Strada Kogălniceanu: cu sau fără parking

Strada Kogălniceanu: cu sau fără parking
Arhitecţii propun concurs pentru amenajarea acesteia şi renunţarea la noi parcări care ar genera aglomeraţie, trafic mare şi compromiterea pietonalei.

Reprezentanţii filialei locale a Ordinului Arhitecţilor din România (OAR) şi cei ai societăţii civile au programat o întâlnire în această săptămână cu responsabilii din primăria municipiului, pentru a discuta „tema Kogălniceanu".

Arhitectul şef al municipiului, Ligia Subţirică, a declarat că primarul Emil Boc a dispus constituirea unui grup de lucru care să analizeze atât propunerea de amenajare existentă (cu parking pe str. Kogălniceanu), cât şi nemulţumirile exprimate de societatea civilă pe marginea acestui proiect. „Acest grup de lucru va veni cu o concluzie în termen de două săptămâni", a precizat Subţirică. Cu toate că anterior a susţinut oportunitatea realizării unui parking în zonă, edilul a declarat ieri că nu va lua o decizie fără concluziile specialiştilor consultaţi. „Aştept părerile experţilor înainte de a promova o decizie legată de acest subiect", a spus primarul.

O parte dintre arhitecţii clujeni s-au exprimat deja în favoarea organizării unui concurs de soluţii pentru amenajarea străzii Kogălniceanu. „Noi avem o propunere pentru liniştirea traficului în zonă. Construirea unui parking acolo nu ar face decât să aducă şi mai multe maşini în zona centrală, în loc să o facă mai accesibilă pietonilor. Nu putem pune un parking oriunde, doar fiindcă avem o parcelă de teren liberă. Parkingul ar trebui realizat în afara acestei zone. De asemenea, susţinem ideea realizării unui concurs", a menţionat Szabolcs Guttmann, preşedintele filialei Transilvania a OAR.

De câteva luni, arhitecţi, locuitori din zonă şi reprezentanţi ai societăţii civile fac demersuri prin care critică abordarea şi proiectul primăriei de reabilitare a străzii Kogălniceanu. Într-un memoriu adresat municipalităţii aceştia au atras atenţia că proiectul se concentreză pe amenajarea unei parcări care ar duce la distrugerea zonei şi nu la punerea sa în valoare, aşa cum s-a anunţat de către administraţia locală. Oficialii primăriei spun că sunt deschişi la orice propunere cu menţiunea că municipalitatea susţine că în centru este nevoie de cel puţin două parkinguri.

În luna iulie, Boc a ieşit la rampă cu un proiect din 2011 al administraţiei Sorin Apostu privind amenajarea unui parking subteran de 144 de locuri în zona străzii Kogălniceanu. Promotorul şi semnatarul propunerii de amenajare a zonei a fost arhitectului Adrian Iancu, fost arhitect şef al municipiului şi actual membru al Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism. Acesta a susţinut proiectul la o şedinţă de urbanism şi a declarat că îl donează primăriei, adică îl oferă fără a fi plătit pentru aceste propuneri. Primarul a anunţat în vară că demarează studiile preliminare, urmate de consultări şi dezbateri publice.

Încă din 2011, când a fost lansat, proiectul parcării a fost contestat de urbaniştii clujeni. De altfel, mai mulţi specialişti în urbanism din Cluj au susţinut că varianta cea mai bună pentru amenajarea spaţiilor publice o reprezintă organizarea de concursuri de soluţii şi selecţia din mai multe propuneri, de către un juriu, fără ca preţul cel mai mic să fie unicul criteriu pentru departajare. Într-un memoriu semnat de 19 persoane se sugerează, de asemenea, organizarea unui concurs de arhitectură care să aibă la bază studiile necesare, printre care şi un studiu de trafic integrat pentru reamenajarea străzii, având în vedere că proiectul se concentrează în jurul amenajării parcării şi nu pe reabilitarea zonei.

Kristina REŞTEA

Luminiţa SILEA

 

 

Comenteaza