Dacă nu se reinventează, USL moare

Dacă nu se reinventează, USL moare
Şi iată de ce. Din simplul şi extrem de concludentul motiv că, dintre proiectele iniţiate de USL şi angajate cu electoratul României, în picioare nu a mai rămas decât unul singur. Cel guvernamental. Şi poate, deşi eu unul mă îndoiesc, ar urma proiectul comun prezidenţial.

Toate celelalte, dintr-un motiv sau altul, nu mai există. Este, aşadar, un vid care fie va fi umplut cu înţelepciune de partidele din USL, fie va genera, şi încă foarte repede, o implozie.Două dintre obiectivele asumate de USL au fost câştigarea alegerilor locale şi câştigarea alegerilor prezidenţiale într-o maniera care să permită formarea unui Guvern. Aceste obiective au fost îndeplinite. Cu brio. Şi am avut nu unul, ci două Guverne USL. Ponta 1 şi Ponta 2. În spatele ultimului Guvern există o majoritate uluitoare, de aproape 80 la sută din numărul total al parlamentarilor. Din această perspectivă, nu ar mai fi nimic de făcut.

Alte obiective au fost ratate. În această situaţie se află cele mai importante două obiective politice asumate de USL. O nouă Constituţie şi regionalizarea. Din motive pe care nu reuşesc să le înţeleg, pentru că nimeni nu le-a explicat până în prezent, a fost creată o comisie parlamentară, dar nu pentru a elabora o Constituţie nouă începând chiar cu punerea în discuţie a formei de stat, ci pentru o simplă revizuire. Bine şi aşa. Numai că, după ce lucrările au fost încheiate, acest text al Constituţiei revizuite a fost trimis într-un depou legislativ. Printr-o şmecherie. Cea legată de modul de desfăşurare al referendumului. Curtea Constituţională a admis că în România poate fi organizat un referendum valid doar cu votul a 30 la sută dintre cetăţeni - în loc de 50 la sută, cvorum care nu ar fi putut fi îndeplinit niciodată -, dar abia la un an de la publicarea în Monitorul Oficial. Preşedintele Traian Băsescu a plusat, ţinând cât a putut de mult actul normativ şi promulgându-l practic în ultima clipă. Din acest motiv, în cursul acestui an este cu neputinţă să mai fie adoptată Constituţia revizuită fără a silui legea fundamentală şi logica electorală. Cu totul altfel ar fi stat lucrurile dacă, imediat după câştigarea alegerilor şi nu mult mai târziu, Legea referendumului ar fi fost promovată de către Parlament. Pierderea de timp a costat.


Ca într-un principiu al dominoului, prima consecinţă a decesului proiectului constituţional este imposibilitatea realizării celui de-al doilea proiect politic major, cel al regionalizării. Pur şi simplu pentru că în actuala Constituţie regiunile nu există ca subdiviziune administrativ-teritorială. În consecinţă, USL a recurs la un subterfugiu şi a elaborat, cam pe picior, o lege a descentralizării care a fost promovată nu în urma unei dezbateri detaliate în Parlament, ci prin asumare de răspundere. Aşa că nu mă mir deloc că ea a fost respinsă în unanimitate de către Curtea Constituţională în care, în paranteză fie spus, nu se mai poate susţine că Traian Băsescu mai dispune de vreo majoritate pentru a manevra politic instituţia. Că nici USL nu a manevrat CCR-ul s-a văzut şi asta este foarte bine. Ceea ce însă nu schimbă rezultatul. Declararea drept neconstituţională a Legii descentralizării va afecta şi un alt act normativ extrem de important, Legea bugetului. Care a fost concepută pornindu-se de la premisa că în 2014 va avea loc descentralizarea.


Un alt proiect major şi totodată angajament electoral cuprins în sintagma „dreptate până la capăt" viza o reformă a Justiţiei, în sensul larg al termenului, care să nu mai facă posibilă în viitor nici manipularea politică a unor vârfuri ale Parchetului şi nici o manipulare a CSM şi a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Acest proiect a eşuat în totalitate şi într-un mod atât de public, încât nici măcar nu are rost să mai intru în detaliu.


Şi atunci ce ar mai rămâne în picioare dintre multiplele obiective USL? După ce, aşa cum s-a stabilit, Victor Ponta a devenit premier, şi nu doar o singură dată, beneficiind de susţinerea PNL, ar urma, tot aşa cum s-a stabilit, ca la prezidenţiale să câştige Crin Antonescu, susţinut de PSD. Nu are rost să ne ascundem după degete. Deşi, nu neapărat la nivel declarativ, PSD se pregăteşte pentru un candidat propriu.


În fine, ar mai fi ca obiectiv asumat de USL, şi nu e puţin lucru, relansarea României. Prin investiţii masive. Prin crearea de noi locuri de muncă. Evident, după ce USL ar fi reparat în totalitate nenorocirile lăsate în urmă de regimul Băsescu. Până în prezent, reparaţiile nu au fost decât parţiale. Deşi notabile. În schimb, nici investiţiile şi nici locurile de muncă nu s-au văzut şi nu se vor vedea nici în 2014. Se vede asta în buget.


Regimul Băsescu este încă parţial în picioare. Şi de vină nu sunt partenerii noştri euroatlantici. Pur şi simplu a lipsit voinţa şi fermitatea politică a USL. Tocmai din acest motiv au şi apărut şi apoi au fost escaladate discuţiile privind ruperea USL.


Pentru ca USL să poată exista şi funcţiona cu adevărat în acest an şi poate şi anul viitor, este obligatorie identificarea unor ţinte importante, agreate de cetăţenii ţării şi asumate de partidele din coaliţie, legate de independenţa reală a Justiţiei, dar şi de eficientizarea ei. Pentru că Justiţia nu se reduce doar la cauzele penale atât de mult mediatizate. O politică asumată ar trebui să fie cea legată de perspectivă şi proiectele pe tremen lung în materie energetică. O politică pe termen lung în sănătate şi în învăţământ discutată şi asumată de toate forţele politice. O politică pe termen lung privind intensa şi buna utilizare a fondurilor europene puse la dispoziţia României. Sunt numai câteva exemple care ne arată că USL moare dacă nu se reinventează şi nu se poate reinventa decât asumându-şi angajamente mari.

Comenteaza