Mai important este să
observăm ceea ce s-a petrecut înăuntrul evoluţionismului de la Darwin încoace.
Aici cartea lui Jean Chaline, Quoi de neuf depuis
Cu sprijinul geneticii, al biologiei moleculare, al biologiei dezvoltării, al sistematicii actuale şi al paleontologiei, dispunem de o nouă sinteză, în care perechea conceptuală evoluţie – dezvoltare conferă orizontul. Rămân însă de lămurit câteva lucruri, ţinând seama de înţelegerea şi interpretarea teoriei prezentată în Originea speciilor, care au afectat mai ales folosirea ideologică a acestei teorii. Am în vedere trei probleme: originea omului, caracterul descrierii naturii drept competiţie în „lupta pentru existenţă”, şi raportul cu interpretarea florei şi faunei drept creaţie.
Cine cunoaşte câtuşi de puţin geneza filosofiei pragmatismului în atmosfera din jurul universităţii Harvard, din jurul lui 1870, îşi aminteşte cât de provocativ a fost resimţită cartea publicată de Charles Darwin acum o sută cincizeci de ani.
In fapt, Originea speciilor a fost resimţită ca o provocare la adresa originii divine a omului, care, la rândul ei, fusese asumată în premisele constituţiilor moderne, mai ales în SUA. Răspunsul la întrebarea privind originea omului nu se lasă redus nicidecum la alternativa evoluţionism – creaţionism , aşa simplificat cum a fost înţeleasă aceasta, căci are implicaţii mult mai vaste şi rafinate în organizarea societăţii şi vieţii oamenilor.
Fapt este că în Originea
speciilor Darwin nu a vorbit de originea omului decât în treacăt, sugerând,
desigur, emergenţa naturală a speciei
umane. El nu a lăsat loc alternativelor, dar nici nu a făcut caz de abordarea
sa bazată pe teza mutabilităţii speciilor. Abia ulterior, în contexte
intelectuale ce se lasă astăzi precizate detaliat,
în ceea ce priveşte
caracterul descrierii naturii cu ajutorul unor termeni precum „lupta pentru
viaţă”, „lupta pentru existenţă”, care aveau să devină hotărâtori în
filosofiile vitaliste şi ideologiile de mai târziu, Darwin însuşi, în Originea
speciilor, nu a lăsat nici un dubiu. La un moment dat, el arată că „într-o
El nu a absolutizat vreun
moment „lupta” vieţii. Peste toate exemplificările ce pot fi extrase din
scrierile sale rămâne hotărâtoare mărturisirea sa: ”eu trebuie să remarc faptul
că folosesc termenul de luptă pentru existenţă în sens general şi metaforic,
ceea ce implică relaţii mutuale de dependenţă ale fiinţelor organizate şi, ceea
ce este mai important, nu numai viaţa
individului, ci aptitudinea sa sau reuşita sa în a lăsa urmaşi” (p. 114). In
mod evident,
De multă vreme Darwin este
contrapus, cu Originea speciilor, religiilor axate pe teza creaţiei. Se
consideră că în această operă
Cine citeşte cu atenţie
Originea speciilor îşi dă seama că această contrapunere nu are vreo bază
solidă. în fapt, Darwin, venind pe cursul cunoscut al unitarienilor, a
considerat că „ipoteza după care fiecare specie a fost creată în mod
independent” nu serveşte destul doctrina creaţiei şi că, în cadrele deismului,
natura se cuvine înţeleasă mai profund. „După părerea mea – scrie Darwin – se
pare că ceea ce noi ştim despre legile impuse materiei de Creator se acordă mai
bine cu ipoteza că producerea şi extincţia de locuitori trecuţi şi prezenţi ai
globului sunt rezultatul cauzelor secundar, al celor care determină naşterea şi
moartea individului” (p. 562). în mod evident,