Când performanța calculatoarelor nu compensează lipsa condițiilor. Student relocat la CREIC: „Momentan pasc oile peste drum. Probabil nu voi rămâne aici pentru master”

Când performanța calculatoarelor nu compensează lipsa condițiilor. Student relocat la CREIC: „Momentan pasc oile peste drum. Probabil nu voi rămâne aici pentru master”

Relocarea Facultății de Matematică-Informatică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, la începutul acestui an universitar, în spațiile din CREIC, a fost întâmpinată cu reacții critice din partea studenților, care spun că mutarea a generat o serie de probleme.

Distanța mare, lipsa transportului direct, lipsa unor facilități, printre care și cea legată de lipsa unei cantine sau a unui bufet cu prețuri decente, până la confruntarea cu diferite defecțiuni tehnice sau lipsuri în cadrul clădirilor - sunt principalele motive de nemulțumire ale studenților de la Facultatea de Matematică-Informatică din cadrul UBB, după mutarea în campusul CREIC. Frustrările acumulate de studenți au generat o reacție „anti-CREIC”, cu boicotarea cursurilor din Lomb și declanșarea mai multor proteste.

„Mutare făcută de repede înainte”

„A fost o mutare făcută de repede înainte, fără să se pună la punct toate lucrurile care trebuiau puse la punct aici. O mutare care nu a mulțumit majoritatea studenților și a profesorilor, și o mutare care sperăm va fi temporară”, a declarat Bogdan, student în anul III la Matematică-Informatică, pentru Ziua de Cluj.

Potrivit acestuia, decizia a fost comunicată prea târziu, iar multe dintre promisiunile făcute înainte de relocare nu au fost respectate.

Campusul CREIC se află la periferia Clujului, într-o zonă dificil accesibilă pentru cei care locuiesc în centru sau în zonele cu cămine studențești. Distanța mare și lipsa unei legături directe cu celelalte campusuri universitare au devenit principalele motive de nemulțumire.

„Distanța, în primul rând, e foarte mare. Promisiunile care au fost făcute înainte de această mutare – conectarea campusurilor Hașdeu, FSEGA și CREIC printr-o singură linie de autobuz – nu s-au realizat. Dacă se putea realiza treaba asta, probabil protestele nu erau nici la jumătate”, spune Bogdan.

Studentul a explicat că cel mai buntimp pe care l-a scos pe drumul până la CREIC a fost de 45 de minute.

„Din fericire, eu nu trebuie să vin așa des aici, doar de două ori pe săptămână, dar vreau să vă spun că cel mai bun timp pe care l-am scos până aici a fost de la FSEGA a durat vreo 40-45 de minute dus și probabil încă atât la întors. Am schimbat trei autobuze, dar le-am programat în așa fel încât să nu aștept după ele: m-am dat jos din unul, am stat 1 minut, a venit al doilea și așa mai departe. Nu am venit la o oră de vârf și am avut și loc în autobuz, nu a trebuit să aștept următorul, nu a fost trafic și, cu toate acestea, a durat 40-45 de minute, în cel mai bun caz. Deci vă garantez că mai puțin de atât nu se poate. La o oră de vârf se duce către o oră, chiar peste o oră. Și asta în condițiile în care eu stau într-o zonă destul de apropiată și bine conectată”, a povestit Bogdan.

La problemele de transport se adaugă și lipsa unor facilități de bază: cantină, spații de relaxare sau săli de sport.

„Astăzi, de exemplu, a funcționat lift-ul. La baie încă n-am fost... Sunt probleme și cu mâncarea, se poate lua câte ceva de pe aici, din hol, dar la ce prețuri... Promisiunea a fost la deschiderea anului universitar că va fi ceva aici, afară, că se va aduce mâncare de la cantina din Hașdeu, care e distribuită în toate campusurile... de asta boicotează studenții, pentru că încă nu sunt toate lucrurile puse la punct”, a spus studentul.

Performanța calculatoarelor nu compensează distanța și lipsa unei cantine

„Ca să nu zic doar lucruri negative, există și cel puțin o chestie pozitivă. Fiind la Matematică și Informatică, calculatoarele de care dispunem aici sunt mult mai performante decât cele pe care le avem la dispozitie la FSEGA, dar cumva nu compensează distanța și lipsa unei cantine accesibile și un orar bine gândit. Încă se lucrează, sperăm că o să se îmbunătățească, dar este deja săptămâna 3 de cursuri... Și la orar ar trebui lucrat, sunt cazuri, puține, dar sunt, când ai de la 8 la 10 în centru și de la 9 la 11 aici, la orele pare începe în centru și la FSEGA, iar la orele impare aici. Posibil să se rezolve în săptămâna a 4-a. Să vedem, un mic interes există, dar din cauza presiunii care a început să pună, s-a ajuns și în presă. 

