Cum se practică taximetria în Cluj: la negru şi fără carnet
- Scris de Bianca Felseghi
- 04 Noi 2010, 22:50
- Eveniment
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Taximetriştii clujeni spun că închirierea maşinilor autorizate pentru taximetrie e ilegală, dar se practică pe scară largă. Oricine poate urca la volan.
Cazul taximetristului clujean descoperit la volanul unei maşini fără să deţină carnet de conducere ridică un semn de întrebare asupra securităţii serviciilor de taximetrie şi a modului în care sunt acordate autorizaţiile de funcţionare.
În timp ce se desfăşoară ancheta poliţienească în care Arpad Galovszky este cercetat pentru conducere pe drumurile publice fără permis de conducere, fals material în înscrisuri oficiale, uz de fals şi fals privind identitatea, taximetriştii clujeni spun că nu se miră că maşinile de taxi pot fi conduse de oricine, inclusiv de “şoferi” de ocazie care nu deţin carnet. “Nu se mai închiriază maşini, asta din start e ilegal. Există doar două modalităţi să practici taximetria: una, dacă sunt firme care deţin licenţe, au maşinile lor şi angajează şofer şi a doua, dacă eşti PFA şi ai autorizaţie”, a declarat vicepreşedintele Sindicatului Liber al Taximetriştilor, Gebefugi Levente. El spune că şoferii de ocazie încheie contracte cu angajatorii de ocazie, pe perioade foarte scurte de timp. “Vine omul, încheie contractul pentru două ore şi aduce maşina după 14 ore. Banii ăia intră în buzunarul lui. Nu ştiu ce tarife se practică acuma. Nimeni nu verifică aceste lucruri, la primărie există sesizări făcute de noi chiar în acest sens”, susţine Gebefugi.
Pe de altă parte, patronii firmelor de taximetrie spun că practica închirierii maşinilor ţine de trecut. “Se poate închiria maşina, dar e ilegal. În goana după bani nu se mai încheie contracte de muncă”, spune şeful Nova Taxi, Nelu Oprean. El spune că astfel de practici ar trebui descurajate chiar de către primărie, unde firmele de taxi primesc autorizaţia de transport persoane şi autorizaţia de taxi doar în baza unui tabel nominal al angajaţilor. Aceştia, la rândul lor, trebuie să aibă atestate de taximetrist.
În lipsa unor controale sistematice în acest sens, se poate presupune că în rândurile taximetriştilor fenomenul Arpad Galovszky, şoferul fără acte, atestat şi chiar fără permis de conducere, nu este singular. Poliţia cercetează în continuare circumstanţele în care Galovszky a ajuns să profeseze pe străzile din Cluj-Napoca, punând în pericol viaţa tuturor.
“Nu s-a stabilit încă dacă maşina cu care făcea taxi este proprietate personală sau închiriată. Toate actele pe care le avea asupra sa erau false. El a prezentat anumite explicaţii, însă aceste informaţii trebuie coroborate cu declaraţiile altor persoane implicate, care au şi fost citate. E vorba de persoana ale cărei date personale au fost oferite poliţiei”, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj, Gina Pop. Arpad Galovszky a fost arestat duminică pentru 15 zile. El avea acte false care indicau date ale societăţii Napoca Taxi din Cluj. Galovszky a mai fost implicat într-un dosar aflat pe rolul Judecătoriei Cluj-Napoca în 2005, al cărui obiect era comiterea de “infracţiuni la legea circulaţiei”.
Reprezentanţii municipalităţii spun că, potrivit noilor norme legale în vigoare, fiecare taximetrist care solicită de la primărie licenţa de taximetrie trebuie să prezinte un certificat de atestare profesională, eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR). “Ei verifică şi dacă cei care solicită au carnet de conducere”, arată Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca. Ea spune însă că, actualmente, există pe străzile din oraş cazuri de şoferi care practică taximetria doar în baza unei autorizaţii de taximetrie eliberată pentru persoane fizice autorizate (PFA) de către Registrul Comerţului, o instituţie care nu are în atribuţii verificarea valabilităţii permiselor de conducere. “Este ilegal, avem sesizări de la taximetrişti care ne spun acest lucru. Noi, când îi prindem, îi amendăm. Numărul de licenţe de taximetrie avizate de consiliul local este de circa 1.600, însă, actualmente, există 2.600”, a mai explicat reprezentantul primăriei.
