Bechtel, amendată şi cercetată penal pentru moartea subinginerului Chindriş

Bechtel, amendată şi cercetată penal pentru moartea subinginerului Chindriş
ITM Cluj a finalizat cercetarea accidentului de muncă produs în 24 septembrie pe aliniamentul Autostrăzii Transilvania, în urma căruia şi-a pierdut viaţa subinginerul Ioan Chindriş.
Amenda maximă de 20.000 de lei şi un dosar înaintat de către Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Cluj Parchetului de pe lângă Judecătoria Turda cu propunerea cercetării penale au fost aplicate SC Bechtel International Inc SRL Reno Nevada SUA, Sucursala Cluj-Napoca în urma accidentului. Angajatul era sub influenţa alcoolului atunci când a fost lovit de o autocisternă, însă nu avea instructajul de protecţia muncii efectuat şi nici nu i se făcuse instructajul zilnic obligatoriu.

Fostul angajat la construcţia Autostrăzii Transilvania avea 43 de ani, doi copii şi lucra ca subinginer construcţii industriale, civile şi agricole. Ioan Chindriş avea responsabilitatea coordonării lucrărilor de pregătire a suprafeţei autostrăzii înaintea începerii aplicării marcajelor rutiere în zona de drum de la km. 0 + 880, care se desfăşurau în data de 25.10.2010.

După ce au închis circulaţia auto în ambele sensuri pe porţiunea de drum care trebuia curăţată şi pregătită în vederea aplicării marcajului rutier, în jurul orei 10:20 conductorii auto au primit aprobarea începerii activităţilor de curăţare. “Din declaraţiile aflate la dosar rezultă că, de obicei, după repartizarea sarcinilor de muncă, subinginerul Chindriş Ioan supraveghea lucrările de pe marginea drumului sau staţiona în microbuzul de transport persoane, care era parcat pe marginea şoselei”, se arată în comunicatul de presă semnat de Emilian Roşca, inspectorul-şef al ITM Cluj. Deşi au fost martori care au văzut momentul producerii evenimentului, ei nu pot preciza cum s-au petrecut lucrurile exact.

“Se poate presupune, având în vedere declaraţiile din dosar şi constatările făcute la faţa locului (poziţia victimei cu picioarele răsucite şi cu faţa în sus, lipsa urmelor de coliziune cu victima de pe bara de protecţie a autocisternei) şi rezultatele autopsiei victimei, că subinginerul Chindriş, fiind sub influenţa băuturilor alcoolice, a traversat carosabilul fără să fie atent la utilajele care lucrau pe acesta, a auzit în ultimul moment semnalul sonor al autocisternei care efectua manevra de mers cu spatele, clipă în care s-a întors cu faţa spre aceasta, s-a dezechilibrat şi a căzut pe spate, fiind surprins şi călcat de roţile din spate (dreapta) ale autocisternei”, precizează sursa citată.

Inspectorii ITM au constatat apoi că victima nu avea instructajul de protecţia muncii efectuat, deci compania angajatoare a încălcat dispoziţia imperativă prevăzută de legea română. De asemenea, s-a descoperit că a fost încălcată şi norma internă proprie prin care trebuia ca, zilnic, fiecare angajat să fie instruit înainte de a se prezenta la locul de muncă. Motivul morţii subinginerului Chindriş a fost repartizarea lui fără instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, ceea ce a dus la “minimizarea de către acesta a pericolului de accidentare, deplasandu-se pe porţiunea de drum în care accesul pietonal era interzis, în spatele autocisternei”. Pentru aceste încălcări ale legii, angajatorul riscă amenzi sau închisoare de până la trei ani. Reprezentanţii Bechtel nu au putut fi contactaţi.

Alte cauze ale accidentului

Angajatorul nu a luat în considerare starea în care se afla Chindriş înainte de a-i încredinţa sarcinile de lucru în ziua respectivă, au mai stabilit inspectorii ITM. De asemenea, nu a stabilit în propriile instrucţiuni detalii precum distanţe de securitate la folosirea mijloacelor de transport, nu a întocmit fişe pentru utilizarea autocisternei de apă sau modul în care să acţioneze în “situaţii anormale previzibile”.

Comenteaza