Video Webinar ROCA X | Antreprenorii se regrupează în criză. "Poate fi o oportunitate pentru că stimulează inovația și competitivitatea"
- Scris de Ziua de Cluj
- 23 Sep 2020, 14:20
- Economie
- Ascultă știrea
Fondatori ai unor companii susținute de ROCA X și investitori cu experiență în startup-uri au participat la un eveniment online în cadrul Techsylvania, menit să pună în lumină particularitățile ecosistemului de afaceri tech la început de drum, dar și portretul partenerului ideal în drumul spre atingerea obiectivelor de business.
Puteți urmări înregistrarea integrală a webinarului ROCA X din cadrul Techsylvania aici:
Folosind experiența personală și o analiză a celor mai importante obiective, vorbitorii au conturat principalele repere pentru o companie în dezvoltare și portretul partenerului ideal în călătoria spre atingerea celor mai îndrăznețe obiective de business. Iată cele mai importante idei care s-au desprins din dezbateri:
Cum au reacționat la schimbările crizei coronavirusului
- Bogdan Colceriu, cofondator & CEO Frisbo: “Nicio companie nu a rămas unde era înainte de criză, avem multe industrii în portofoliul nostru și am putut analiza dinamica macro. Covid-19 a lovit, toată lumea a devenit mai deschisă la online, am reușit să recrutăm din casele noastre, să integrăm clienții, să începem să livrăm mai eficient pe această piață. Noi activăm în logistica specifică e-commerce, nu suntem într-o nișă scalabilă, dar de când comerțul electronic a explodat, munca noastră a devenit mai ușoară”.
- Vasile Tamaș, cofondator & CEO Beez: “La început, printre clienții noștri au fost și CEO care nu dețineau laptopuri, dar acum toată lumea înțelege rolul tehnologiei și că trebuie să fie pregătită pentru schimbarea generată de aceasta. Să nu lucrăm din același spațiu a fost cel mai greu în timpul crizei, înainte eram obișnuiți să lansăm idei permanent, acum a fost nevoie să programăm apeluri pentru asta”.
- Mihai Lodoabă, cofondator yeParking: “În martie, după ce am asistat la o înghețare generală a consumului, s-a dovedit că economia comună este răspunsul. Transportul public a scăzut, ceea ce a reprezentat o oportunitate contextuală pentru noi. Parcarea ne costă la fel de mult ca articolele de lux, dar nu obținem beneficiul sau recompensa emoțională pe care am primi-o dintr-un bun de lux”.
- Voicu Oprean, fondator & CEO AROBS Transilvania Software: “Aveam în plan câteva proiecte de achiziții și fuziuni pe care am decis să le oprim pentru a vedea ce se întâmplă. Am supus companiile unor teste de stres pentru a le testa rezistența, dorința de a supraviețui, doar punctual am oferit capital. În unele cazuri, investitorii au pivotat, deoarece unele domenii noi au adus oportunități. Am valorificat creșterea industriei digitale, pe care ne-am concentrat prin vânzarea produselor noastre online”.
- Jacek Lubinski, Investment Manager MarketOne Capital: “Vizăm startupuri care se potrivesc profilului de tip “network effects”: market place-uri, platforme de date, prestatori de servicii. Ne-am concentrat asupra portofoliului în primele luni de la Covid, cu investiții ulterioare în cinci dintre companii care au necesitat capital suplimentar pentru a supraviețui. Abia după stabilizarea portofoliului, am analizat fluxul de tranzacții. Ne-am uitat la companii fondate în criza trecută (Airbnb, Pinterest, Uber, WhatsApp), când oprirea investițiilor ar însemnat pierderea unora dintre cele mai de succes companii din istorie”.
- Aurel Bernat, director general BT Asset Management: “În pandemie, investitorii individuali au devenit deznădăjduiți rapid, în special în zona de cash. Partea de acțiuni a fost mai rezistentă, dar și recuperarea investitorilor individuali a fost destul de rapidă”.
