38 de școli din Cluj primesc bani din PNRR pentru reducerea abandonului școlar. Cum au fost selectate

38 de școli din Cluj primesc bani din PNRR pentru reducerea abandonului școlar. Cum au fost selectate

38 de unități de învățământ preuniversitar din județul Cluj au fost declarate eligibile în prima rundă de finanțare pentru granturile din programul de reducere a abandonului școlar.

Ministerul Educației, în calitate de coordonator de reforme și investiții, finanțate prin Planul Național de Reformă și Reziliență (PNRR), în cadrul primului apel al Schemei de Granturi pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), Componenta -Educație- Reforma sistemului de învățământ obligatoriu pentru prevenirea și reducerea părăsirii timpurii a școlii - a declarat eligibile 38 de unități de învățământ preuniversitar din județul Cluj, pentru a beneficia de schema de granturi PNRAS, prin Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE).

Cele 38 de unități de învățământ preuniversitar, nivel gimnazial de stat, din județul Cluj, cu risc ridicat și mediu al ratei de abandon și părăsire timpurie a școlii (PTȘ), vor beneficia de alocarea de resurse financiare pentru sprijinirea elevilor, în vederea reducerii absenteismului, îmbunătățirii rezultatelor la evaluări, obținerii unei rate mai mari de participare la examenele naționale și a unui procent mai mare de elevi care finalizează învățământul obligatoriu, prin utilizarea metodologiei și a instrumentului informatic din cadrul Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE).

Criteriile după care au fost selectate școlile

Școlile selectate au fost identificate  ca având o prioritate medie și mare de intervenție, prin raportare la cinci indicatori de vulnerabilitate:

  • procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al profesorilor din unitatea de învățământ;
  • rata de absolvire a învățământului gimnazial, definită ca raportul dintre numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar;
  • raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial;
  • rata de participare a absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, definită ca raportul dintre numărul absolvenților învățământului gimnazial care participă la examen și numărul total al absolvenților învățământului gimnazial;
  • procentul absolvenților de clasa a VIII-a care au obținut note sub 6 la Evaluarea Națională din total participanți la evaluare.

Iată lista celor 38 de școli:

38 de școli din Cluj primesc bani din PNRR pentru reducerea abandonului școlar. Cum au fost selectate

38 de școli din Cluj primesc bani din PNRR pentru reducerea abandonului școlar. Cum au fost selectate

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), aprobat prin H.G. nr. 1309/2021, reprezintă o intervenție sistemică, asumată de Ministerul Educației. PNRAS este implementat în cadrul Planului Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR) și beneficiază de o finanțare în valoare de 543 milioane Euro.

În prima rundă de finanțare a schemei de granturi PNRAS au fost selectate pentru finanțare 1476 de școli din țară, dintre care 38 de unități sunt din județul Cluj.

„Rezultatele așteptate la nivelul unităților de învățământ beneficiare de aceste granturi, pe perioada implementării vizează creșterea eficienței și eficacității interne ale școlii, reflectate prin: scăderea ratei de abandon școlar, creșterea ratei de finalizare a învățământului gimnazial, creșterea ratei de participare la Evaluarea Națională la clasa a VIII- a, reducerea procentului de elevi care iau sub nota șase la Evaluarea Națională, reducerea absenteismului școlar, îmbunătățirea proceselor de predare - învățare – evaluare, creșterea procentului de cadre didactice din unitatea de învățământ care folosesc mijloace de predare – evaluare digitale, creșterea procentului de cadre didactice care folosesc strategii pedagogice moderne la nivelul clasei, creșterea accesului elevilor aparținând unor categorii vulnerabile la o educație de calitate, îmbunătățirea interacțiunii între toți actorii cheie ai ecosistemului școlar (elevi, cadre didactice, părinți, directori, inspectori, reprezentanți ai comunității, îmbunătățirea climatului la nivelul școlii si la nivelul clasei, creșterea timpului de instruire alocat elevilor în risc de abandon. Felicit școlile clujene care s-au mobilizat și au depus la timp proiectele, prin intermediul cărora vor avea posibilitatea să finanțeze multe activități, pentru care bugetele locale, în special din mediul rural,  nu ar fi putut acoperi aceste costuri: activități de tip afterschool, activități de consiliere pentru elevi și părinți, de formare pentru cadrele didactice, dotări pentru unitățile de învățământ, programe de acordare a mesei calde pentru elevi, subvenții și alte facilități identificate de școli ca nevoi specifice” a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

Comenteaza