Rectorul Universității Babeș-Bolyai: “Am reușit să păstrăm salariile și bursele intacte"

Rectorul Universității Babeș-Bolyai: “Am reușit să păstrăm salariile și bursele intacte"

Noul rector al Universității Babeș-Bolyai (UBB) Cluj-Napoca, Daniel David, a transmis o scrisoare dedicată mediului universitar la împlinirea a trei luni de la preluarea mandatului.

„Așa cum știm, am preluat mandatul într-un moment complicat, determinat de pandemia COVID-19. Folosind o metaforă, mă așteptam să preiau atribuțiile de Rector UBB, dar le-am preluat pe cele similare unui „Mareșal pe front”, adaptând instituțional ordonanțe militare”, spune David.

1. Prima grijă a fost să asigurăm sănătatea și securitatea comunității UBB. Măsurile au fost rapide, eficiente și inspiraționale și pentru alți actori din țară.  Comisia COVID-19 din UBB a avut un rol cheie în acest demers, alături de Rectorat, Consiliul de Administrație al UBB, Senatul UBB și reprezentanții studenților și le mulțumesc colegilor implicați. Le-am găsit normale și le-am aplicat fără să le facem prea multă publicitate.

În acest context complicat, toți colegii și-au păstrat intacte salariile (iar studenții bursele), organizând munca prin rotație sau la distanță. Am anulat propunerile de creștere a taxelor la UBB, am asigurat burse sociale tuturor studenților care au solicitat (și au fost eligibili) și am extins, independent sau împreună cu Fundația UBB, accesul la computere / tablete pentru cei implicați în actul educațional.

2. A doua grijă a fost derularea la cele mai bune standarde academice și administrative a activităților curente din UBB, ținând cont de contextul pandemiei. În acest sens, pentru a nu afecta parcursul de viață al studenților noștri, am creat cadrul pentru organizarea online a examenelor de semestru și de absolvire.

Pentru buna derulare a activităților academice am creat cadrul pentru organizarea admiterii la UBB online. Toate acestea nu reprezintă o miză atât de mare pentru cadrele didactice/ de cercetare, care puteau aștepta perioada postpandemie, cât este pentru studenți și elevi, care au dreptul să nu-și aibă blocat / amânat parcursul de viață. Am depus cu toții eforturi consistente pentru digitalizarea procesului de învățare și cred că am făcut un pas important în acest sens.

Trebuie însă spus că pentru noi „online-ul” de acum nu este încă un model ideal, ci unul de compromis și de substitut, realizat la standarde academice de onorabilitate, în contextul pandemiei. Așadar, nu vrem să ne lăudăm ce bine este și ce bine îl facem, ci așteptăm să revenim la variantele prepandemie, îmbogățite probabil cu unele experiențe online doar acolo unde acestea se ridică la cele mai înalte standarde academice.

3. A treia grijă a fost să începem – fără să forțăm lucrurile, ținând cont de contextul pandemiei – implementarea Programului ProUBB+.

Ca elemente de arhitectură organizațională, am demarat procesul de numire a prorectorilor, de alegere a decanilor și de stabilire/actualizare a componenței comisiilor/consiliilor cheie (Comisia de Etică, Consiliul Științific al UBB). În plus, s-au propus unele regulamente / metodologii absolut necesare unei funcționări adecvate a UBB. De asemenea, am reorganizat Fundația UBB.

Suntem în faza de finalizare a planului strategic 2020-2024, bazat pe Programul ProUBB+, cu implementare din 1 octombrie. Am avut întâlniri cu conducerile tuturor facultăților pentru a putea crea și implementa din 1 octombrie proiectul de facultate și planul personalizat/individualizat de carieră (în prima etapă).

În acest sens am rezervat 21 de milioane de lei pentru dotarea laboratoarelor didactice (2020-2022) din cadrul proiectelor de facultate și 7,8 milioane de lei (4.916 lei per cadru didactic / de cercetare titular) pentru pregătirea Planului personalizat / individualizat de carieră (2020). În plus, am securizat 2 milioane de lei pentru  a susține granturile pentru tinerii cercetători din UBB (2020-2021).

Suntem în faza finalizării și analizării independente (audit extern) a noii Organigrame a UBB (cu aplicare din 1 octombrie 2020). Am depus două proiecte mari de infrastructură în paradigma InfoBioNano4Health și am dezvoltat (prin reorganizare) în Cluj Innovation Park un nou centru UBB de industrii creative.

În toamnă vom elabora noile strategii de cercetare-dezvoltare-inovare, digitalizare, financiară și altele relevante, conform Planului Strategic 2020-2024.

În fine, am gândit política referitoare la spațiile academice/campusul UBB (inclusiv accelerăm documentația pentru deja planificatul cămin studențesc cu 400+ locuri de cazare), care va fi anunțată public în luna iulie. Continuăm cu politica de extindere a bazinului academic și a specializărilor UBB competitive.

4. Pe linia competitivității

UBB a fost acceptată în GUILD – organizația unora din cele mai importante universități “world-class” europene –, unde este deja un actor activ, cu sugestii la nivelul politicilor academice europene (cu impact și pentru țară). Toate programele de susținere a competitivității inițiate în 2016-2020 continuă (susținerea revistelor, premiile pentru publicații, susținerea infrastructurii strategice).

În toate rankingurile academice incluse în Metarankingul Universitar, publicate până la jumătatea anului 2020, UBB se află pe locul 1 în țară: CWUR, QS (în QS alături de Universitatea din București), Scimago și URAP. De asemenea, este pe primul loc în Nature Index. În fine, a rămas cea mai populară universitate din România online (Webometrics; uniRank).

În tot acest proces complicat, grupul de prorectori, CA-UBB, Senatul UBB, consiliile/ comisiile de la nivel de universitate și reprezentanții studenților au lucrat ca o echipă pentru depășirea pandemiei și implementarea programului ProUBB+ în beneficiul nostru, al tuturor. Le mulțumesc mult!

Sper ca la următoarea comunicare să reușim să ne vedem față în față. Până atunci așteptăm feedback, unde și când este cazul, și de la voi”.

 

Comenteaza