Câţi bani mai înghite "pista de aur" a aeroportului clujean

Câţi bani mai înghite
Datorii de 50 de milioane de lei pentru lucrările executate de constructorii noii piste de la aerogara clujeană. La acestea se adaugă sume suplimentare pentru lucrările de regularizare a apelor curgătoare din zonă. Cu acestea l-a aşteptat liderul judeţului pe preşedintele său de partid.

Noua pistă de aterizare/decolare de 2100 de metri, va fi însă gata în octombrie, chiar dacă autorităţile de la centru vor ajuta sau nu acest obiectiv major pentru Transilvania, a anunţat preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu. Aflat în vizită la Cluj, Crin Antonescu, preşedintele PNL, nu doar că i-a promis fonduri pentru pista din Cluj la rectificare bugetară şi includerea obiectivului (etapa a II-a de la 2.100 de metri la 3.500 de metri) în bugetul pe 2014 ci şi susţinere pentru un mandat la şefia organizaţiei clujene a partidului.

Ioan Bene, omul de afaceri care controlează Societatea de Construcţii Napoca, liderul consoţiului ce realizează noua pistă, a declarat, ieri, pentru ZIUA de CLUJ că datoria CJ Cluj pentru lucrările deja executate este de 50 de milioane de lei. Potrivit lui Bene, până în prezent, judeţul a achitat societăţii peste 104 milioane de lei. Lucrările sunt la peste 95% şi societatea Napoca va respectat termenul convenit cu CJ Cluj pentru terminarea lucrărilor la pista noua, etapa I, de 2.100 de metri, adică luna octombrie, indiferent dacă va fi plătită la timp sau nu, având în vedere că este o lucrare foarte importantă, de portofoliu, după cum a ţinut Bene să sublinieze. Reprezentantul Societăţii de Construcţii Napoca a mai precizat că şi lucrările de instalare a echipamentelor de semnalizare, aflate în sarcina Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), sunt de asemenea în grafic.

Aceeaşi promisiune a făcut-o şi preşedintele CJ Cluj, Horea Uioreanu, ieri, în prezenţa şefului PNL şi preşedinte al Senatului României, Crin Antonescu, care s-a aflat într-o vizită oficială în judeţ. Că va finaliza pista în luna octombrie, independent de decizia Guvernului de a aloca sau nu bani la rectificarea bugetară care urmează pentru acest obiectiv de importanţă strategică pentru Transilvania. Mai precis, la jumătatea lunii octombrie.

Uioreanu a precizat că a cerut de la guvern cei 50 de milioane de lei, la cât se cifrează datoriile autorităţii judeţene clujene făţă de constructorii de la Napoca. Mai mult, el a menţionat că există şi datorii pentru lucrările de deviere a apelor din zonă, care au mers în paralel şi le-au condiţionat pe cele de la noua pistă. Restanţa la capitolul regularizări ale cursurilor de apă este de peste 7,2 milioane de lei, având în vedere că la o vizită din vară, ministrul Dragnea a promis 12 milioane de lei şi a virat către Administraţia Apelor Someş-Tisa doar peste 4 milioane de lei.

Crin Antonescu a vizitat şantierul pistei, dar şi sediul de partid al PNL. Oficialul a ţinut să menţioneze, încadrat de parlamentari clujeni, şefi ai judeţului, aeroportului şi constructorilor, după ce a atins betonul proaspăt al noii suprafeţe de aterizare/decolare de 2.100 de metri cu pantofii săi maro, că va susţine cu argumente ca etapa a II-a la 3500 de metri să apară în bugetul pe 2014 ca o lucrare prioritară, cu alocare de bani de la centru.

La partid, încadrat de cei doi candidaţi la şefia organizaţiei clujene a PNL Cluj, pista a devenit un obiectiv politic care va fi susţinut, având în vedere importanţa sa pentru Transilvania, regiune de la care liberalii au primit încredere la alegerile locale de anul trecut. Vor fi daţi bani pentru pista de la Cluj la următoarea rectificare bugetată, atât pe partea de lucrări, cât şi pentru lucrările de deviere în sarcina Apelor Române, a promis Antonescu, cu menţiunea că acesta a ţinut să anunţe că îl susţine pe Uioreanu şi pentru a prelua şefia PNL Cluj.

Pista s-a transformat în "aur", după suplimentări fără licitaţie

Noua pistă a Aeroportului a ajuns să coste peste 188 milioane de lei (fără TVA), după ce licitaţia a fost câştigată cu o ofertă de 137,8 milioane de lei, în vremea administraţiei Tişe. La preţul acesta se mai adugă şi costurile pentru exproprieri precum şi cele pentru devierea Someşului, de peste 79,2 milioane de lei. Necesitatea realizării unei noi piste de aterizare-decolare, de dimensiuni mai mari, care să corespundă cerinţelor companiilor aeriene dar şi nivelului actual de dezvoltare pe care l-a atins aeroportul clujean, a fost transpusă într-un proiect tehnic încă din 2007, când lider al Consiliului Judeţean era liberalul Marius Nicoară. Acesta explica, la momentul respectiv, că actuala pistă a aeroportului, de circa 2.200 de metri, implică anual reparaţii semnificative şi cheltuieli pe măsură, pe lângă faptul că are o capacitate portantă redusă, ceea ce face imposibilă operarea aeronavelor de mari dimensiuni.

Luminiţa SILEA
Kristina REŞTEA
luminitasilea@ziuadecj.ro, kristinarestea@ziuadecj.ro

 

Comenteaza