizice. Decizia este criticată, în condițiile în care impactul major asupra mediului este produs de mașinile firmelor, care rulează anual în medie 20.000–30.000 km, în timp ce un autoturism deținut de o persoană fizică parcurge aproximativ 10.000 km/an.

Ecotichetul de anul viitor este semnificativ mai mic nu doar față de promisiunea inițială de 7.500 de euro, ci și față de valoarea din 2024, când sprijinul era de 5.000 de euro – o reducere de aproape 30%. În plus, ghidul prevede subvenții și pentru vehiculele cu pilă de combustie cu hidrogen, deși în România nu există stații de alimentare și nici nu sunt comercializate astfel de mașini.

Oscilațiile frecvente privind valoarea stimulentului arată lipsa unei strategii clare de susținere a mobilității electrice. În doar opt luni, potențialii cumpărători au trecut de la entuziasmul unui voucher record la dezamăgirea unei reduceri la mai puțin de jumătate, mai arată sursa citată. 

Noua formă a programului a fost stabilită prin OUG 41/2025, adoptată în ședința de guvern din 19 august. Potrivit analiștilor, modificările confirmă faptul că Rabla Auto rămâne mai degrabă un instrument cu miză electorală decât o măsură reală de reducere a emisiilor de CO2.

Comenteaza