Revin la ce am spus: s-a făcut totul mult prea pe repede înainte, fără să fie stabilite anumite lucruri încă înaintea începerii anului universitar - de aici și protestele pe care le-am făcut”, a mai spus studentul.

„Momentan pasc oile peste drum” – un campus între ideal și realitate

Deși universitatea a prezentat mutarea ca parte a unui proiect ambițios de modernizare, realitatea din teren arată diferit.

„Da, poate fi adevărat că în marile centre universitare din Europa campusurile sunt la marginea orașului. Dar acolo sunt bine conectate de centru și au totul într-un singur loc: cămine, săli de sport, spații de curs. La noi, momentan pasc oile peste drum, acolo unde ar trebui să se construiască viitorul campus”, a spus Bogdan.

„Probabil nu voi rămâne aici pentru master”

Dezamăgit de situație, Bogdan spune că se gândește serios să nu continue studiile de master la UBB.

„Foarte probabil, nu aș vrea să continui aici masterul”, afirmă el.

Tânărul speră însă ca, pe viitor, lucrurile să se îmbunătățească: „Există potențial, dar nu e exploatat. Dacă s-ar face cu un plan clar, dacă s-ar construi campusul promis și s-ar rezolva transportul, ar fi altceva. Acum, totul pare făcut pe genunchi.”

UBB promite că va găsi soluții

Rectorul Universității „Babeș-Bolyai”, prof. univ. dr. Adrian Petrușel, a transmis luni că a avut două întâlniri, una cu profesorii și cealaltă cu reprezentanți ai studenților Facultății de Matematică și Informatică, pentru a găsi soluții la problemele semnalate de studenții nemulțumiți de relocarea cursurilor FMI în clădirile din zona Lomb. Astfel, conducerea UBB a venit cu câteva soluții și promisiuni: schimbarea orarului pentru studenți, relocarea unor ore în spațiile altor facultăți ale universității, în clădiri din centru, linie directă de bus între campus FSEGA și CREIC, plus înființarea unui punct de cantină în campusul din Lomb.

Finalizarea campusului din Lomb, în ani de zile. UBB promite soluții pentru prezent

Potrivit planului, Campusul CREIC ar urma să aibă săli moderne de curs, laboratoare, cămine și spații recreative. Dar până atunci, studenții vor rămâne în actualele spații. „Cam asta este - un campus funcțional, undeva între 6 și 10 ani” - a spus rectorul UBB.

Deocamdată, conducerea UBB transmite că s-au făcut eforturi pentru soluționarea problemelor semnalate de studenți. 

În ceea ce privește transportul în comun între locațiile facultății, s-au căutat soluții concrete pentru a facilita accesul studenților la cursuri, prin discuții cu autoritățile locale privind transportul, organizarea unor rute dedicate și adaptarea programului activităților, astfel încât timpii de deplasare să fie rezonabili, existând măsuri puse deja în aplicare:

· Linia 39CREIC, care leagă stația Vama Chinteni de CREIC, a fost suplimentată, reducând intervalul de circulație la 10 minute în orele de vârf.

· Liniile 10 (str. Unirii – Bd. Muncii) și 48 (Aleea Băișoara – Bd. Muncii) au fost suplimentate.

„Date fiind problemele semnalate, în funcție de modificarea orarului și de fluxurile de călători  UBB a continuat discuţiile cu CTP Cluj  pentru adaptarea traseului și a orarului liniei 39, precum și pentru înființarea unor linii directe între campusul UBB-FSEGA și Cluj Innovation Park.

În plus, au început demersurile pentru obținerea avizelor necesare deschiderii unui punct de alimentație aprovizionat de Cantina UBB, iar până la deschiderea acestuia vor fi instalate automate cu gustări și cafea.

De asemenea, UBB are în vedere amenajarea unei săli  ca spațiu de co-working pentru studenți, în afara activităților didactice și va revizui orarul studenților, astfel încât să fie eliminate suprapunerile și să se țină cont de orarul mijloacelor de transport și de fluxul de studenți, pentru reducerea timpilor de așteptare și a întârzierilor”, arată reprezentanții UBB.

Deși universitatea vorbește despre modernizare și viziune pe termen lung, realitatea imediată rămâne una complicată pentru studenții de la Matematică-Informatică.

Așadar, până când campusul promis va deveni realitate, studenții speră că vocea s-a făcut auzită și că soluțiile imediate propuse de conducerea universității nu vor rămâne doar pe hârtie. Tinerii transmit, totodată, că „boicotul continuă până la implementarea tuturor soluțiilor identificate” de conducerea UBB Cluj.

Comenteaza