“Vom vedea primele mașini autonome în transportul în comun”

“Vom vedea primele mașini autonome în transportul în comun”
Bojan Mrazovac

Primele vehicule autonome de pe străzile din Cluj sau Novi Sad vor apărea în transportul în comun, apreciază Bojan Mrazovac - Head of Competence Area, R&D and Future Technologies NTT DATA Romania. Acesta a vorbit, într-un interviu acordat ZIUA de Cluj, despre inițiativele celor două orașe de a deveni inteligente și “verzi”. 

Cum vedeți Clujul în comparație cu Novi Sad?

Clujul şi Novi Sadul se aseamănă, atât ca număr de locuitori, cât și ca influențe culturale. Ambele oraşe sunt populate de tineri datorită centrelor universitare. Sectorul IT este dezvoltat atât în Cluj cât şi la Novi Sad, acesta fiind considerat ca un pol important al Serbiei în domeniu.

Cum ați ajuns în acest domeniu?

Începutul carierei mele a fost într-o companie din Novi Sad profilată pe Embedded,  telecomunicaţii și mașini inteligente, în cadrul căreia am activat atât partea de hardware, cât și pe cea de software. Am ajuns la NTT DATA Romania în 2016, fiind unul dintre primii membri ai nucleului filialei din Serbia.

Serbia nu face parte din Uniunea Europeană. Este acesta un impediment?

Se pare că mai avem de îndeplinit anumite cerințe, însă situația politică este favorabilă pentru că tinerii plecați în alte țări să se întoarcă acasă. Sunt beneficii dacă ești în afara UE. De exemplu, nu ai nevoie de viză pentru anumite țări precum China sau Rusia, în condițiile în care în ziua de astăzi trebuie să ajungi la o piață mult mai mare decât cea a Europei. E drept că avem și dificultăți nefiind în UE. Până la urmă este important să ai un echilibru între toate acestea. Vom ajunge și noi membri ai UE, cu siguranță atunci vor veni și multe avantaje. 

Sunteți și cadru universitar. Cât de importat este pentru un student să intre într-o companie?

“Vom vedea primele mașini autonome în transportul în comun”Eu predau IT la o universitate din Serbia. Avem o nouă generație bună de studenți, iar în cadrul NTT DATA Romania inclusiv filiala din Serbia avem academii special create pentru studenţi, unde aceştia pot urma cursuri mai avansate. Vrem să creăm cadrul unei colaborări între universități și mediul economic deoarece în multe proiecte de cercetare ale NTT DATA Romania sunt angrenați studenți. În acest fel ei pot să se acomodeze, să facă parte din proiecte pe termen lung ale companiei, să își facă lucrări de masterat sau de doctorat în cadrul companiei dacă găsim o “chimie” comună. Este important pentru ei să activeze într-o asemenea academie precum cea din NTT DATA Romania pentru că astfel îi putem ghida într-o direcție sau alta a IT-ului, în funcție de aptitudinile lor. Când am fost student, și eu am urmat un program asemănător.

Spre ce ar trebui să se orienteze studenţii: către o companie mare sau mică?

Un start-up trebuie să se concentreze pe a fi mai vizibil, o corporație este deja în piață, dar are și reguli mai stricte. În corporație ești mai sigur, ca startup ai nevoie de idei bune, dar nu este destul în a te impune pe piață, trebuie să îți asumi niște riscuri. Depinde de așteptările tale: mai multe turbulențe, dar cu posibilitatea de a exploda sau ai nevoie de regularitate, de concepte stabile, iar atunci locul tău este în corporație. Cu amendamentul că și într-o corporație poți face activitate de cercetare, dezvoltare, adică să îți manifești creativitatea.

La ce proiecte ați lucrat în cadrul companiei?

NTT DATA este recunoscută pe plan mondial pentru proiecte în inteligența artificială, Blockchain, specializarea datelor, securitate cibernetică. Important este ca toate aceste proiecte pe care noi le derulăm să fie folosite de oameni. E la fel ca folosirea telefoanelor mobile. Avem telefoane inteligente, orașe inteligente. Pentru noi, IT-iștii, este important feedback-ul din partea oamenilor.

Există vreun Smart City în această regiune a Europei?

Sunt orașe care au implementat diverse: unii încearcă să controleze traficul, alții au instalat undă verde sau monitorizează calitatea aerului. Nu multe dintre orașele lumii au combinat toate aceste soluții. Este și cazul Clujului, care încearcă mereu să aducă elemente de noutate: aici au apărut prima dată în România autobuzele electrice, s-au introdus benzile dedicate pentru transportul în comun. Conceptul de oraș inteligent este mai nou pus în conexiune cu cel de oraș “verde”. În China, care se confruntă cu poluarea, s-au introdus soluții inovatoare; există turnuri de birouri care filtrează aerul. Sunt companii din Vestul Europei care participă la asemenea proiecte în Shanghai. Italia are deja o tradiție în amplasarea de grădini pe clădiri, oamenii cultivă acolo plante. Sunt și universități din Cluj preocupate de problema monitorizării poluării din oraș.

Există vreo soluție minune pentru ambuteiajele din trafic?

Mașinile inteligente vor avea o mare contribuție la rezolvarea acestei probleme. Tehnologia 5G va contribui la crearea unei infrastructuri inteligente, vor fi stații amplasate în locurile cele mai aglomerate, pe semafoare, pe clădiri – în cadrul grupului NTT se lucrează la așa ceva. Mașinile vor comunica atât între ele, cât și cu infrastructura, pentru a face traficul mai fluent. Noi participăm la proiecte de acest gen în România, în Serbia, recunoscute la nivel internațional.

Când vom vedea prima mașină autonomă pe străzile Clujului?

Mulți producători auto au promis-o, doar se pune problema la care nivel de autonomie se va ajunge, pentru că există cinci niveluri. Sunt situații care trebuie lămurite, de exemplu cum comunică o mașină autonomă cu una “normală”. Primele mașini autonome se vor regăsi în flotele de taximetrie și în transportul public, mai ales că ultimul are linii dedicate, deci mai ușor să se evite situații neașteptate. Tot ceea ce știm noi acum despre mașini se va schimba în viitor pentru că va exista conceptul de împărțire a vehiculelor între mai mulți oameni. Mașina te va recunoaște, îți va acorda permisiunea să o folosești pentru o anumită perioadă, pe un anumit traseu. Nu va mai exista proprietate asupra mașinii.     

 

 

Comenteaza