Angajaţii primăriei clujene - front comun pro Apostu la audieri

Angajaţii primăriei clujene - front comun pro Apostu la audieri
Audieri-maraton, joi, la Curtea de Apel Mureş, în procesul fostului primar al Clujului. Zece foşti colegi ai lui Sorin Apostu, între care şefi de servicii din primărie, consilieri locali şi inspectori au dat declaraţii în faţa instanţei.

Judecătoarea Floare Găzdac, magistratul care a preluat cazul Apostu după cererea de abţinere a colegei sale, Mihaela Creţu, i-a recitat pe martori, atât prin fax, la primărie, cât şi la domiciliile lor, după ce toţi au absentat la termenul de luni, 17 septembrie, întrucât instanţa a omis să-i citeze. Ieri, toţi s-au prezentat la Curtea de Apel Mureş, în frunte cu directorul tehnic al Primăriei Cluj-Napoca, Virgil Poruţiu. Lista martorilor prezenţi a fost completată cu Dacia Crişan - fost director Patrimoniu, Corina Ciuban - director Urbanism , Somody Gyula - fost consilier local UDMR, Mihaela Oana Şimon - inspector la Direcţia Tehnică, Ioan Bogdan - şef serviciu Financiar-Salarizare, Mirela Mărincean - şef serviciu Direcţia Tehnică - Siguranţa Circulaţiei Rutiere, Marius Emil Coroş, inspector la Serviciul Tehnic, Constantin Tomoş - consilier local PDL şi Claudia Anastase - consilier local USL. Singurul care a lipsit de la audieri, în ciuda faptului că a fost citat, e Szabo Mihai Călin.

Primul audiat a fost Virgil Poruţiu, care a fost întrebat despre licitaţia din 2010 pentru serviciile de salubrizare în municipiul Cluj-Napoca. Poruţiu a fost întrebat de judecătoare dacă Sorin Apostu a intervenit vreodată pentru a favoriza vreo firmă care a participat la licitaţie. „Niciodată inculpatul nu a intervenit la mine pentru a avea grijă de cineva la licitaţii", a spus Poruţiu. Directorul tehnic al Primăriei Cluj-Napoca a fost întrebat şi cu privire la vizita pe care i-a făcut-o la birou Nelu Miron, angajat al Bratner Vereş, care, audiat la rândul său la un termen trecut, a arătat că s-a dus la Poruţiu pentru o recomandare în vederea participării la alte licitaţii. "Este adevărat că în vara anului 2011 a venit la mine în birou Ioan Miron de la Bratner Servicii Ecologice, cu care colaboram pe partea de salubrizare stradală. A venit pentru o recomandare din partea primăriei în vederea participării la licitaţii. I-am spus lui Miron că nu putem să îi dăm recomandare decât pentru contractul încheiat şi l-am trimis la seviciul de specialitate pentru a verifica ce scrie în contractul încheiat în 2010", a spus Poruţiu. Amintim că procurorii DNA l-au acuzat pe directorul general al Brantner Vereş, Călin Stoia, că ar fi intervenit la Sorin Apostu pentru a obţine acele recomandări, şi că i-ar fi dat fostului primar, în schimbul semnării acestor documente, mită, deghizată prin contracte de consultanţă juridică încheiate cu soţia lui, Monica Apostu, de profesie avocat. Însă, întrebat fiind de avocatul fostului primar, Gheorghiţă Mateuţ, dacă Apostu a făcut vreo intervenţie pentru semnarea recomandărilor, Poruţiu a infirmat, fapt consemnat în declaraţia sa.

După directorul tehnic al primăriei a fost audiată Mirela Mărincean, cea care a semnat recomandările pentru Brantner în locul lui Poruţiu. "De regulă eu semnez documente când lipseşte domnul Poruţiu. Nu ţin minte să mă fi întâlnit cu Nelu Miron la mine în birou. Am semnat cele două recomandări, dar nu-mi amintesc împrejurările. Nu am avut o discuţie cu Poruţiu în legătură cu aceste recomandări. Nu îmi amintesc dacă momentul în care am semnat mai erau semnate şi de o altă persoană. Regula este că recomandările se semnează în ordine ierarhică, de către directorul de serviciu şi apoi de către primar", a spus Mărincean. Pusă în faţa celor două recomandări, Mărincean şi-a recunoscut semnătura la rubrica directorului executiv Virgil Poruţiu, iar la semnătura primarului, ea a recunoscut semnătura fostului viceprimar Laszlo Attila. Totodată, Mărincean a zis că serviciul de specialitate care trebuia să semneze astfel de recomandări, era serviciul tehnic, din subordinea lui Poruţiu. Întrebată dacă îl cunoaşte pe Călin Stoia, aceasta a negat.