- Alexandru Bogdan, CEO ROCA X: “Startup-urile sunt flexibile, adaptabile, astfel încât multe sunt capabile să se reorienteze rapid, ceea ce a condus la adoptarea sporită și la creșterea veniturilor. Criza poate fi o oportunitate pentru că stimulează inovația și competitivitatea, ceea ce aduce creștere și valoare adăugată per ansamblu în economia românească, una care este necompetitivă în acest moment”.
Ce înseamnă să ai partenerii potriviți
- Mircea Popa, cofondator & CEO MedicAI: “Cu fiecare proiect vor exista dificultăți. E important să știu dacă investitorul e o persoană cu care împart aceleași valori. Ai nevoie de cineva de cealaltă parte a mesei cu care să poți vorbi, cunoaște industria, poate să-mi ofere acces la o rețea de contacte? Mă interesează să primesc nu doar bani, ci și timp. Investitorul trebuie să îmi asigure cunoștințele de care am nevoie pentru a mă extinde”.
- Mihai Lodoabă: “La primul nostru apel telefonic după lockdown, l-am întrebat pe Alex de la ROCA X: ar trebui să continuăm? A fost liniștitor că răspunsul a fost “Da: pregătiți-vă pentru variații, planificați A, B și C, dar continuați”.
- Voicu Oprean: “Ca investitori, dacă puneți prea multă presiune asupra antreprenorilor, aceștia s-ar putea să vă perceapă ca fiind inamicii lor. Antreprenorii au nevoie de două lucruri: timp și bani. Când mi se cere o soluție, schimb paradigma și le cer fondatorilor top soluții din care să aleagă. Dacă îl provocați prea mult pe antreprenor, acesta ar putea ceda. Criză plus provocări, plus piață este egal cu surmenaj. Ca investitor, am încercat să fiu încurajator și să las ușa deschisă pentru orice cerințe”
- Alexandru Bogdan: “Este esențial să alimentezi ideile disruptive cu combustibil în timp real, atunci când vezi creșterea întâmplându-se. Companiile emergente au nevoie de sfaturi despre cum să se adapteze atunci când cresc accelerat și nu au încă procese stabile implementate. Este o provocare trecerea de la o echipă de 3 la una de 20 care trebuie să lucreze și să livreze contra cronometru. Acum e un moment foarte bun pentru startup-uri cu potențial ridicat. Inovația atrage interesul, dar companiile emergente au nevoie de parteneri potriviți, cu aceleași valori, pentru o dezvoltare sustenabilă. Partenerii potriviți împărtășesc informații și oferă păreri fundamentate. Investitorii care se implică într-un startup câștigă nu doar financiar, ci atrag și inovația în afacerile lor, așa cum facem și noi, în cadrul Impetum Group, unde creăm un marketplace pentru sinergii. Impetum reunește sute de companii, care odată aduse împreună formează parteneriate mutual avantajoase. Iar noi ne implicăm direct pe funcțiile suport, de marketing, legal, resurse umane și astfel le dăm startupurilor un avans în piață”.
Cum arată dinamica actuală din piață
- Aurel Bernat: “Din punctul de vedere al pieței de capital, aceasta va fi una dintre cele mai scurte recesiuni. Ca dezavantaj, investitorii se așteaptă ca business-urile să livreze mai mult pe termen lung”.
- Voicu Oprean: “Ecosistemul clujean este format din câțiva jucători: universități, companii, investitori, autorități locale. Văd eforturi din toate părțile, de exemplu, autoritățile locale încearcă să constituie un fond pentru creșterea ecosistemului”.
- Jacek Lubinski: “Avem în portofoliu două companii din turism, printre care un furnizor global de mobilitate aeroportuară, gen Uber, dar concentrat pe transportul de la aeroport către centrul orașului. Au luat decizii bune, au redus costurile. După ce Covid dispare, cel mai probabil oamenii vor călători din nou; anul viitor ar putea fi cel mai propice pentru călătorii, deoarece unele vacanțe au fost amânate”.
