Spitalul transformat în sală de clasă. Copiii internaţi la Institutul Oncologic vor putea ţine cursuri în unitatea sanitară

Spitalul transformat în sală de clasă. Copiii internaţi la Institutul Oncologic vor putea ţine cursuri în unitatea sanitară
Copiii internaţi la Institutul Oncologic, care sunt nevoiţi să petreacă luni de zile în saloanele spitalului, au o şansă în plus să ţină pasul cu noţiunile învăţate de colegii lor la şcoală. De la sfârşitul lunii octombrie, Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Cluj înfiinţează mai multe grupe de studiu în unitatea sanitară.

Scopul acestui demers este de a oferi educație adaptată elevilor diagnosticațicu boli oncologice şi de a asigura continuitatea şcolarizării, care să permită elevilor să promoveze anul de studiu în curs sau să participe la evaluările organizate pentru finalizarea unui nivel de învăţământ. Proiectul derulat la Institutul Oncologic Prof. Dr. Ion Chiricuţă va începe cu 21 de copii, care provin din 16 judeţe. Anual, un număr estimativ de 150 de copii vor beneficia de această formă de învăţământ.

"În urmă cu câţiva ani, respectiv în 2011 a apărut un ordin al ministrului, 5575, care reglementează situaţia copiilor din spitale. Din păcate, ordinul nu este perfect, ca să fiu blând. Noi am discutat această problemă cu domnul ministru, dânsul fusese la Institutul Oncologic de lângă Bucureşti şi, cu susţinerea dânsului vom face o promunere de modificare a acestui ordin. Însă noi am considerat că nu putem aştepta până se modifică un ordin, motiv pentru care această acţiune care este înfiinţarea de grupe sau clase în Institutul Oncologic, pentru copiii care sunt internaţi o perioadă mai lungă de timp, pentru că, din păcate, aceşti copii în momentul în care erau în spital riscau să piardă anul şcolar din cauză că o perioadă mai lungă de timp nu puteau fi prezenţi", a explicat Valentin Cuibus, şeful ISJ Cluj.

155 de profesori voluntari s-au alăturat iniţiativei ISJ Cluj pentru a susţine ore de curs cu pacienţii. Pe lângă aceştia, au fost alocate şi 90 de ore din normele ISJ Cluj (adică 5 norme). Din cauza impactului emoţional puternic, pe tot parcursul proiectului dascălii vor fi asistaţi de psihologi. Programul va fi adaptat în funcţie de fiecare copil în parte, iar orele se vor desfăşura fie individual, fie în grupuri a câte doi elevi.

Felul în care seva derula întregul proiect va fi stabilit pe parcurs, în funcţie de rezultatele obţinute. "Nu putem stabili nişte reguli generale, detaliile se vor stabili în funcţie de copii, în funcţie de profesori, deci va trebui să ne adaptăm din mers. Este o chestiune total diferită, nu seamănă deloc cu ceea ce este la şcoală şi va fi şi pentru noi o experienţă nouă", a precizat Cuibus.

Până acum, micuţii internaţi la secţia de Ocopediatrie aveau doar posibilitatea de a derula activităţi recreative, împreună cu voluntarii care veneau în spital. Pentru cei mai mulţi copii, anul de tratament se petrece la spital, cu pauze acasă, în funcţie de schema de tratament. Până acum, din cauza timpului îndelungat petrecut în spital, copiii nu aveau posibilitatea de a ţine pasul cu ce se predă la clasă, iar anul şcolar era pierdut.

"Şansa pe care o avem acum, de a face şcoală adevărată în spital este extraordinară, aproape nesperată. Pacienţii noştri sunt copii deştepţi şi, în plus, trecerea prin boală în face mai receptivi şi mai doritori de cunoaştere. Faptul că lipsesc de la şcoală nu îi face să îşi dorescă să stea mai mult acasă ci, dimpotrivă, sunt copii care doresc să îşi continue studiile, să se reîntoarcă în colectivitate şi dacă se poate chiar în aceeaşi colectivitate din care au plecat, ceea ce după luni de internare este dificil. Astfel, acest proiect este extrem de bine venit", a precizat Rodica Cosnarovici, şefa secţiei de Oncopediatrie.

Rezultatele vor fi comunicate şcolilor de unde provin elevii, urmând a fi echivalate. Pe viitor, proiectul ar putea fi implementat şi în alte unităţi spitaliceşti din judeţul Cluj.

Comenteaza