Avioane de Cluj, dirijate de la Bucureşti

Avioane de Cluj, dirijate de la Bucureşti
ROMATSA a decis mutarea unităţii de control de trafic aerian din Cluj pentru luna noiembrie, invocând nereguli de funcţionare. Controlorii spun că se vor scumpi biletele.
Sindicatul Controlorilor de Trafic Aerian ATCU din Cluj a apelat la instanţă pentru a salva de la desfiinţare unitatea de control de trafic de apropiere (APP) Cluj. Decizia a fost luată de Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA). Controlorii au aflat la sfârşitului anului trecut că în 2011 urmează să aibă loc mutarea la Bucureşti, de unde se va realiza controlul traficului aerian din zona Cluj - Târgu-Mureş - Sibiu.

Sindicatul Controlorilor de Trafic Aerian ATCU a solicitat instanţei “anularea hotărârii Consiliului de Administraţie al ROMATSA din 24 februarie 2010, comunicată în 17 noiembrie 2010, prin care s-a dispus desfiinţarea unităţii de control de trafic de apropiere Cluj, locaţia Cluj, şi înfiinţarea unităţii APP Cluj în locaţia CDZ Bucureşti”. Unitatea de control de trafic aerian de apropiere APP Cluj a fost înfiinţată în 2007, iar principala sa atribuţie este de dirijare şi control de apropiere, precum şi de informare a zborurilor pentru aeroporturile Cluj-Napoca, Târgu-Mureş, Baia Mare, Satu Mare şi Sibiu. Toţi membrii sindicatului sunt angajaţii APP Cluj.

“Parametrii de evaluare arată că APP Cluj este una din cele mai rentabile din structura ROMATSA. Traficul aerian s-a intensificat în mod constant în ultimii ani pe întreaga zonă de competenţă a APP Cluj, dovedind un număr mare de zboruri al căror control revine acestei unităţi. În cursul lunii septembrie 2010 ne-au parvenit documentele care demonstrează că pârâta a decis desfiinţarea unităţii şi trecerea spaţiului aerian din aria de competenţă la ACC Bucureşti”, se arată în plângerea sindicatului. Documentele sunt minutele a două întâlniri organizate în datele de 2 septembrie şi 27-28 septembrie 2010, al căror scop a fost discutarea viitoarei modificări a structurii spaţiului aerian prin desfiinţarea unităţii de le Aeroportul Cluj-Napoca. Sindicaliştii susţin că abia după ce s-au adresat instanţei ROMATSA a trimis procesele-verbale ale şedinţelor şi hotărârea AGA atacată.

“Soluţia pe care o vrem noi este ca unitatea să rămână la Cluj. Cei de la Bucureşti au văzut că au crescut veniturile şi vor să adune ei toţi banii. De fapt, nu se urmăreşte relocarea personalului de aici, căci vor zice că nu suntem buni şi că vor să angajeze la Bucureşti alţi oameni. Iar controlul de trafic de la o distanţă de 400 de kilometri implică costuri mai mari care se vor răsfrânge în final în costul biletelor de avion”, a declarat pentru ZIUA de CLUJ un membru al sindicatului ATCU. În acţiunea sindicatului se precizează că dacă încetează operarea APP Cluj înseamnă că “întregul control de trafic de apropiere pe zonă s-ar realiza strict prin contact verbal cu piloţii aeronavelor, şi nu prin radar, ceea ce este o dovadă de pericol iminent şi, totodată, caz justificat pentru menţinerea acţiunii noastre şi suspendarea deciziei contestate”.

În schimb, reprezentanţii ROMATSA au precizat în întâmpinarea depusă la dosar că “menţinerea situaţiei actuale ridică grave probleme de asigurare a standardelor internaţionale privind securitatea şi siguranţa traficului aerian.”. La dosarul instanţei a fost depus un raport al evenimentelor de trafic aerian. “Serviciile prestate de APP Cluj în primele 10 luni ale anului 2010 au fost defectuoase, înregistrând numeroase erori, respectiv în primul semetru au fost 10 evenimente, dintre care unul grav şi unul major. Aceasta în condiţiile în care în anul 2009 au fost 5 evenimente”, se arată în documentul ROMATSA.

Potrivit ROMATSA, vor fi stabilite modalităţi de compensare a neajunsului în cazul relocării personalului de la Cluj. Hotărârea CA al ROMATSA prevede că mutarea APP Cluj ar urma să aibă loc în luna noiembrie. La termenul de judecată de acum două zile, cele două părţi au decis de comun acord suspendarea dosarului până la finalizarea negocierilor. “Am vrut să arătăm că suntem deschişi la discuţii”, a spus preşedintele sindicatului ACTU, Cristian Pop. Directorul general al ROMATSA, Bogdan Donciu, a refuzat să comenteze conflictul cu controlorii de trafic din Cluj.

Comenteaza