“Centura de diamant” se dezintegrează

“Centura de diamant” se dezintegrează
ZIUA de CLUJ a atras atenţia încă de la începuturile lucrării asupra traseului ales, precum şi ulterior asupra costurilor sfidătoare care au aruncat pur şi simplu în aer preţul centurii Vâlcele-Apahida. Falimentul societăţii maghiare Vegyepszer este sinonim cu abandonarea lucrărilor. Grav este că versantul de la kilometrul 5+425 a plecat la vale, iar zidul de susţinere a fost complet distrus.

Nimeni nu mai poate estima când se va finaliza centura Vâlcele-Apahida. În octombrie 2011 această ocolitoare era inaugurată cu mare fast de către premierul Emil Boc, în ciuda faptului că lipsea din ea o bucată de circa 2,5 km şi în condiţiile în care, după o mulţime de amânări, preţeul de execuţie a ajuns să se tripleze. Tronsonul din zona viaductului a fost înlocuit cu o bretea de legătură, ca "soluţie provizorie", iar constructorul se angaja să ducă totuşi lucrarea la bun sfârşit până în iunie 2012. Din păcate însă, versantul care a împiedicat de la bun început lucrările în zona viaductului a plecat din nou la vale, distrugând complet zidul de consolidare.

Cea care trebuie să refacă zidul de consolidare şi, de asemenea, să finalizeze lucrările la centura Vâlcele-Apahida este societatea maghiară Vegyepszer. Numai că această societate se află în procedură de faliment, iar directorul de investiţii al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj, Teodor Gorcea, recunoaşte că în ultimele luni nu s-a lucrat nimic. Ca atare, termenul anunţat pentru finalizarea acestui proiect - iunie 2012 - nu va putea fi respectat. "Au oprit lucrările fără justificare. Din câte am înţeles, sunt în procedură de insolvenţă, aşa că noi degeaba le cerem să lucreze. Asta am tot făcut în ultimul timp, le-am cerut să lucreze, pentru că, deşi e iarnă, mai aveau de făcut lucrări de consolidare, aveau de instalat nişte piloni. Nici subcontractorii nu vor să mai lucreze pentru că nu şi-au primit banii de la Vegyepszer. În ce-i priveşte pe asociaţii lor, firma Diferit, aceştia, de asemenea, sunt în aşteptare. Ei nu pot trece la etapa de asfaltare până când Vegyepszer nu finalizează lucrările de consolidare. E greu de spus, deci, când se va finaliza acest proiect, deşi la noi nu a venit nimeni să ceară extensie de termen", a spune Gorcea.

Zidul de susţinere a versantului din zona viaductului (la kilometrul 5+425) a cedat undeva spre finele lunii decembrie, a dezvăluit Gorcea: "Vegyepszer monitorizează situaţia, la fel facem şi noi. De altfel, măsurile de urgenţă au fost pentru colectarea şi evacuarea apei. De asemenea, a fost declanşată o expertiză". Această expertiză ar urma să evalueze pagubele, să lanseze soluţii pentru consolidarea versantului şi să estimeze costurile implicate. Pentru că acest tronson se află încă în garanţia constructorului, nu se pune problema ca statul să plătească, spune Gorcea. "Va plăti fie Vegyepszer, fie firma de asigurare, pentru că sunt asiguraţi", susţine reprezentantul DRDP.

Pentru a putea însă să declanşeze procedura de acoperire a pagubelor din asigurare, Vegyepszer trebuie să îndeplinească nişte condiţii. De altfel, un angajat al constructorului se afla în zona în care au cedat pereţii de susţinere a versantului din zona viaductului, iar acesta a informat că sunt aşteptaţi specialiştii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Cluj. "Este vorba despre o cauză naturală care a condus la ruperea acestor ziduri de susţinere, iar ISU trebuie să constate acest lucru. De altfel, se poate vedea că la 150 de metri distanţă, în pădurea de pe acest versant, sunt două bălţi de circa 30 mp. Tot terenul este plin de apă, de aceea s-au produs aceste alunecări de teren", a spus Ioan Şomolonean. Tot el a avertizat că zidul de susţinere este periclitat şi mai mult în această perioadă de ploile care vor cădea în primăvară.

În opinia lui Gorcea, implicarea ISU nu va aduce neapărat şi ipoteza unui caz de forţă majoră. "Vegyepszer urmează procedura pe care o consideră, însă pentru a putea susţine că ai un caz de forţă majoră e nevoie să demonstrezi nişte lucruri. Pentru că era de datoria proiectantului să studieze zona, să estimeze costurile care ar putea apărea în urma unei astfel de situaţii", a spus Gorcea. Aşa cum ZIUA de CLUJ estima încă de anul trecut, centura Vâlcele-Apahida a fost inaugurată cu riscul ca la câteva săptămâni să apară primele surpări pe traseu. Este adevărat că problema vizează zona care nu a fost încă deschisă circulaţiei, însă nici nu sunt speranţe că acest drum va fi finalizat în perioada imediat următoare, astfel încât circulaţia să se poată desfăşura în mod normal, pe tot traseul de 24 km. Gorcea a explicat că încurcătura este destul de mare dacă se are în vedere că a fost convocată o comisie de litigiu, existând riscul de a se ajunge în instanţă cu firma Vegyepszer.

"Noi încercăm pe toate căile să ajungem la un consens. Avem o comisie de litigiu, care va încerca să ajungă la o înţelegere cu constructorul. Dacă ajungem în instanţă pentru anularea contractului, atunci e şi mai grav, pentru că s-ar bloca lucrările de tot", spune Gorcea. Lucrările la centură au început în 2006. Obiectivul a fost deschis circulaţiei în 21 octombrie 2011. Deşi a pornit de la o valoare de circa 50 de milioane de euro, anul trecut preţul ajungea la 110 milioane de euro, iar proiectul nu a fost încă finalizat.

 

 

Comenteaza