Şantierele de pe drumuri atentează la maşinile clujenilor

Şantierele de pe drumuri atentează la maşinile clujenilor
Firmele contractate de Compania de Apă pentru reabilitarea reţelelor de apă sau canalizare au întins “capcane” pe drumurile din oraş, nesemnalizând corespunzător gropile “în lucru”.

Un autoturism care rula pe şoseaua care leagă municipiul Cluj-Napoca de localitatea Baciu a căzut cu totul, de 1 Decembrie, într-un crater săpat pentru “reînnoirea” conductelor de apă. Nu este singurul loc în care şoferii clujeni se pot aştepta la astfel de capcane. Nimeni nu a fost sancţionat.

Drumul Naţional (DN) 1 F este una dintre cele mai circulate rute, fiind traversat zilnic de convoaie de camioane ce tranzitează Clujul din direcţia Baia Mare - Satu-Mare. De câteva luni, Compania de Apă Someş perfectează de-a lungul Căii Baciului – porţiunea intermediară a DN 1 F între Cluj-Napoca şi Baciu - lucrări de întreţinere şi înlocuire a conductei de apă. Cu toate că acestea ar trebui, teoretic, să afecteze doar acostamentul, mare parte din şosea, pe sensul Zalău - Cluj, a fost “năpădită” de cratere imense săpate cu excavatoarele, iar la orele de vârf, dimineaţa şi după-amiaza, în jurul orei 16:00, drumul devine un coşmar pentru clujenii care locuiesc în zonă. Mai mult, miercuri seara un autoturism implicat într-o tamponare uşoară a fost aruncat chiar într-o groapă care l-a înghiţit de-a dreptul. “A fost vorba de un incident rutier minor, un autoturism voia să efectueze un viraj la stânga, maşina care venea din spate nu a sesizat intenţia şoferului şi l-a lovit în plin. În urma izbiturii autoturismul a fost proiectat în şantierul de pe marginea drumului. Şoferul a fost rănit uşor, nu a necesitat internare”, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului (IPJ) Cluj, Gina Pop.

“Compania de Apă-Canal este beneficiarul lucrărilor de reînnoire a conductei de apă. Este vorba de un proiect de amploare mai mare care se va desfăşura până în 2013. În zona Căii Baciului, lucrările sunt întreprinse de societatea TIM Cluj. Ei sunt responsabili pentru amenajarea şantierului”, a declarat Lucian Croitoru, purtătorul de cuvânt al Companiei de Apă. Craterele săpate la circa 200 de metri unul de celălalt sunt împrejmuite cu bandă striată alb-roşie şi au indicatoare de “drum în lucru” însă, pe timp de noapte sau ceaţă, acestea sunt complet invizibile. “Acum sunt semne care nu reflectă seara la faruri. Nu se vede absolut nimic până nu te trezeşti faţă în faţă cu ele. Ar trebui neapărat să fie două-cinci semnale luminoase, becuri intermitente, legate în serie”, spune Răzvan Popescu, un clujean care face zilnic drumul dintre Baciu şi Cluj-Napoca.

“Lucrarea e în afara acostamentului şi e aproape gata, până în 15-20 decembrie terminăm totul şi refacem tot drumul. Şantierul e organizat conform proiectului, e semnalizat corespunzător”, a declarat directorul tehnic al TIM, Aurel Daboc.

Exemplul semnalizării deficitare a lucrărilor neterminate nu este singular, iar în condiţii de iarnă, cu umiditate crescută şi polei, gropile pot face victime. Pe artera Eremia Grigorescu, municipalitatea a avizat lucrări ale gurilor de canal, inclusiv în intersecţia străzilor Dragalina cu Octavian Goga şi E. Grigorescu (zona hotelului Napoca - n. red.). Fără să aibă vizibilitate pe timp de noapte, “drumarii” au orientat indicatoarele de avertizare cu spatele, astfel încât pot fi văzute de la distanţă mică doar de pe contrasens. Constructorul este şi de această dată TIM. “Se lucrează la reabilitarea canalizării printr-un procedeu numit cămăşuire. Practic, lucrarea se face fără săpătură, sunt decopertate doar două-trei cămine şi se introduc nişte aparate în canalizare care căptuşesc ţevile pe dinăuntru. Acest lucru presupune şi reabilitarea căminelor. Lucrările sunt semnalizate”, a mai declarat Lucian Croitoru. Mai mult, zona e săpată şi de E.ON Gaz, care are de remediat, potrivit Primăriei Cluj-Napoca, avarii ale reţelei în trei locuri.

În cartierul Gheorgheni, gurile de canal de pe mijlocul străzilor, rămase fără capace, sunt “semnalizate” cu beţe. “Aici lucrează societatea Kiat, care reface aleile şi asfaltul din jurul căminelor, pentru că s-au degradat. Lucrarea e încă în garanţie, se face pe cheltuiala lor”, au explicat reprezentanţii Biroului de presă al Primăriei Cluj-Napoca.

Fără sancţiuni

În ceea ce priveşte sancţiunile pentru nesemnalizarea corespunzătoare, sarcina revine, potrivit IPJ, Serviciului Poliţiei Rutiere şi se aplică administratorului drumului, în cazurile prezentate Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri sau primăriei clujene. Totuşi nu s-a dat nici o amendă. “Au fost mai multe sesizări telefonice, nu scrise, care au fost remediate tot telefonic de către lucrătorii noştri de la tehnic, care au avertizat primăria despre locurile în care semnalizarea nu este corespunzătoare”, a explicat Gina Pop, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Cluj.
Comenteaza