Bechtel îşi plăteşte datoriile doar sub ameninţarea insolvenţei

Bechtel îşi plăteşte datoriile doar sub ameninţarea insolvenţei
Patru cereri de deschidere a procedurii insolvenţei împotriva constructorului autostrăzii au fost depuse în acest an, trei fiind retrase după ce reclamanţii şi-au primit banii.
Pe rolul Tribunalului Comercial au intrat în acest an cererile a patru firme din România, care au solicitat intrarea în insolvenţă a constructorului Autostrăzii Transilvania. Deşi reclamanţii au aşteptat banii de la Bechtel luni în şir înainte de a apela la instanţă, trei dintre ei au fost plătiţi la scurt timp după ce au depus cererile de insolvenţă. A patra şi cea mai proaspătă acţiune are primul termen de judecată în noiembrie.

Prima cerere de deschidere a procedurii insolvenţei împotriva Bechtel International INC Reno Nevada SUA Sucursala Cluj a fost depusă la instanţă în luna mai de către societatea bucureşteană Sebastian SRL. Aceasta preluase o datorie de 1,2 milioane lei pe care contructorul autostrăzii o avea către furnizorul de combustibil Panpetrol din iunie 2009. Reprezentanţii Sebastian au menţionat la dosar că înainte de înregistrarea acţiunii la tribunal au purtat mai multe convorbiri telefonice cu angajaţi Bechtel de la compartimentul juridic şi de la contabilitate şi că de fiecare dată li s-a promis plata datoriei. La primul termen de judecată din 17 iunie, instanţa “a luat act de renunţarea creditoarei la judecata cererii” pe motiv că datoria a fost stinsă.

În decurs de o săptămână, în luna iulie, două firme, International Lazăr Company SRL din Argeş şi Ambient SA din Sibiu, s-au adresat instanţei comerciale împotriva Bechtel. Scenariul dinaintea acţiunilor judecătoreşti a fost acelaşi cu cel din cazul firmei bucureştene: adrese şi notificări către compania americană rămase fără rezultat. “Bechtel nu a dorit să achite până la data prezentei cereri nicio sumă”, au precizat reprezentanţii firmei argeşene, care avea de încasat 575.000 de lei. La nouă zile după ce a depus cererea de deschidere a insolvenţei, International Lazăr a înştiinţat instanţa că renunţă la proces pentru că Bechtel a achitat integral datoria. În data de 8 octombrie, Tribunalul Comercial a consemnat şi renunţarea la judecată din partea societăţii Ambient.

Singura cerere de insolvenţă împotriva constructorului autostrăzii care a rămas pe rol este cea a firmei Agrotransport din Alba. “Bechtel refuză să achite subscrisei suma de 350.000 de lei”, se arată în acţiunea depusă la instanţă. Agrotransport a preluat creanţa de la firma clujeană Dekosphere, care a prestat activităţi de balastieră şi de transport pentru şantierul autostrăzii. Firma din Alba arată că este într-o situaţie dificilă şi că depinde de banii de la Bechtel: “Nu mai putem achita ratele de leasing pentru maşini, motiv pentru care o parte din maşini au fost restituite către societatea de leasing. Înregistrăm restanţe la plata obligaţiilor către bugetul consolidat al statului de circa 500.000 de lei, o parte din bunuri se află sub sechestrul DGFP Alba”. Primul termen de judecată în acest caz este stabilit pentru 19 noiembrie.

Casa de avocatură angajată de compania americană arată că cererile de insolvenţă sunt inadmisibile, întrucât sunt îndreptate împotriva unei sucursale, “entitate fără personalitate juridică distinctă de societatea mamă din Statele Unite ale Americii (SUA)”. De asemenea, avocaţii constructorului au explicat la tribunal că nu se poate demara o procedură împotriva sucursalei Bechtel din România atâta timp cât nu este iniţiată o acţiune împotriva societăţii din SUA, care să fie recunoscută de instanţele româneşti. Purtătorul de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, a declarat, pentru ZIUA de CLUJ, că plăţile restante către furnizori şi subcontractori se fac “în funcţie de cum primim la rândul nostru restanţele de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România”.


Comenteaza