Andronescu, despre reexaminarea legii privind bacalaureatul profesional: Este mâna lui Funeriu

"Este rea-credinţă din partea domnului Funeriu (consilier prezidenţial pe probleme de educaţie - n.r.). A dovedit, o dată în plus, că nu îi pasă de tineri. Atunci când ai responsabilităţi, trebuie să înveţi să îţi pese", a mai spus Andronescu.
Ministrul Educaţiei a mai spus că solicitarea şefului statului de reexaminare a legii a fost făcută "exact în ultima zi prevăzută de lege, şi nu mai devreme", astfel că, în opinia ei, s-au pierdut două săptămâni în demersul pentru introducerea bacalaureatului profesional din 2013. "Păcat că s-a spus atât de târziu", a afirmat ministrul Educaţiei.
Ecaterina Andronescu a mai spus, referitor la argumentele invocate în solicitarea de reexaminare, că metodologia pentru bacalaureat este elaborată şi, în plus, nu este nevoie de o pregătire specială a elevilor, pentru că, practic, nu li se adaugă nimic la materiile pentru acest examen.
Ministrul Educaţiei s-a declarat încrezătoare că actul normativ "va trece rapid prin Parlament", săptămâna viitoare.
Preşedintele Traian Băsescu a cerut, marţi, reexaminarea Legii care introduce Bacalaureatul profesional, susţinând că insuficienta reglementarea a acestuia este de natură să afecteze calitatea învăţământului şi buna desfăşurare a examenului de Bacalaureat pentru anul viitor.
Preşedintele Traian Băsescu a semnat, luni, cererea de reexaminare asupra Legii privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, se arată într-un comunicat al Preşedinţiei remis marţi agenţiei MEDIAFAX.
Preşedintele a precizat în cerere că potrivit punctului 2, Articolului 1 alin. (4) din Legea privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, absolvenţii ciclului superior al liceului au posibilitatea de a dobândi diploma de bacalaureat profesional care le dă dreptul de acces pe piaţa muncii, fără drept de acces în învăţământul superior. Totodată, examenul de bacalaureat profesional este reglementat, în termeni generali, în cuprinsul acestei legi.
"Considerăm că introducerea bacalaureatului profesional la o dată ulterioară începerii anului şcolar, precum şi insuficienta reglementarea a acestuia, este de natură să afecteze calitatea învăţământului şi buna desfăşurare a examenului de bacalaureat pentru anul viitor. Intrarea în vigoare, la o lună după începerea anului şcolar, a unei legi care modifică modul de susţinere a bacalaureatului din acel an şcolar este de natură să genereze instabilitate și impredictibilitate. Apreciem că elevii au nevoie de o înţelegere amănunţită şi aprofundată a opţiunilor pe care le au, cel târziu la începutul anului şcolar. Mai mult, chiar legea în discuție prevede, la punctul 3, Articolul 2 alin. (5) faptul că modul de organizare și de desfășurare, precum și conținutul programelor de examen ale bacalaureatului profesional se dau publicităţii înainte de începerea anului şcolar", s-a arătat în cererea de reexaminare.
Preşedintele afirmă că pentru competitivitatea educaţională a României este nevoie de stabilitate şi predictibilitate în arhitectura sistemului educaţional şi, concomitent, de intervenţie pe proces educaţional - calitatea cadrelor didactice, relaţia cu angajatorii - şi pe conţinuturi - programa şcolară, practica.
"Introducerea noului tip de bacalaureat profesional va duce la demonetizarea conceptului de bacalaureat, atât în plan intern, cât şi extern, deoarece va fi o diplomă care poate fi obţinută extrem de uşor şi cu o relevanţă scăzută", susţine preşedintele.
Potrivit şefului statului, având în vedere dispoziţiile Legii educaţiei naţionale 1/2012 prin care se reglementează şi învăţământul profesional, noua lege nu este oportună întrucât introducerea intempestivă şi fără fundamentare a unui nou tip de bacalaureat, cel profesional, este de natură să afecteze coerenţa sistemului de educaţie.
"De asemenea, legea aflată la promulgare nu este oportună deoarece certificarea competenţelor profesionale se realizează prin certificatul de calificare profesională, recunoscut de nivel 3 din Cadrul European al Calificărilor şi nu printr-o diplomă de bacalaureat, chiar dacă se adaugă apelativul «profesional». Bacalaureatul sau echivalentul său fiind, în toate ţările în care există, o diplomă de nivel 4, care dă acces în universităţi. Aşadar, actuala formă a legii ar duce la situaţia în care s-ar obţine o diplomă de nivel 4 din Cadrul European al Calificărilor care certifică o pregătire de nivel 3 din Cadrul European al Calificărilor. Introducerea unei astfel de confuzii, între certificarea academică şi cea profesională, în sistemul educaţional românesc, este de natură să conducă la scăderea încrederii şi a relevanţei sistemului naţional de învăţământ şi în diplomele acordate de acesta", s-a mai arătat în cererea preşedintelui.
Traian Băsescu cere reexaminarea Legii trimise spre promulgare în sensul eliminării dispoziţiilor prin care se reglementează bacalaureatul profesional.
Senatul a adoptat, 17 septembrie, în calitate de for legislativ decizional, proiectul de lege privind introducerea bacalaureatului profesional, cu 73 de voturi "pentru", 15 "împotrivă" şi o abţinere.
Potrivit proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, absolvenţii ciclului superior al liceului care susţin şi promovează examenul de bacalaureat profesional dobândesc, potrivit legii, diploma de bacalaureat profesional, care le dă dreptul de acces pe piaţa muncii, fără drept de acces, însă, în învăţământul superior.
Legea dă dreptul oricărui elev de a da acest examen, din orice liceu, oricare ar fi profilul acestuia, pentru că disciplina de educaţie antreprenorială o parcurg toţi liceenii.
Potrivit legii, examenul pentru bacalaureatul profesional nu schimbă conţinutul programei pe care elevii au parcurs-o pe timpul anilor de liceu, iar probele din examenul de bacalaureat profesional, cronologic, vor fi aşezate înaintea probelor scrise de la examenul de bacalaureat naţional.
Pentru bacalaureatul profesional, potrivit textului legislativ, elevii vor susţine două probe: un proiect şi o probă practică, precum şi o lucrare scrisă la educaţia antreprenorială. Probele de competenţe sunt comune şi la bacalaureatul naţional şi la bacalaureatul profesional.
În plus, dacă cineva care susţine bacalaureatul profesional vrea să meargă spre învăţământul superior şi se răzgândeşte în aceeaşi sesiune, după o sesiune sau două sesiuni de bacalaureat, el se poate întoarce, poate susţine probele scrise de la bacalaureatul naţional şi, după aceea, are acces spre învăţământul superior.
Fostul ministru Daniel Funeriu a spus că introducerea bacalaureatului diferenţiat încă de anul viitor este o eroare majoră, întrucât elevii nu sunt pregătiţi pentru această schimbare.
Potrivit Legii educaţiei, adoptată în mandatul lui Danie Funeriu, bacalaureatul diferenţiat ar urma să intre în vigoare din 2016, adică începând cu generaţia de elevi care începe clasa a IX-a în anul şolar 2012-2013.
În 3 iunie, federaţiile sindicale din învăţământul preuniversitar au cerut însă USL, printr-o scrisoare deschisă, modificarea sistemului de organizare a bacalaureatului, astfel încât acesta să includă, din 2013, şi probe scrise diferenţiate, în funcţie de profil şi filieră, pentru a nu se repeta "rezultatele dezastruoase" de la acest examen.