„Cursa-fantomă”: sancţiuni cu scandal. A venit însuşi patronul

„Cursa-fantomă”: sancţiuni cu scandal. A venit însuşi patronul
"Cursa-fantomă" ALIS a fost interceptată şi sancţionată drastic luni seara. Patronul a mers să se certe cu inspectorii care au aplicat amenzile.

Compania clujeană de transport persoane Tours Claus (membră a grupului ALIS) a primit luni un nou set de sancţiuni dure pentru că operează curse pe relaţia Cluj-Bucureşti, deşi nu are acest drept. Problema este veche: Tours Claus face cursa de ani buni, chiar dacă încalcă flagrant legea. Cei care ar fi trebuit să vegheze la respectarea programului interjudeţean de transport de persoane, inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier (ISCTR), au sancţionat „cursa-fantomă" abia după un articol din ZIUA de CLUJ.

Patronul a mers în Feleacu să facă scandal

Luni seara, în comuna Feleacu, cursa a fost oprită din nou: sancţiunile aplicate de ISCTR au fost o amendă contravenţională de 9.000 de lei, dar şi suspendarea dreptului de utilizare a autocarului pe o perioadă de şase luni (perioada se reduce la 30 de zile în cazul în care se face dovada plăţii amenzii), ceea ce înseamnă ridicarea certificatului şi a plăcuţelor de înmatriculare; aceasta este pedeapsa maximă pe care o pot da organele de control. Verificarea nu a fost lipsită de peripeţii: din informaţiile noastre, şoferul nu a vrut să predea actele inspectorilor ISCTR, iar patronul Tours Claus a venit la faţa locului să facă scandal.

De asemenea, cursa era „mascată": avea toate documentele unei curse ocazionale Aiud - Cluj (conform legii, OG 27/2011, şoferul trebuia să aibă la bord acte care să conţină datele beneficiarilor, traseul, punctul de îmbarcare şi cel de debarcare a persoanelor transportate, perioada de desfăşurare a serviciului respectiv), dar s-a uitat un singur element: pasagerii aveau bilete eliberate pe relaţia Bucureşti - Cluj.

Contactat de ZIUA de CLUJ, şeful interimar al ISCTR pe Regiunea Nord-Vest, Mihai Badiu, a refuzat să facă orice fel de comentarii. Despre Badiu circulă în oraş zvonuri că ar fi fost numit în funcţie la presiunile celor de la ALIS Grup, apropiaţi de PSD.

Vom detalia pe scurt în ce constă ilegalitatea acestei curse. Tours Claus a încercat să combine două trasee pentru care are licenţe, adică Cluj-Alba Iulia şi Aiud-Bucureşti, însă nu au putut să potrivească orarele, astfel încât cursele să circule corect. Cursa Cluj - Alba ar trebui să plece la 20:00, dar o face o jumătate de oră mai devreme. Îşi continuă apoi drumul de la Aiud spre Bucureşti la 21:40, deşi are plecarea oficială la 21:00.

La întoarcerea din capitală, lucrurile nu se mai potrivesc nici aşa: practic, autocarul ajunge pe traseul Alba Iulia - Cluj cu o întârziere de 13 ore faţă de ceea ce scrie în programul naţional de transport. HG nr. 69/2012 actualizată spune că „transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate efectuat în alte zile şi la alte ore decât cele înscrise în graficul de circulaţie" este considerat o abatere foarte gravă şi se sancţionează cu amendă de la 9.000-12.000 lei". Ca să camufleze această practică ilegală, cei de la Tours Claus îşi continuă drumul de la Aiud spre Cluj cu documente care să ateste că face de fapt o cursă ocazională.

Mai sintetic, programul de transport este sfânt; ISCTR trebuie să sancţioneze orice cursă care nu respectă orarul, aproape la minut. Cu atât mai grav este că Tours Claus vine de la Aiud la Cluj cu 13 ore (!) mai târziu decât are dreptul. Explicaţia pentru care legea este concepută aşa este simplă: circulând la alte ore, o companie poate provoca pagube însemnate alteia, care îşi operează cursele legal.

Au pierdut procesul, după sancţiunile din toamnă

Patronul Tours Claus, Liviu Jişa, nu a dorit să comenteze situaţia de luni seara, mulţumindu-se să spună că autocarul avea toate documentele în regulă. În urmă cu o jumătate de an, când firma a fost sancţionată prima dată, Jişa explica, pentru ZIUA de CLUJ: "Operăm Cluj-Bucureşti perfect legal, nu putem merge fără licenţă. Cursele Cluj-Alba Iulia şi Aiud-Bucureşti se intersectează. De aceea am luat aceste trasee, să le modificăm. De la Alba spre Cluj avem autobuze care pleacă spre Cluj şi la 06:30, şi la 19:40. Nu ne permitem să facem ilegalităţi".

Anul trecut, avocaţii Tours Claus au atacat în instanţă atât măsura administrativă de suspendare a dreptului de utilizare a autocarului, cât şi cea contravenţională. Ambele procese au fost pierdute de firma de transport. În legătură cu sancţiunea contravenţională, Judecătoria Cluj-Napoca a respins plângerea Tours Claus în 21 aprilie 2015.

Interesant este că autocarele Tours Claus circulă în continuare, neperturbate de sancţiuni. Am sunat miercuri la numărul de informaţii al companiei şi am solicitat relaţii despre cursa de la Bucureşti: „Ajunge la Cluj la 21:30, conform programului", mi-a răspuns cu amabilitate operatoarea.

Cine este ALIS

Tours Claus este patronată de omul de afaceri Liviu Jişa şi este membră ALIS Grup, alături de Feldiberc Trans (condusă de Sorin Vasile Şipoş) şi Auto Trust Corporation (care i-a aparţinut lui Alin Popovici şi unde acesta este director general). A este Alin Popovici, LI este Liviu Jişa, S este Sorin Vasile Şipoş. În afacere este şi Ioan Lăpuşte, patronul 50 Lig. În sfera de influenţă a grupului se află şi societatea Sebali, care îi aparţine lui Valer Uţă, fratele după mamă al lui Alin Popovici.

Alis are legături puternice în politică. Alin Popovici este vicepreşedinte PSD Cluj. El a fost în PDL până în 2011, apoi a trecut la social-democraţi. În plus, Simina Şipoş, soţia lui Vasile Sorin Şipoş, are funcţia de preşedinte al Organizaţiei de Femei PSD Câmpia Turzii.

Comenteaza