Al treilea martor audiat de instanţă a fost Dacia Crişan - ex-director Patrimoniu din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. Ea a spus că nu ştie nimic despre contractele de salubrizare şi nici de asigurarea parcului auto RATUC. Declaraţia Corinei Ciuban, director Urbanism Primăria Cluj-Napoca, a fost asemănătoare, aceasta arătând că nu ştie nimic despre atribuirea celor două contracte amintite mai sus.

La rândul său, ex-consilierul local UDMR, Somody Gyula, care a fost membru în comisia de licitaţie pentru atribuirea contractului privind salubrizarea Clujului, a susţinut că întreaga procedură, în opinia sa, a fost corectă. "Pe lângă mine sau pe lângă alt membru al comisiei nu a intervenit nimeni pentru acea licitaţie", a spus acesta. Fostul consilier local a adăugat că, după părerea sa firma Rosal a fost cea favorizată la licitaţie, "tocmai ca firma lui Vereş să fie ţinută în frâu". În ceea ce priveşte faptul că Apostu a semnat contractul cu Brantner Vereş la finalizarea licitaţiei, Somody crede că "primarul nu putea să nu semneze contractul", opinie împărtăşită, de altfel, de toţi martorii care au fost întrebaţi ieri cu privire la acest aspect.

Ioan Bogdan - şef serviciu Financiar-Salarizare în cadrul primăriei şi membru în comisia de evaluare a ofertelor pentru respectiva licitaţie a dat, de asemenea, o declaraţie care nu îl incriminează pe fostul primar. "Nu s-a intervenit pe perioada evaluării şi nici nu s-a vehiculat numele câştigătorului", a spus acesta.

Audierile-maraton au fost continuate cu Marius Emil Coroş- inspector la Serviciul Tehnic şi membru în comisia de evaluare oferte pentru salubritate, care, la rândul său a prezentat aceeaşi variantă: nimeni nu a intervenit, iar modalitatea în care a fost atribuit contractul a fost una corectă.

Simon Mihaela, inspector la Direcţia Tehnică şi angajată la Biroul de Achiziţii Publice, a spus că licitaţia a fost supravegheată de reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, care au şi întocmit ulterior un raport ce arăta că procedura a fost legală. Întrebată de procurorul DNA, Simon a zis că la controalele privind activitatea de salubrizare, inspectorii se deplasau cu maşina firmei de salubrizare, însoţiţi de un angajat al firmei. Mai mult, dacă era vorba de aplicat amenzi, poliţiştii locali se deplasau tot cu maşina firmei de salubrizare. Aceasta a fost una dintre micile fisuri în ceea ce priveşte declaraţiile favorabile fostului primar, având în vedere că în locuinţa sa au fost găsite carduri de carburanţi de la firma de salubrizare Rosal, cea care a câştigat unul din sectoarele Clujului. Explicaţia dată de Apostu pentru carduri a fost aceea că firmele de salubritate puneau la dispoziţia primăriei combustibili pentru alimentarea maşinilor instituţiei ce se deplasau pe teren, pentru controale.

Ultimii doi martori audiaţi ieri au fost consilierii locali Constantin Tomoş (PDL) şi Claudia Anastase (PSD). Ambii au fost membri ai comisiei de licitaţie pentru contractul de salubrizare al oraşului. Cei doi consilieri locali au declarat că licitaţia s-a desfăşurat corect şi că nu au fost intervenţii pentru favorizarea unei anumite firme participante, nici din partea lui Apostu, nici din partea altor persoane.

Tonul declaraţiilor la audierile de ieri a fost acelaşi, toţi martorii arătând ori că nu cunosc amănunte cu privire la licitaţia adusă în discuţie, ori că Apostu nu a intervenit pentru desemnarea unui câştigător. Spre deosebire de fosta judecătoare a cazului, Mihaela Creţu, magistratul Floare Găzdac a acceptat aproape toate întrebările apărării, aşa cum au fost ele formulate, spre mulţumirea avocaţilor. Judecătoarea Floare Găzdac a dispus o nouă audiere-maraton, lunea viitoare, când vor fi aşteptaţi 14 martori la Curtea de Apel Mureş. Majoritatea acestora provind din rândurile funcţionarilor primăriei.

Comenteaza