PETIȚIE pentru suplimentarea locurilor în liceele teoretice din Cluj: "Cu o medie peste 9 copilul meu nu va avea loc la un liceu bun”

PETIȚIE pentru suplimentarea locurilor în liceele teoretice din Cluj: "Cu o medie peste 9 copilul meu nu va avea loc la un liceu bun”

Părinții și elevii clujeni au lansat o petiție în care cer suplimentarea locurilor în liceele teoretice din Cluj-Napoca.

Mai mulți părinți și elevi au semnat o petiție online prin care solicită Inspectoratului Şcolar Județean Cluj și Ministerului Educației suplimentarea numărului de locuri la liceele teoretice din Cluj-Napoca.

Inițiatorii petiției spun că numărul locurilor este insuficient în liceele teoretice bune din județ, raportat la populația în continuă creștere în Cluj-Napoca, la care se adaugă Floreștiul "și alte comune limitrofe, în continuă expansiune și numărul mare de elevi care vin anual din alte localități/județe ca să învețe aici", precum ;i la numărul mare de elevi clujeni care obțin, an de an, după municipiul București, "cel mai mare număr de medii mari la nivel național la examenul pentru Evaluarea Națională".

"Anual județul Cluj înregistrează, după mun. București, cel mai mare număr de medii mari la nivel national la examenul pentru Evaluarea Nationala: peste nota 8 46.6%, peste 8.50 35.4% si peste 9 21.7% (date MEN/E.N. 2023). Acestia reprezinta numeric 2310 elevi cu medii peste 8, 1752 peste 8.5, 1073 peste 9. Cohorta este in crestere și, mai mult, la populatia Cluj-Napoca adaugam Florestiul si alte comune limitrofe, in continua expansiune, si numarul mare de elevi care vin anual din alte localitati/judete ca să invete aici. Nici nu avem motivele sa credem ca procentul notelor mari la EN nu se va pastra la aceleasi cote.

Copii se pierd pe parcurs

In aceste conditii, in judetul Cluj si in special in municipiul Cluj-Napoca exista un acelasi numar, insuficient, de locuri la liceele teoretice (cca 2300 in judet, respectiv 1450 in Cluj-Napoca). Aceasta, cumulat cu faptul că, datorita structurii populatiei si multilingvismului, o parte semnificativa din locuri sunt alocate pentru invatamantul in limba maghiară și clase în limbi străine care necesita probe de aptitudini (lb. germana, engleza, spaniola), rezultatul este că, anual, un numar foarte mare de copii cu rezultate foarte bune la învatatura sa nu aiba sansa de a accede in clasa a IX-a la licee potrivite aptitudinilor lor și cu o rata mare de promovabilitate la Bacalureat și ajung să aleagă profiluri care nu li se potrivesc, sau să fie repartizați în învățământul tehnologic.

Astfel, garantat, o buna parte dintre acesti copii se pierd pe parcurs, fiind decuplati fortat de la contactul cu învățământul la un nivel performant, concentrat pe acumularea de cunoștințe pentru valorificarea lor superioară.
În timp ce în județ și în special municipiul Cluj-Napoca, numărul de locuri în învățământul teoretic liceal e cam același, în ciuda creșterii mediilor și a cohortei, în majoritatea județelor situația e inversă, accesarea liceelor teoretice în toate profilele fiind posibilă cu medii la Evaluarea Națională mult mai mici.

Inegalitate de șanse pentru elevii clujeni

Aceasta este o discriminare, o inegalitate de șanse pentru elevii clujeni cu care județul se laudă, apoi îi abandonează, din cauza unui proces administrativ greu de înțeles.
Nu poate fi vorba nici despre bani/buget, pentru că aceiași bani se duc în licee și școli care rămân cu locurile neocupate, e  vorba doar de un calcul matematic și de interesul pentru valorificarea superioară a educației, capitol la care România nu stă bine. Nu mai suntem în perioada în care, programatic, învățământul teoretic era redus prin hotărâri ale conducerii de Stat în favoarea școlilor profesionale. 
În concluzie, noi, elevii și părinții din Cluj, solicităm ISJ Cluj și MEN suplimentarea numărului de locuri în liceele teoretice cu concurență foarte mare începând cu admiterea din acest an (2023) și corelarea în viitor a locurilor cu performanța, pentru un învățământ de calitate și șanse egale la nivel național", scriu inițiatorii petiției.

"Urmează să fiu elevă în clasa a 9-a din toamnă, am media la Evaluarea Nationala peste 9 si sunt foarte stresata ca nu o sa am loc la unul din liceele bune si dorite de mine", a scris o elevă care a semnat petiția.

"Sunt direct implicată, copilul meu este pe poziția 980, cu medie peste 9 și nu va avea loc la un liceu potrivit cu nivelul de pregătire", spune părintele unui elev care a susținut anul acesta Evaluarea Națională.

"Sunt mult prea puține locuri la liceele teoretice și cu medie peste 8 riști sa nu ajungi sa intri la liceu teoretic", scrie un alt părinte semnatar al petiției.

Comenteaza