Băsescu: “Radarele armatei ştiau unde este cazut avionul”

Conform preşedintelui Tarian Băsescu, prima măsură care trebuia luată era convocarea comandamentului de la Ministerul de Externe. Declaraţiile preşedintelui au fost făcute marţi seara, la B1 TV. Iată principalele declaraţii ale preşedintelui referitoare la accidentul aviatic din Apuseni, aşa cum au fost redate de Hotnews.
l Trebuia convocat imediat comandamentul de la Ministerul de Interne. Nu poţi avea succes dacă nu pui la o masă toate instituţiile abilitate. La Ministerul Transporturilor trebuia să fie un comandament cu ministrul în fata, iar la Ministerul de Interne trebuia să fie un alt comandament tot cu ministrul Stroe în frunte.
l Care e diferenţa dintre cele două comandamente? La Transporturi trebuia să vizeze strict existenţa instituţiilor ministerului. Era prea puţin însă pentru operaţiuni.
l La Ministerul de Interne erau toate instituţiile cu responsabilitati: MI, ISU, Ministerul Apărării, SRI, Mediu şi multe alte instituţii...
l Informaţia cu prăbuşirea avionului a existat şi au scăpat-o în presă iar apoi au retras-o. Au fost radarele armatei care au sesizat momentul dispariţiei de pe ecran şi, cu usurinţa, ştim direcţia avionului şi unde s-au prăbuşit.
l Premierul e considerat prin lege coordonator, deoarece la masă pot sta chiar miniştrii.
l Rolul premierului era vital.
l Nu era treaba ISU să facă acele hărţi. Am explicat asta.
l Mediatic, Guvernul a reuşit să discrediteze un serviciu (Serviul de Telecomunicaţii Speciale - n.red.) care nu avea nicio vină.
l România, prin operatorii de telefonie, nu poate localiza poziţia. A fost o lege de acest gen în Parlament, dar au spus ca vrea statul să ne asculte.
l Miza pe STS: ei cred ca la alegeri ar putea umbla la datele despre vot transmise la alegeri. Nu se va putea întâmpla aşa ceva, deoarece e vorba de operatori militari şi nu civili. Lista de CNP-uri de la STS ar fi raiul lui Dragnea, dar nu se poate aşa ceva...
În urma accidentului aviatic produs în 20 ianuarie în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
În urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, în timpce directorul general şi directorul de operaţiuni ai ROMATSA au demisionat. De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. Tot în urma accidentului aviatic a demisionat din funcţie şi fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara că la MAI nu s-a organizat celulă de criză şi că regretă că tragedia a avut loc în mandatul său. Preşedintele Traian Băsescu a declarat în 2 februarie, după şedinţa CSAT, că în ultima perioadă "s-a instalat public, prin persistenţa unor minciuni", că STS trebuia să facă localizarea exactă a locului accidentului, spunând că acest lucru e o minciună şi că STS nu are nici echipament şi nici dreptul legal. Băsescu a mai spus că dacă cineva poate dovedi că STS are capabilităţi mai mari decât cele prezentate pentru cazul accidentului aviatic din Apuseni, atunci nu va sta pe gânduri în ceea ce priveşte cererea de demitere a directorului Serviciului.
Solicitarea de demitere a directorului STS a fost formulată de premierul Victor Ponta şi discutată în şedinţa CSAT. Şi ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat că, din puntul său de vedere, cuprins şi într-un raport al ministerului, este o "speculaţie" afirmaţia potrivit căreia STS a transmis coordonate eronate în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni. Ea a precizat că nu s-a putut face localizarea prin sistemele ROMATSA, pentru că antena care emitea pe frecvenţa de 406 MHz şi putea face localizarea prin sistemul de la Moscova a fost ruptă în momentul impactului, fapt care a îngreunat procedura de salvare. Ramona Mănescu a arătat că mai există o investigaţie în curs a CIAS, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, care va stabili cauzele accidentului.