Un grup de experţi lucrează la noile programe „Se constată o decongestionare a programelor şcolare prin congestionarea acestora”

Un grup de experţi lucrează la noile programe „Se constată o decongestionare a programelor şcolare prin congestionarea acestora”
Din 2017, elevii vor învăţa după programe şcolare noi, care sunt în plin proces de elaborare. Ministrul Educaţiei a mărturisit, la Cluj, că dacă în programă ar fi implementate toate materiile despre care s-a discutat în ultima perioadă, ar fi necesar un număr de 50 de ore de curs pe săptămână.

Începând cu anul şcolar 2017-2018, elevii din clasele V-IX vor învăţa după programe şcolare revizuite la toate disciplinele. Noile documente vor reglementa procentul între orele alocate trunchiului comun (discipline obligatorii) şi orele alocate curriculumului la dispoziţia şcolii. Planurile cadru pentru programele școlare de la clasele V-XII trebuie finalizate până în ianuarie 2016, prioritate având cele pentru clasele V-IX. Ministerul Educatiei a stabilit o comisie care va hotarî care sunt materiile pe care elevii le vor face de acum înainte, ce discipline ies de la clasă, ce materii noi intră şi câte ore vor învăţa copiii la şcoală.

"Am decis constituirea unei comisii de elaborare şi validare a acestor planuri cadru care sunt fundamentul sistemului de educaţie. Această comisie trebuie să fie cât mai completă, trebuie să fie formată din reprezentanţi ai Academiei Române, spre exemplu, care au şi o doză ridicată de expertiză dar şi de imparţialitate pentru că nu au un interes în a avea mai multe sau mai puţine ore în învăţământul preuniversitar, oameni care au experienţe în alte sisteme de educaţie, fie în postura de elev-student, fie de profesor. Deci în felul acesta dorim să avem planuri cadru care să fie aşa cum trebuie", a declarat ministrul.

Noile programe de studiu vor viza opt competenţe cheie. Mai exact competenţa de a comunica în limba maternă, competenţa de a comunica în limbă străină, competenţe digitale, competenţe de matematică, ştiinţe şi tehnologie, competenţe civice şi sociale, competenţe antreprenoriale, competenţe culturale şi competenţa „de a învăţa să înveţi". Totodată, elaborarea noilor curicule vizează şi decongestionarea programelor de studiu pentru elevi, însă procesul este unul complicat, după cum mărturiseşte chiar ministrul.

"Suntem în momentul în care am agreat cu toţii că planurile cadru sunt prea încărcate, în sensul că sunt mult prea multe discipline. Din păcate, se constată o decongestionare a programelor şcolare prin congestionarea acestora, ca să fac un joc de cuvinte. Se doreşte să avem un număr mai mic de discipline, dar pe de altă parte se doreşte introducerea unor discipline care răspund unor nevoi bine definite şi aş exemplifica aici cu educaţie pentru sănătate, educaţie sexuală, educaţie civică, educaţie financiară, educaţie pentru dezvoltare durabilă, educaţie ecologică. Toate aceste educaţii noi sunt necesare; pe de altă parte, sunt disciplinele profilatorii care fac parte din pachetul de discipline obligatorii. Tocmai în asta constă înţelepciunea, în a realiza un raport optim între materiile obligatorii care generează achiziţia celor opt competenţe cheie asupra cărora am agreat cu toţii că este vorba. Deci sunt disciplinele care generează însuşirea acestor competenţe. Ne plângem că avem absolvenţii nepregătiţi pentru mediul socio-economic pentru că sistemul educaţiei a fost axat spre achiziţia de informaţie şi nu pe competenţe cu care tinerii să facă faţă mediului socio-economic", a explicat Cîmpeanu.

În urma unei expertize efectuate de mai multi specialişti în educaţie, s-a constatat că dacă sunt luate în considerare toate disciplinele, care "judecate" separat sunt importante, copiii ar trebui să aibă circa 50 de ore pe săptămână: adică 10 ore pe zi, de luni până vineri. Aşadar, pentru a evita supraîncărcarea programei şcolare, experţii care întocmesc programele cadru vor stabili care sunt materiile care pot fi scoase şi vor realiza un echilibru între materiile obligatorii şi cele opţionale.

"Există o motivaţie foarte serioasă pentru introducerea a trei ore de istorie, o susţin şi eu, există o motivaţie foarte serioasă pentru introducerea a trei ore de educaţie fizică, există o motivaţie foarte serioasă pentru toate celelalte discipline, există o motivaţie foarte serioasă pentru chimie, biologie, fizică. Ştiţi la prima şedinţă de la Institutul de Ştiinţele Educaţiei, din aceste motivaţii care luate toate în parte sunt importante, care a fost numărul de ore care a reieşit că ar fi necesar pentru un elev? 50 de ore pe săptămână. De aceea suntem în etapa în care apelăm la Academia Română, la alţi experţi din educaţie, la oricine are un cuvânt de spus pentru a găsi cea mai înţeleaptă soluţie, pentru a satisface într-o cât mai mare măsură aşteptările societăţii", a precizat Sorin Cîmpeanu.

Comenteaza