- Mircea Popa: “Toată lumea apelează la asistența medicală, dar sănătatea continuă să fie un domeniu conservator în care inovația este uneori privită cu neîncredere. Ținta noastră, pacienții cronici, sunt exact persoanele care trebuie ținute departe de spitale, ceea ce este ironic, fiind cei care au cea mai mare nevoie de tratament și supervizare. Telemedicina înseamnă videocall plus plată; nu înțelegem de ce acest sistem nu a fost implementat înainte. Noi vindem o platformă de servicii de sănătate, dar produsul nostru înseamnă de fapt schimbare organizațională: clinica trebuie să schimbe modul în care face lucrurile. Sunt mulți pași administrativi implicați, începând cu crearea de conturi pentru fiecare medic, până la stabilirea unui nou mod de interacțiune cu pacientul. Este ineficient să începem să-i educăm pe “late adopters”, ne concentrăm să ajungem la “early adopters”, să îi înțelegem, iar aceștia să declanșeze o reacție în lanț, ei devenind model pentru alți utilizatori”.
Topul priorităților pentru antreprenori
- Bogdan Colceriu: “În ultimele luni ne-am concentrat să convertim userii offline în useri online. Covid a accelerat modul în care facem lucrurile, dar nu ne-a schimbat obiectivele. Am atins rezultate care depășesc obiectivele noastre inițiale. Experiența utilizatorului (UX) trebuie să fie unitară; provocarea noastră a fost să îi aducem pe toți colaboratorii la aceleași standarde: manageri de depozite, curieri, vânzători”.
- Vasile Tamaș: “Prioritatea noastră este să câștigăm clientul prin UX într-o metodă subtilă. Deja vedem rezultate mari”.
- Voicu Oprean: “În cele din urmă, banii rămân o modalitate bună de a testa valoarea companiei. Căutăm la startupuri capacitatea de a se adapta și de a nu se opri. Nu supraviețuiește cea mai puternică specie, ci aceea mai adaptabilă. Noi spunem: “Limitați impactul crizei evitând concedierea oamenilor, cel mai mare atu al nostru îl reprezintă oamenii”.
- Aurel Bernat: “Rentabilitatea capitalului propriu rămâne cel mai important indicator de performanță. Clienții sunt cea mai importantă parte a afacerilor noastre și includ atât întreprinderi mici și mijlocii, companii mari, dar și companii puternic reglementate. Acestea din urmă nu se pot reinventa în fiecare zi. Pentru noi, ca instituție, este necesar să ne menținem deschiși și să găsim soluții potrivite pentru fiecare tip de client”.
- Mircea Popa: “Primii ani ai unui start-up sunt despre cota de piață. Privim utilizatorii ca un mijloc pentru noi de a îmbunătăți produsul, proces care probabil nu se va termina niciodată”.
- Alexandru Bogdan: “Startup-urile au nevoie să câștige cea mai mare cotă de piață pe care o pot obține în cea mai scurtă perioadă de timp. De aceea noi folosim rețeaua de profesioniști la care avem acces prin apartenența la Impetum Group pentru a crea sinergii în care aplicațiile startupurilor noastre să se rodeze și să depășească cât mai rapid variantele alfa și beta, ca să ajungă pe piață într-o formă deja testată și optimizată”.
Conferință mutată în mediul virtual
Techsylvania este conferința de la Cluj care întrunește anual profesioniștii curioși de cele mai surprinzătoare inovații și secrete ale antreprenoriatului. În acest an a avut loc în perioada 22-23 septembrie, sub sloganul "Beyond Borders". Noul format virtual, dincolo de granițe, a extins perspectiva evenimentului, întrucât posibilitățile de conectare cu alți profesioniști au fost nelimitate. Printre invitați s-au numărat liderii din spatele celor mai cunoscute produse și servicii tehnologice: inventatorul iPhone-ului și iPod-ului - Tony Fadell, fondatorul companiei Behance - Scott Belsky , Jillionaire - fost membru al trupei Major Lajor, Mark Cuban - unul dintre cei mai prosperi antreprenori americani. Evenimentul a inclus și workshop-uri organizate de companiile Google, Bosch sau Fitbit.