Din nou este de evaluat lucid, de către fiecare cetăţean, ceea ce s-a petrecut în ultimii ani. Trebuie lămurit, apoi, ceea ce este de făcut şi cu ce conducere. Oricât de neutri dorim să fim în faţa alternativelor, nu putem, dacă suntem oneşti, să evităm constatarea că alternativa evocată este cea reală. De ce spunem aceasta? Un prim şir de argumente rezultă din observarea a ceea ce s-a petrecut, în anii recenţi, în România. Au fost, în fapt, cinci ani fără realizări. Intrarea ţării în Uniunea Europeană, care este revendicată fără temei de actuala preşedinţie, a fost asigurată de cu totul alţii. Invitaţia din 1999, adresată de liderii europeni României şi negocierea capitolelor aderării au avut alţi realizatori: guvernările CDR (1996-2000) şi PSD (2001-2004).
Nici unul dintre cei care se laudă astăzi că a adus România în Europa nu a închis vreun capitol de negociere în vederea aderării. Se observă, în schimb, că România nu numai că a fost adusă în criză (criză care, orice se spune, este mai curând indigenă), dar – cum scria publicaţia “The Economist” – din cauza “incompetenţei” decidenţilor ei, va suferi mai mult. Pe deasupra, din lupta împotriva corupţiei, clamată zgomotos în 2004, a ieşit o corupţie mai extinsă: opinia europeană este şocată să vadă cum cei care se proclamă pe Dâmboviţa campionii luptei împotriva corupţiei sunt mai corupţi decât ceilalţi. Infrastructura a stagnat în ultimii cinci ani, cu toate că premisele au fost mai generoase ca oricând pentru a construi autostrăzi. S-a recurs, în aceşti ani, pe scară fără precedent, la tehnica lui Ceauşescu, constând în a pune persoane mediocre în demnităţi publice, încât să nu fie periclitate vârfurile şi să se poată arunca vina pe nepregătiţi.
Ca efect, România nu a putut folosi resursele
financiare puse la dispoziţie de Uniunea Europeană. Aderarea din 2007 a fost
folosită mai mult în folosul unor clici, decât în serviciul modernizării
cuprinzătoare a ţării. Peste toate, guvernul demis în 2009 a bătut recordul
nepriceperii din istoria modernă a ţării, aproape toate reglementările majore
date de acest guvern fiind nu numai aberaţii în conţinut (cum sunt, de pildă,
legea salarizării sau legea educaţiei), ci şi încălcări de reguli juridice şi
de reguli gramaticale. Actuala preşedinţie lasă în urmă o
A fost o soluţie
inspirată formarea, în urmă cu câteva luni, a unei noi majorităţi în Parlament
– o majoritate capabilă să redeschidă orizonturile României. împiedicarea
exercitării democraţiei, prin refuzul recunoaşterii majorităţii de către
instituţia prezidenţială, a pus, desigur,
Atacurile
maschează însă adevărata stare de lucruri. Au cei care atacă vreun proiect
pentru această