Premierul Boc, fraierit de ministrul Pogea

Premierul Boc, fraierit de ministrul Pogea
... Sau “Dă Doamne mintea românului cea de pe urmă!”. În 13 august se împlinesc patru luni de când ZIUA de CLUJ, alături de Ziarul Financiar şi Business Standard, precum şi o serie de analişti economici şi editorialişti cu experienţă atrăgeau atenţia în mod repetat premierului Emil Boc despre pericolele, ineficienţa şi proasta inspiraţie a impunerii impozitului forfetar cu începere de la 1 mai 2009.

 

 în textele de la acea vreme, primul publicat în spaţiul public clujean fiind chiar editorialul subsemnatului (“Pogea lui Boc ne bagă în dube”, ZIUA de CLUJ, 13 aprilie 2009), atrăgeam atenţia premierului României că impozitul forfetar nu va creşte colectarea la buget şi nici nu va stârpi fenomenul menţinerii intenţionate a firmelor sub pragul de profitabilitate doar pentru a scăpa de plata impozitelor pe venit sau profit.

 

Ba mai mult, la vremea respectivă spuneam foarte clar că “sicriul forfetar” va duce la închiderea a peste 100.000 de firme, generând în consecinţă minim 300-400.000 de şomeri. Spre comparaţie, dădeam exemplul Ungariei sau Poloniei, care au renunţat la impozitul forfetar deoarece nu s-a dovedit o soluţie pentru creşterea volumului de venituri la bugetul de stat.

 

Pentru a arăta încă o dată cât de incoerent este actul de guvernare a actualului Executiv, premierul Boc a făcut ieri la ora 11.00 o declaraţie prin care recunoaşte public că adoptarea impozitului forfetar a fost o imensă gafă a actualei guvernări. “Impozitul forfetar va fi restrând de la 1 ianuarie 2010 şi va mai fi aplicat numai pentruz anumite domenii”, a afirmat Boc. Fără comentarii! Pentru aducere aminte, voi republica mai jos editorialul de acum patru luni (13 aprilie 2009), care a apărut între timp şi în ediţia naţională ZIUA:

 

Sâmbătă, în şedinţă de Guvern, au fost adoptate primele două măsuri complet nepopulare ale actualului Cabinet. România şi Guvernul său au intrat în criză. Primele lovituri le încasează aproximativ 242.000 de societăţi comerciale ce au declarat, la nivelul anului 2009, un bilanţ comercial pe pierdere! Banii de la FMI întârzie, iar pe coridoarele ministeriale s-a instaurat panica.

 

Guvernanţii încearcă să-şi acopere incapacitatea de a conduce eficient România prin introducerea unor noi serii de taxe şi impozite. Nici nu a trecut juma de an de la instalarea Guvernului PDL-PSD, că ne-am şi trezit cu măsuri menite să direcţioneze spre buget sume mărite faţă de ultimele luni. Soluţiile anticriză ale Guvernului Boc sunt bazate, eminamente, pe încasarea de bani suplimentari de la agenţii economici, adică din partea celor 617.000 de firme active din România. Mediul de afaceri românesc este lovit în plin de noile măsuri adoptate sâmbătă în şedinţă de guvern.

 

Ministrul Pogea se dovedeşte un biet contabil de provincie care, după ce a reuşit falimentarea Siderurgica Hunedoara, încearcă să oprească falimentarea României prin anularea unor facilităţi fiscale şi, mai grav, introducerea unor noi impozite obligatorii! Pluteşte deruta în strategia fiscală a Cabinetului, o strategie în care eventuala creştere economică a unei societăţi nu este absolut deloc încurajată sau răsplătită prin facilităţi fiscale.

 

Premierul Boc cere, pe de o parte, reducerea la minimul preşedintelui ţării a salariilor bugetarilor, alături de o serie de alte măsuri menite să oprească hemoragia de bani din spaţiul celor care lucrează la stat, dar nu poate să-i ceară propriului său ministru al Turismului să renunţe la achiziţia unui lot de maşini ce depăşeşte 220.000 de euro.

