Studenții care lucrează sau care sunt părinți vor putea opta pentru cursuri în sistem hibrid sau online - proiect
- Scris de Ziua de Cluj
- 08 Oct 2024, 10:49
- Educaţie
- Ascultă știrea
Studenții care lucrează și cei care sunt părinți vor putea opta pentru participarea la cursuri în sistem hibrid sau online, potrivit unui proiect de HG pentru organizarea și finanțarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar, lansat în consultare publică de Ministerul Educației.
Documentul stabilește că instituțiile de învățământ superior vor implementa măsuri specifice pentru identificarea timpurie a studenților aflați în risc de abandon și vor veni în sprijinul lor cu pachete integrate, cursuri remediale și activități suplimentare. De asemenea, programul propune dezvoltarea unor politici de reînmatriculare, precum și sprijinirea studenților care își întrerup studiile, în vederea facilitării reîntoarcerii acestora în sistemul de învățământ.
Totodată, programul urmărește creșterea retenției studenților inclusiv prin sprijinirea tranziției de la învățământul liceal la cel universitar. Astfel, universitățile vor putea colabora cu liceele pentru organizarea de cursuri demonstrative în mediul rural, inclusiv cursuri remediale pentru elevii care susțin Bacalaureatul.
Măsuri prevăzute în PNRAU:
a) Organizarea unor târguri de cariere pentru studenți și absolvenți, în colaborare cu partenerii instituționali și economici ai instituțiilor de învățământ superior, în vederea facilitării accesului la stagii de practica, internship și locuri de munca.
b) Dezvoltarea de programe de consiliere academică și psihologică, menite să sprijine studenții în dificultate și să le ofere sprijin în vederea îmbunătățirii performantei academice și gestionarii stresului.
c) Funcționarea în cadrul instituțiilor de învățământ superior a centrelor de consiliere și orientare în cariera (CCOC), în vederea consilierii studenților în risc de abandon universitar.
d) Dezvoltarea sentimentului de apartenență la comunitateauniversitara în rândul studenților, inclusiv prin încurajarea acestora să se implice în activități de voluntariat, și sprijinirea și recunoașterea acțiunilor acestora de catreuniversitate. Experiență dobândită de studenți prin implicarea în activități de voluntariat contribuie în mod esențial la dezvoltarea personala și profesionala a acestora, precum și la dezvoltarea spiritului de apartenență la comunitatea universitara, completând cunoștințele și abilitățile dobândite prin activitatea academica.
e) Desfășurarea de cursuri remediale diverse și adaptate nevoilor studenților.
f) Îmbunătățirea condițiilor în campusurile universitare, inclusiv în sinergie cu obiectivele de investiții din cadrul Planului National de Redresare și Reziliență
g) Înființarea de centre de cercetare în care studenții să fie implicați în activități specifice pregătirii academice, ce pot aduce venituri;
h) Implementarea de programe de mentorat și tutoriat, prin care studenții din ani de studii mai mari și cadrele didactice vor oferi sprijin și îndrumare studenților nou-veniți sau celor care întâmpină dificultăți academice.
i) Susținerea studenților non-tradiționali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituții de învățământ superior se poate realiza prin:
- Consultarea studenților în vederea stabilirii unor opțiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenții care au responsabilități de munca sau familiale;
- Consiliere academica și profesionala particularizata la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionarii timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru și îndeplinirea cerințelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;
- Servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creșe și grădinițe locale, pentru a sprijini studenții care sunt părinți.
- Aplicarea politicilor de recunoaștere a creditelor anterioare și a experienței de munca relevante pentru programul de studii ales;
- Realizarea unor grupuri de suport pentru studenții non tradiționali, facilitând schimbul de experiențe și sprijin reciproc.
Ce este abandonul universitar
Abandonul universitar este calculat pe baza studenților care nu reușesc să finalizeze studiile în termen de doi ani de la durata teoretica a programului de studiu.
Cauzele abandonului universitar sunt diverse și complexe, incluzând dificultăți academice, lipsa de suport social adecvat, consiliere inadecvata și probleme financiare. În ciuda eforturilor existente pentru combaterea acestui fenomen, cum ar fi implementarea centrelor de consiliere și orientare în cariera, precum și acordarea de burse sociale, masurile adoptate încă nu au reușit să reducă în mod semnificativ acest fenomen fiind nevoie de o abordare coerenta și concentrata. Un alt factor important pentru abandonul universitar este tranziția dificila de la învățământul liceal la cel universitar, în special pentru studenții din medii defavorizate.