Daniel Don: funcţionarul electronic ne va scăpa de multe necazuri

Daniel Don: funcţionarul electronic ne va scăpa de multe necazuri
Directorul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă a relatat pentru ZIUA de CLUJ cum a reuşit să aducă la Cluj două proiecte în premieră în Europa.

 

De luna viitoare, la Cluj şi în Alba ofertele de muncă vor putea fi consultate la aparatul info-touch, care îi va "trimite" pe şomeri direct la potenţialul angajator. Pentru proiectul de call-center, licitaţia în vederea achiziţionării de echipamente nu s-a adjudecat.

Cum a apărut ideea implementării funcţionarului electronic?
Ideea e foarte inovativă. Prima firma care a implementat aşa ceva în lume a fost Alaska Airlines în 1999, pentru realizarea check-in-urilor online pe liniile aeriene. De atunci, în Europa astfel de servicii nu s-au mai realizat până în 2010. Utilizarea lor s-a făcut tot de către companii aeriene, care au introdus check-in online prin intermediul acestor aparate, şi de mai multe companii de transport feroviar, care au introdus astfel eliberarea biletelor de tren online. Eu sunt informatician de meserie, astfel că în 2005, când am văzut ce probleme avem cu agenţii economici, cu depunerea declaraţiilor nominale, am zis că trebuie să facem ceva ca să uşurăm atât munca colegilor, cât şi pe cea a angajatorilor, care trebuiau să depună lunar aceste obligaţii . Ca atare, din 2005 avem implementat sistemul. Agenţii economici sunt foarte mulţumiţi de acest sistem care a eliminat complet cozile la agenţii. M-am gândit apoi să scriem un proiect pe acest domeniu, astfel încât mai multe activităţi pe care agenţia le desfăşoară să se informatizeze şi să se realizeze online. Aparatul poate să preia locurile de muncă online şi să îi ajute pe cei din evidenţa noastră să îşi găsească singuri un job şi să tipărească repartiţia cu care el să meargă la angajator. Mai poate şi să se realizeze viza lunară pe care şomerul are obligaţia să o efectueze.

Cum corelaţi cererea cu oferta prin acest aparat?
Am creat în spate un mecanism şi un sistem informatic, astfel încât cele două părţi să se întâlnească fără să mai fie nevoie de intervenţia umană. Oferta este introdusă, omul vine, îşi alege meseria, scoate repartiţia, a plecat la angajator, cu care are discuţii în vederea angajării. Se reduc foarte mult timpii de aşteptare la un ghişeu. Vom avea şi call-center-ul, unde, dacă omul nu va fi activ în căutarea unui loc de muncă, va fi sunat şi trimis la angajator în vederea obţinerii lui. Sperăm să vină în evidenţa noastră mult mai multe persoane, care în acest moment văd în noi şi în instituţiile statului o chestie birocratică. Nu este puţin lucru să fii sunat acasă că ţi s-a găsit job. În prezent, nici o companie, chiar privată, nu e în măsură să realizeze această performanţă tehnologică şi să poată pune la dispoziţia persoanelor care se îndreaptă spre ei aceste performanţe tehnologice foarte înalte. Am investit foarte mult în partea asta de înaltă tehnologie, ca să putem oferi servicii de calitate. Funcţionarul electronic ne va scăpa de multe necazuri.

Cum se foloseşte concret info-touch-ul?
Sistemul este foarte uşor de utilizat. La început o să avem persoane care să îi ghideze în folosirea echipamentelor. Tastează meseria căutată şi apoi se afişează oferta la acea dată. Dacă e mulţumit de ceea ce a găsit, o tipăreşte, se duce la angajator cu bileţelul. Dacă e acceptat, i se pune o ştampilă, se întoarce la noi şi e scos din evidenţă. Dacă nu, vine cu bileţelul că nu e acceptat şi i se dă posibilitatea să interogheze mai departe baza de date. Toate rezultatele se monitorizează, conform legii, în Planul de Mediere şi ele vor fi ca un fel de istoric al activităţii omului în căutarea locului de muncă. La final poate primi o fişă cu serviciile de care a beneficiat.

Cum se efectuează viza pentru şomeri?
Pentru viză sistemul acesta va mai primi un echipament, un accesoriu care va fi cu amprentă digitală. Persoana va pune degetul pe respectivul sistem, i se va înregistra amprenta şi data viitoare îşi vizează carnetul cu amprenta. Nu poate să fie altă persoană în locul său. Ca atare, aici evităm ca şomerul să fie înregistrat la noi, să ia nişte bani, dar să fie plecat la muncă în Spania.

Când vor funţiona aceste sisteme?
Vom avea şapte aparate info-touch, ca şi cum şapte funcţionari sunt la dispoziţia ta, în condiţiile în care noi avem acum doi funcţionari. Partea de viză va funcţiona din septembrie. În prezent facem testele cu amprenta digitală, se lucrează la partea de soft şi cea de locuri de muncă online. Sperăm ca de luna viitoare să fie operaţională partea de oferte de muncă. Call-center-ul va fi funcţional de luna viitoare. Licitaţia pe care am avut-o nu s-a adjudecat, a fost un singur participant. Va trebui să o reluăm. Reluăm partea de achiziţie a echipamentului de call-center şi după achiziţii sperăm să îi dăm drumul.

Carea este valoarea proiectelor?
Valoarea proiectului "Funcţionarul electronic" este de 3,4 milioane de euro şi cea a call-center-ului, de 3,7 milioane de euro. La fel, implementăm şi în Alba, în ambele judeţe, şase puncte de lucru la noi, şase la Alba. Acolo locurile de muncă sunt mai puţine, însă dacă implementăm proiectul sperăm că mai mulţi angajatori îşi vor depune ofertele la AJOFM. Totul se va derula rapid şi cu toţii vor fi mulţumiţi de angajaţii şi job-urile pe care le vor găsi. Mulţumirea lor va atrage lumea să apeleze la noi. Nu poţi face zilnic naveta la agenţie să vezi oferta de job-uri, dar uite că cineva te va suna în fiecare zi să îţi spună că s-a mai găsit un loc sau îţi trimite SMS.

Mai funcţionează undeva acest tip de proiecte?
Nu. Sunt proiecte unice. Ele vor fi văzute de toţi şefii de agenţii regionale de ocupare a muncii din Europa care vor fi prezenţi la Cluj din 31 august până în 3 septembrie. Cele două sisteme nu mai sunt ca model nici în ţară şi nici în Europa. După implementarea de către noi în 2005, în 2010, şi alte judeţe au achiziţionat asemenea aparate, Mehedinţi, Dâmboviţa, însă le-au folosit doar pentru preluarea declaraţiilor nominale de care acum nu ne mai ocupăm noi. Call-center mai există în Europa, însă mult mai puţin eficient, pentru că la ei şomerii sună la agenţie. Sistemul nostru e mult mai eficient şi inovativ şi nu se blochează.

 

 

 

 

Comenteaza