Lot din care doar limuzina ministerială ar trebui să fie peste actualul Audi6, maşină cu o vechime de doi ani, dar socotită ca având probleme de către ministrul Turismului! Poate ar trebui să milităm cu toţii pentru achiziţia unui Ferarri de la firma ministrului Bazac, în aşa fel încât ministresa respectivă să se simtă în deplina siguranţă!

 

Criza nu funcţionează pentru toţi demnitarii şi funcţionarii publici la fel! Depinde de culoarea părului şi de sex. Sâmbătă, Guvernul a adoptat, prin ordonanţă de urgenţă, impozitul forfetar.

 

Un nou impozit, ce se aplică din 1 mai 2009 şi care va  afecta aproape 40% dintre firmele româneşti. Practic, începând cu 1 mai, firmele care vor avea o cifră de afaceri anuală mai mică de 12.000 de euro vor trebui totuşi să achite 341 euro impozit obligatoriu pe 2009 indiferent de balanţa comercială! Impozit care, în cazul aceloraşi societăţi comerciale, va fi de 500 de euro pentru anul 2010. Cele cu o cifră de afaceri între 12.000 şi 50.000 de euro vor trebui să achite pentru anul acesta 650 de euro, iar pentru anul următor, ceva peste 1.000 de euro. Societăţile comerciale care vor avea o cifră de afaceri de peste 50.000 de euro, dar mai mică de 100.000 euro vor fi, la rândul lor, obligate să achite 1.050 de euro pentru 2009 şi minim 1.500 de euro pentru 2010.

 

Noul impozit va fi impus peste 17 zile şi va fi aplicat societăţilor comerciale româneşti, chiar dacă acestea se vor afla pe pierdere. Dar pentru ca lucrurile să nu se oprească aici, ministrul Finanţelor, Gheorghe Pogea, a mai venit cu o nouă serie de măsuri fiscale care lovesc din plin mediul de afaceri. Guvernul elimină deductibilitatea TVA la achizitţa de maşini pentru perioada 1 mai 2009-31 decembrie 2010. Se pare că este disperare mare în visteria ţării, din moment ce măsurile luate în urmă cu două zile sunt menite a crea presiuni suplimentare tocmai împotriva celor care produc plus-valoare în România.

 

Singurele acceptate de la această nouă reglementare, ce are o serie de completări la fel de agresive la adresa întreprinzătorilor, cum ar fi nedeductibilitatea cheltuielilor legate de plata carburantului şi a reparaţiilor acestor autoturisme, sunt “maşinile folosite în taximetrie, şcoli de şoferi sau utilizate în scop comercial, în vederea revânzării”. în ordonanţa de Guvern adoptată sâmbătă se exceptează maşinile ce au o greutate mai mare de 3,5 tone. Deci avem mari şanse să vedem în următoarea perioadă o serie de dube ce vor funcţiona pe post de limuzine pentru întreprinzătorii privaţi! Pentru dube, combustibilul şi reparaţiile, alături de TVA-ul la achiziţie, este, în continuare, deductibil.

 

în cazul în care oamenii de afaceri nu vor dori totuşi să umble în dube, aceştia vor genera proliferarea firmelor de taximetrie, de transport persoane, distribuţie (agenţii de vânzări), de şcoli de şoferi şi activităţi de curierat, pentru că autoturismele ce vor fi achiziţionate de către astfel de firme sunt excluse de reglementările restrictive ale noii ordonanţe de urgenţă. Mai există încă o posibilitate, toţi cei care deţin maşini de la firme să fie încadraţi pe funcţii de conducere, adică să fie directori sau administratori, astfel având mari şanse să devenim, în cel mai scurt timp, ţara cu cei mai mulţi directori din Europa!

 

înainte chiar ca aceste măsuri major nepopulare să ajungă la urechile românilor, un sondaj INSOMAR, realizat în perioada 26martie-05 aprilie, arată o cădere cu aproape 20% în încredere a premierului Emil Boc, care a ajuns la 28% din încrederea populaţiei României. Căderea premierului este urmată şi de Preşedintele Băsescu, care a coborât cu 14% şi de preşedintele Senatului, Mircea Geoană, care a scăzut cu 10 %. Căderi extrem de dure înainte ca România să fie afectată major de “Criză”. Cum va arăta, oare, încrederea populaţiei, care se poate identifica cu o eventuală intenţie de vot, peste 6 luni?

Comenteaza