Turn de control aerian 3D, creat la Cluj. “Piloții de avion vor dispărea”

Turn de control aerian 3D, creat la Cluj. “Piloții de avion vor dispărea”
Paul Szanto prezintă soluția inovativă concepută la Cluj

Întreprinzătorii clujeni au inițiat un simulator de control al traficului aerian: o tabletă de 10 inch înlocuiește o întreagă sală de curs și echipamente de sute de mii de euro. Soluția este folosită deja pentru patru aeroporturi din Grecia și va fi introdusă în curând de Romatsa pentru șase aerogări din România.

“Este un  proiect cu fonduri europene în valoare de 1,03 milioane de euro, din care contribuția noastră se ridică la 260.000. Ne-am propus să creăm o soluție informatică prin care să fie înlocuite acele săli mari, cu echipamente de sute de mii de euro, care presupun și deplasarea controlorilor la teste și la instruirile care se fac periodic.

O altă componentă este simulatorul de turn de control 3 D, cu console, radar, condiții meteo, sisteme de comunicații. Deja soluția a fost cerută de Aeroportul din Atena - vor beneficia de fapt patru aeroporturi din Grecia, dar și de Romatsa, în țara noastră, pentru aeroporturile Otopeni, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Suceava și Arad.

Ținta noastră o reprezintă țările în curs de dezvoltare din Africa – avem cereri din Nigeria, Ghana, Senegal, Algeria – din păcate acolo situația politică s-a înrăutățit. Este o piață de câteva sute de mii de euro anual pentru noi, însă la nivel global se ridică la 500 de milioane de euro. Ne vom prezenta soluția și la conferința IATA de la Madrid”, a menționat inițiatorul acesteia, Ioan Drăgan, fondator al companiei clujene Sim Soft. Acesta a înfințat firma în 2011 și îl are ca partener pe controlorul de trafic Cosmin Bodea.

Echipa care a realizat proiectul european s-a declarat drept nemulțumită de felul în care a fost derulat acesta. “Este o crimă ceea ce se întâmplă în România pe fondurile europene! În domeniul tehnologiei timpul contează foarte mult, iar noi ne batem cu competitori globali. A trebuit să angajăm oameni care se ocupă doar cu hârțogăria, ne ocupăm mai mult cu dosarele decât de business-ul nostru. Statul trebuie să schimbe ceva în gestionarea acestor proiecte de către companiile mici”, spune Ioan Drăgan.

"În mod normal, într-o sală de curs pot fi instruiți cam 3-4 controlori deodată, dar prin soluția noastră se pot face instruiri și pentru 1.000 de controlori în același timp", spune Paul Szanto, coordonator tehnic al proiectului.

Costul unei asemenea soluții este cuprins între 0,5 și 1,5 milioane de euro, în funcție de gradul ei de complexitate. Dacă inițial grecii au cerut varianta veche, Romatsa a solicitat să o aibă pe cea completă.  Întreprinzătorii din Cluj au solicitări nu numai din sectorul aerian, ci și din cel naval, mai puțin din sectorul feroviar, unde aceste soluții sunt mai mult furnizate de producători.

“În 30 de ani, partea de control aerian va fi complet automatizată. Un computer va avea în față întregul spațiu aerian european și va calcula pe unde să meargă acel avion pe ruta cea mai scurtă, pe care să polueze cel mai puțin și unde să aterizeze unde este traficul de pasageri cel mai decongestionat. Recent s-a făcut prima aterizare de avion complet automată, deci vor dispărea și piloții de avioane”, estimează Ioan Drăgan.

Ce este soluția Atmis

- Poate instrui continuu controlorii de trafic, din orice locație
- Permite accesul de pe terminale mobile
- Integrează tehnologiile cloud computing, realitate augmentată, recunoaștere vocală, machine learning
- Se pot simula scenarii de urgență: luări de ostatici, incendii, accidente în aerogară
- Previne pierderile umane și materiale
- Este adresată atât sectorului civil, cât și celui militar

Comenteaza