Dracula, aplaudat în Austria

Dracula, aplaudat în Austria
Spectacolul “Draculatura” al Teatrului Maghiar din Cluj a fost jucat aseară la Graz, în Festivalul “Emergency Entrance”

Ropote de aplauze şi discuţii incitante au încheiat aseară cele două reprezentaţii ale spectacolului "Draculatura" al Teatrului Maghiar din Cluj la Festivalul Internaţional de Teatru "Emergency Entrance", care are loc la Graz, în Austria, între 26 şi 29 ianuarie. Proiectul "Emergency Entrance" a fost iniţiat cu doi ani în urmă, cu participarea unor teatre din Grecia, Israel, Italia, Cehia, Austria şi România, scopul său fiind acela de a transpune în formule artistice una din marile probleme ale lumii de azi, migraţia, cu efectele şi consecinţele sale.

Spectacolul clujean, realizat de regizorul Robert Lakatos, are un focus ceva mai special. El sondează, într-o formulă tipică regizorului, aceea de docu-ficţiune, proiecţia la nivel individual a celebrului mit al lui Dracula, în relaţie directă însă cu "mirajul" bunăstării. Fonduri europene pentru ridicarea unui monument în cinstea lui Vlad Ţepeş, escrocherii, afaceri veroase cu aşa-zişi "asiguratori" italieni, care manipulează fonduri uriaşe de despăgubire a victimelor unor accidente, oferind familiilor din România procente infime din acestea, speranţa pusă de oamenii simpli în sprijinul pe care li-l pot da rudele care lucrează "afară" sunt doar câteva din ingredientele spectacolului montat la Teatrul Maghiar. Un amestec de pitoresc şi ridicol care, în cele din urmă, înduioşează, o privire asupra vieţii unor anonimi cu idealuri ferme, chiar derizorii fiind, este "Draculatura".

Spectacolul, jucat de actorii Aron Dimeny, Lorand Farkas, Csongor Kollo, Levente Molnar, Kati Panek, Julia Laczo şi Enikö Gyorgyjakab, s-a bucurat de o notabilă prezenţă a publicului de la Graz, alcătuit nu doar din profesioniştii aflaţi la Festivalul "Emergency Entrance", ci şi de spectatori obişnuiţi. Discuţiile care au urmat celei de-a doua reprezentaţii s-au referit nu numai la configurarea şi realizarea artistică a montării, ci au abordat şi problema clişeelor din mentalul colectiv sau chiar situaţia... geografică a Clujului, un oraş nu atât de cunoscut în Europa precum ne imaginăm noi, locuitorii săi.

Toate cele şase producţii prezentate la Festivalul de la Graz sunt axate pe problema migraţiei, fie că aceasta are loc dinspre nordul Africii spre sudul Europei, ca în "Boat People", spectacolul teatrului-gazdă, fie că se produce dinspre est spre vest, ca în "Draculatura" sau "Cui i-e frică de o menajeră?" (Teatro Garibaldi, Palermo) ori din inima Africii negre spre Israel, precum în "Ţara promisă" a Teatrului Habima din Tel Aviv. Realizate în maniere diverse, de la parodie la emoţie, fiecare din aceste spectacole a oferit publicului imaginea-puzzle a diversităţii şi unităţii în suferinţă a lumii contemporane.

Festivalul "Emergency Entrance" este organizat de Teatrul "Schauspielhaus" din Graz, împreună cu teatrele partenere, şi finanţat prin programul cultural al Uniunii Europene, în colaborare cu Uniunea Teatrelor din Europa, din care face parte şi Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.

Claudiu GROZA (Graz)

 

Comenteaza