Cum a umflat Deltamed potul de la Ministerul Sănătăţii

Cum a umflat Deltamed potul de la Ministerul Sănătăţii
Proprietarul societăţii, prieten vechi cu fostul subsecretar de stat Raed Arafat, recunoaşte că ofertanţii care au mai participat la licitaţia pentru ambulanţe nu au avut nici o şansă.

Deltamed a ieşit din anonimat odată cu scandalul demisiei lui Raed Arafat, deşi societatea a făcut afaceri de milioane de euro cu statul, iar proprietarul acesteia, Dan Gorgan, a intrat în Topul Forbes România cu o avere de 10 milioane de euro. El a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, cum a câştigat un contract de 16,7 milioane de lei de la Ministerul Sănătăţii Publice (MSP) şi de ce la unele licitaţii participă doar Deltamed.

MSP a afişat pe sistemul electronic de licitaţii (SEAP), în 21 decembrie 2011, anunţul de atribuire a contractului pentru "furnizare de ambulanţe tip B 4X2". Contractul a fost atribuit Deltamed, la valoarea de 16,7 milioane de lei, şi prevedea livrarea a 70 de ambulanţe. Procedura de licitaţie a început în primăvara anului trecut, dar semnarea contractului a întârziat din cauza unor contestaţii depuse de ofertantul Rădăcini Motors la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi la Curtea de Apel Bucureşti. Dealerul auto a participat la licitaţie împreună cu compania EMS (Turcia), care produce echipament medical şi care urma să echipeze maşinile importate de Rădăcini Motors. Consorţiul Rădăcini - EMS a avut cea mai bună ofertă ca preţ, însă asocierea a fost descalificată deoarece nu deţinea certificat de conformare la norma europeană în domeniu. "Au avut un certificat, dar nu era recunoscut în Uniunea Europeană, fiind emis de un institut din Ankara", a spus Gorgan.

Licitaţia a fost adjudecată în august 2011, contractul fiind atribuit abia în decembrie. Cu toate acestea, Deltamed a fabricat ambulanţele încă din toamnă, înainte de semnarea contractului. "Noi am făcut cele 70 de ambulanţele înainte de a semna contractul. Am riscat falimentul", a mărturisit Gorgan. Acesta spune că a început din timp producţia de ambulanţe la fabrica din comuna Gilău şi pentru că termenul de livrare impus în contract era foarte scurt. "Cei de la MSP au pus termen de livrare de trei luni. În mod normal, o ambulanţă o facem în cinci zile. A fost un termen imposibil. De aceea la unele licitaţii suntem numai noi, pentru că pun termene imposibile pentru ceilalţi ofertanţi, care trebuie să se asocieze cu firme străine. Noi suntem singurii producători de ambulanţe din România. Ambulanţa se compune din duba goală, modificările interior/exterior şi montarea echipamentului medical. Nimeni în România nu le are pe toate trei. Rădăcini este dealer auto şi cumpără carosarea de la turci. AutoItalia colaborează cu o firmă italiană, Volanti, iar Casa Auto cu o firmă nemţească, Miesen. Noi am carosat Mercedes, Volkswagen, acum facem ambulanţe Citröen. Atuul este că oferim totul la prima mână. Avem furnizori buni de echipament medical şi carosăm maşinile în fabrica din Gilău", spune Gorgan.

Acesta a menţionat că avantajele Deltamed sunt preţurile scăzute şi termenele de livrare bune. O parte dintre ambulanţele achiziţionate de MSP au ajuns, prin intermediul Ministerului Administraţiei şi Internelor, la Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD). Un alt client fidel al Deltamed este Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Transilvania de Nord. Aceasta i-a atribuit în noiembrie 2011 un contract de livrare de ambulanţe în valoare de peste 8 milioane de lei. Contractul a fost estimat în anunţul de licitaţie la 13 milioane de lei. Conducerea ADI precizează că Deltamed a câştigat şi licitaţii la care a participat singură. "Am luat de la Deltamed 21 de maşini. Nu am avut probleme la livrare şi nici ulterior cu ele. Am avut în decembrie o licitaţie pentru trei autospeciale şi s-au prezentat numai cei de la Deltamed. Nu ne obligă nimeni să reluăm procedura. Este legal, am pus anunţ pe SEAP", a declarat managerul de proiect al ADI Transilvania Nord, Gheorghe Strâmb.

Gorgan îl cunoaşte de 20 de ani pe fondatorul SMURD, Raed Arafat,. "Eu lucrez în domeniul aparaturii medicale din 1992, dar să ştiţi că, de când e la MSP, a preferat să nu vorbim, ca să nu apară interpretări", a spus Gorgan. El recunoaşte că implicarea acestuia în activitatea MSP a ajutat indirect Deltamed. "Noi am fost ajutaţi de specificaţiile privind vehiculele medicale, făcute după Norma Europeană nr. 1.789, de care se ţine cont la licitaţii. Acum câţiva ani, specificaţiile erau pe o pagină. După ce a ajuns Arafat în comisii la MSP, au apărut specificaţii de 14-17 pagini. Cu cât s-au înăsprit standardele la ambulanţe, cu atât ne-a mers mai bine, căci Deltamed are certificare TÜV Austria pentru echipamentele montate pe ambulanţe. Ne-a ajutat conjunctura, dar am fost pregătiţi pentru ea", a declarat Gorgan. Acesta spune că zvonurile potrivit cărora Arafat ar fi proprietarul din umbră al Deltamed au pornit de la Serviciul de Ambulanţă, sancţionat de mai multe ori de către acesta pentru nereguli.

 

Comenteaza