Peste un an, cotim spre coridorul IV! Autostrada Turda-Sebeş şi-a inaugurat şantierul FOTO

Peste un an, cotim spre coridorul IV! Autostrada Turda-Sebeş şi-a inaugurat şantierul FOTO
Primele două (din patru) tronsoane ale autostrăzii care va lega Autostrada Transilvania de coridorul IV pan-european au şantierele aproape pregătite să înceapă lucrul. Tronsonul 4, de pe teritoriul judeţului Cluj, e cel mai avansat şi ar putea fi gata la finele anului viitor.

Deşi nu au organizarea de şantier finalizată 100%, cele două consorţii care vor construi tronsoanele 3 şi 4 ale autostrăzii Turda-Sebeş au fost sensibile la solicitările reprezentanţilor guvernului PSD de a arăta presei clujene că se lucrează înainte cu doar câteva zile de primul tur al alegerilor prezidenţiale. Aşa că au invocat drept pretext al evenimentului „deschiderea oficială a şantierului", cum a spus perfectul Gheorghe Vuşcan. Trecând peste evidenţa urmăririi unui scop electoral, momentul a fost un bun prilej pentru juranlişti de a face cunoştinţă cu reprezentanţii constructorilor, cu traseul şi datele tehnice ale lucrării.

La faţa locului - organizarea de şantier aferentă tronsonului 4 din apropierea sensului giratoriu de pe DN1 din dreptul comunei Moldoveneşti - cele două consorţii şi-au amplasat faţă în faţă clasicele panouri cu proiectul lucrării. Tronsonul 4 se construieşte pe teritoriul judeţului Cluj, va avea o lungime de 16,3 km şi va conţine 16 pasaje, 13 poduri şi 23 de podeţe şi un nod rutier, cel prin care, în dreptul municipiului Turda, autostrada Turda-Sebeş se va lega de A3. Costul întregii lucrări, conform contractului este de 583 milioane lei (TVA inclus), adică un preţ mediu de aproximativ opt milioane de euro pe kilometru. Constructor este asocierea Porr Construct SRL - Porr BAU GMBH. Durata de execuţie a lucrării este de 22 de luni, din care patru luni - proiectare şi 18 luni execuţie, cu o perioadă de garanţie de doi ani. Ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în 20.05.2014, termenul de finalizare fiind 19.03.2016. Reprezentantul companiei austriece, managerul de proiect Laurenţiu Virginaş, susţine, însă, că Porr speră să predea lucrarea până la finele anului viitor. Stadiul actual este cu organizarea de şantier finalizată 100%, sunt construite 70% din drumurile tehnologice, declaraţia de proiectare aprobată în CTE CNADNR şi documentaţia tehnică depusă pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie. „S-au găsit soluţii grafice şi practic s-au rezolvat inclusiv problemele celor care au venit la prefectură şi s-au plâns că proiectul autostrăzii le va tăia accesul la gospodării", a adăugat prefectul Gheorghe Vuşcan.

Tronsonul 3, care va fi construit pe teritoriul judeţului Alba are 12,45 km şi8 va conţine două noduri rutiere în dreptul localităţilor Aiud şi Unirea, precum şi 17 poduri şi pasaje. Potrivit reprezentantului constructorului (asocierea Tirrena Scavi SPA - Societa Italiana Per Condotte d'aqua SPA), inginerul Ion Ioniţă, preţul pe kilometru va fi ceva mai mare, datorită faptului că traseul va presupune construirea a două poduri peste râul Mureş. Costul lucrării va fi de 521 milioane de lei (TVA inclus), adică aproximativ 9,5 milioane de euro pe kilometru. Prin comparaţie, cei 52 de kilometri funcţionali din A3 au fost construiţi de Bechtel la un preţ de 27 de milioane de euro pe kilometru, după ce iniţial se angajase la un preţ de 3,8 milioane de euro pe kilometru. Deşi au termene identice austriecilor de pe tronsonul 4, italienii sunt mai în urmă, având, la rândul lor, finalizată organizarea de şantier, dar numai 30-40% din drumurile tehnologice fiind construite iar proiectarea nu este încă finalizată. Ce-i drept, italienii nici nu s-au angajat să livreze tronsonul „la cheie" înainte de termen. Nici austriecii de la Porr, nici italienii de la Tirrena Scavi nu se plâng că ar fi descoperit probleme de stabilitate a terenului, astfel încât exclud repetarea scenariului de la Centura de Diamant.

„S-au dus vremurile în care se câştiga licitaţia cu un preţ şi apoi acesta era mărit prin acte adiţionale. Nu se mai acceptă măriri de preţ decât în situaţii deosebite. Au fost deja unii care au tremurat, dar au fost obligaţi să se încadreze în preţul licitat. În plus au fost responsabilizaţi şi cei care fac foraje pentru studiile geo, cae vor fi puşi la plată, dacă dau rezultate eronate. Din păcate, pentru bătaia de joc de la centura Vâlcele-Apahida nu a răspuns nimeni. Acest lucru nu se va mai întâmpla", s-a angajat Vuşcan. El a mai precizat că s-au închis toate litigiile din instanţă legate de ultimele două tronsoane ale autostrăzii Turda-Sebeş, astfel încât în termenul cel mai scurt vor fi atribuite contractele şi pentru tronsoanele 1 şi 2. Întregul proiect este finanţat 85% din fonduri europene şi 15% din fonduri guvernamentale.

Comenteaza