Proiectul ZIUA de CLUJ (II)

Proiectul ZIUA de CLUJ (II)
Am început trei jurnalişti, am vândut 60% unui investitor, apoi am vândut şi ceilalţi 40% aceluiaşi investitor care a dorit să preia controlul total, pentru a cumpăra în plină criză, în octombrie-noiembrie 2009, alături de un fond de investiţii din Marea Britanie, în care sunt acţionari şi oameni de ispravă din Transilvania.

Inceput ca istorisire şi prezentare de proiect în ediţia de ieri şi apărut pe piaţă în octombrie 2004, a crescut şi s-a impus decisiv ca un ziar de forţă al Clujului şi acum urmează să devină un ziar al întregii comunităţi, un ziar al tuturor clujenilor. Pentru acest lucru, în afară de echipa redacţională indiscutabil decisivă, şi, ca atare, fără nici o îndoială, extrem de importantă în acest demers, era nevoie şi de oameni care să înţeleagă faptul că un ziar este mai mult decât un vector de influenţă.

 

Rămân la convingerea demonstrată în timp, pe toată piaţa de presă din România, că jurnaliştii, respectiv rămânerea unor jurnalişti în cadrul acţionariatului reprezintă garanţia că un ziar nu se va abate de la preceptele jurnalismului echidistant, echilibrat şi profesionist. Practic, în construcţia unui produs media de anvergură şi cu precădere într-o perioadă de criză e nevoie de garanţia unor oameni care să reprezinte o ancoră, un fundament că produsul respectiv nu este tributar în apariţiile sale cotidiene exclusiv fluctuaţiilor inerente ale pieţei de publicitate.

 

Practic, bunul Dumnezeu ne-a dat şansa ca la ZIUA de CLUJ să găsim nişte investitori care să ne asigure un backup, o proptea financiară pentru momentele în care departamentele de marketing ale ZIUA de CLUJ ediţia print şi ale www.ziuadecj.ro nu reuşesc să aducă încasări suficiente pentru susţinerea cheltuielilor unui astfel de produs. Ba mai mult, este esenţial că aceşti investitori au ştiut să împartă cu jurnaliştii care au început acest produs o parte din acţiunile achiziţionate şi să înţeleagă că într-o perioadă de criză, de închidere a unor instituţii media sau de reduceri de personal în cadrul altora, într-un moment de degringoladă în presa scrisă şi, în general, în media din România, să investeşti poate fi un pariu câştigător.

 

Tocmai de aceea acţionariatul, împreună cu conducerea editorială, au luat decizia destul de riscantă, privind din perspectiva încasărilor lunare din publicitate, să mărească numărul de pagini, să investească într-o reală platformă de ştiri online pe www.ziuadecj.ro şi, în consecinţă, să angajeze personal în plus. Să angajeze în plină criză. E un pariu care însă poate fi câştigător mai ales dacă ne gândim la faptul că ZIUA de CLUJ a reuşit în cinci ani să se impună în mediile de influenţă din comunitatea clujeană drept cel mai important vector media.

 

Acum, ZIUA de CLUJ trebuie să treacă de la nişă spre max-market, de la produsele targhetate către retail. ZIUA de CLUJ de astăzi şi de ieri nu-şi schimbă conţinutul, ba pe alocuri, după cum spuneam şi în textul publicat ieri, chiar îl va dezvolta pe anumite segmente. Esenţial este însă ca ZIUA de CLUJ să devină acel ziar local pe care clujeanul, indiferent de starea socială, de statutul financiar-economic sau de educaţia sa mai mult sau mai puţin aprofundată, să-l simtă aproape. Pentru a dovedi că ne adresăm în continuare cititorilor deja câştigaţi şi fidelizaţi, vom întări departamentul de cultură al ziarului şi vom acorda spaţiu pentru publicarea unor editoriale, opinii reprezentative ale unor oameni de mare prestigiu la nivel naţional şi nu numai.