În timp ce se desfăşoară ancheta poliţienească în care Arpad Galovszky este cercetat pentru conducere pe drumurile publice fără permis de conducere, fals material în înscrisuri oficiale, uz de fals şi fals privind identitatea, taximetriştii clujeni spun că nu se miră că maşinile de taxi pot fi conduse de oricine, inclusiv de “şoferi” de ocazie care nu deţin carnet. “Nu se mai închiriază maşini, asta din start e ilegal. Există doar două modalităţi să practici taximetria: una, dacă sunt firme care deţin licenţe, au maşinile lor şi angajează şofer şi a doua, dacă eşti PFA şi ai autorizaţie”, a declarat vicepreşedintele Sindicatului Liber al Taximetriştilor, Gebefugi Levente. El spune că şoferii de ocazie încheie contracte cu angajatorii de ocazie, pe perioade foarte scurte de timp. “Vine omul, încheie contractul pentru două ore şi aduce maşina după 14 ore. Banii ăia intră în buzunarul lui. Nu ştiu ce tarife se practică acuma. Nimeni nu verifică aceste lucruri, la primărie există sesizări făcute de noi chiar în acest sens”, susţine Gebefugi.
Pe de altă parte, patronii firmelor de taximetrie spun că practica închirierii maşinilor ţine de trecut. “Se poate închiria maşina, dar e ilegal. În goana după bani nu se mai încheie contracte de muncă”, spune şeful Nova Taxi, Nelu Oprean. El spune că astfel de practici ar trebui descurajate chiar de către primărie, unde firmele de taxi primesc autorizaţia de transport persoane şi autorizaţia de taxi doar în baza unui tabel nominal al angajaţilor. Aceştia, la rândul lor, trebuie să aibă atestate de taximetrist.
În lipsa unor controale sistematice în acest sens, se poate presupune că în rândurile taximetriştilor fenomenul Arpad Galovszky, şoferul fără acte, atestat şi chiar fără permis de conducere, nu este singular. Poliţia cercetează în continuare circumstanţele în care Galovszky a ajuns să profeseze pe străzile din Cluj-Napoca, punând în pericol viaţa tuturor.
“Nu s-a stabilit încă dacă maşina cu care făcea taxi este proprietate personală sau închiriată. Toate actele pe care le avea asupra sa erau false. El a prezentat anumite explicaţii, însă aceste informaţii trebuie coroborate cu declaraţiile altor persoane implicate, care au şi fost citate. E vorba de persoana ale cărei date personale au fost oferite poliţiei”, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj, Gina Pop. Arpad Galovszky a fost arestat duminică pentru 15 zile. El avea acte false care indicau date ale societăţii Napoca Taxi din Cluj. Galovszky a mai fost implicat într-un dosar aflat pe rolul Judecătoriei Cluj-Napoca în 2005, al cărui obiect era comiterea de “infracţiuni la legea circulaţiei”.
Reprezentanţii municipalităţii spun că, potrivit noilor norme legale în vigoare, fiecare taximetrist care solicită de la primărie licenţa de taximetrie trebuie să prezinte un certificat de atestare profesională, eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR). “Ei verifică şi dacă cei care solicită au carnet de conducere”, arată Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca. Ea spune însă că, actualmente, există pe străzile din oraş cazuri de şoferi care practică taximetria doar în baza unei autorizaţii de taximetrie eliberată pentru persoane fizice autorizate (PFA) de către Registrul Comerţului, o instituţie care nu are în atribuţii verificarea valabilităţii permiselor de conducere. “Este ilegal, avem sesizări de la taximetrişti care ne spun acest lucru. Noi, când îi prindem, îi amendăm. Numărul de licenţe de taximetrie avizate de consiliul local este de circa 1.600, însă, actualmente, există 2.600”, a mai explicat reprezentantul primăriei.
DISTRIBUIE
Comenteaza