 

In curând veţi putea citi în paginile ZIUA de CLUJ texte ale unor editorialişti consacraţi nu doar din Cluj, ci chiar din România. Singurul lucru pe care l-am căutat a-l păstra a fost ca aceşti oameni care vor semna în curând cu ZIUA de CLUJ să aibă sau să fi avut legătură cu Ardealul. Credem că, deşi ei trăiesc astăzi în Bucureşti, faptul că s-au născut şi s-au educat în primii ani ai vieţii în Transilvania cea veşnică îi face mai aproape ca simţire pentru a semna în paginile ZIUA de CLUJ, respect pentru a fi un exemplu pentru tinerii care se formează astăzi în universtăţile clujene. Ioan T. Morar, Mircea Mihăieş, Vasile Dâncu, Dorel Şandor, Dan Pavel sau Mircea Toma sunt doar o parte dintre cei care sperăm ca în curând să semneze editoriale de excepţie în paginile noului ZIUA de CLUJ.

 

Alături de aceştia, trei dintre ei fiind născuţi şi educaţi chiar la Cluj, iar ceilalţi trei la Bistriţa/Cluj, respectiv Arad şi Timişoara, vor semna în continuare editoriale în ZIUA de CLUJ intelectualul de marcă Andrei Marga, alături de jurnaliştii Octavian Hoandră, Virgil Lazăr, Adrian Demian Groza şi subsemnatul. In paginile ziarului, la secţiunea editorial veţi putea citi şi textele colegilor Titus Crăciun şi Mihai Moga, atunci când timpul le va permite sau, la secţiunea opinie, textele colaboratorilor noştri Dan Horea şi Vasile G. Dâncu.

 

Tocmai această pleiadă de minţi luminate care vor semna editoriale în paginile ziarului demonstrează faptul că ZIUA de CLUJ nu încearcă să-şi schimbe profilul de până acum, ci doar să-l diversifice. De altfel, alături de numele deja enunţate aşteptăm să ni se alăture alte nume grele ale publicisticii naţionale. Poate unele dintre ele ale unor oameni ce au semnat sute sau mii de editoriale la nivel naţional. ZIUA de CLUJ trebuie să devină mai mult decât un simplu ziar, ea trebuie să devină un forum de dezbatere, o platformă de idei care să retrezească spiritul unei noi Şcoli Ardelene.

 

Sigur că sunt oameni cărora trebuie să le mulţumesc pentru că au sprijinit acest proiect până acum, aşa cum altora trebuie să le mulţumesc că au înţeles să se implice în acest proiect într-o perioadă grea, dificilă, fiind de acord să achite un preţ de loc modic, domnului Sorin Dan, care a avut şi Domnia Sa rolul său, deloc de neglijat, în rămânerea ziarului pe piaţă până în septembrie 2009. ZIUA de CLUJ trebuie însă să-şi depăşească propriile limite şi să fie acel ziar pe care copilul îl vede la 5-6 ani în casa părintească, acel ziar alături de care cresc cei care vor conduce Clujul peste 30 de ani şi acel ziar pe care apoi acei copii să-l achiziţioneze pentru a se informa, în momentul în care, la rândul lor, vor da naştere unor alţi copii.

 

Aşa cum zeci de ani la rând ardelenii asemeni mie au crescut în casă alături de Unirea, Tribuna, Făclia, Glasul, Adevărul de Arad, îmi doresc ca acum ardelenii şi, în special, copiii clujeni să crească într-o casă în care ZIUA de CLUJ să facă parte din decorul cotidian. Joi, în ZIUA de CLUJ - partea a treia a “Proiectului ZIUA de CLUJ” - în care veţi putea citi de ce oamenii continuă să citească ziare tipărite şi, mai ales, de ce credem că cititorii de ziare nu sunt pe cale de dispariţie, ci doar au fost agresaţi de maşinăriile de ştiri şi de ce credem că nici pe departe nu e pe moarte cuvântul tipărit la Cluj.

Comenteaza