Video Foto Forumul Medierii Culturale, la Cluj-Napoca: Învățăm de la natură să realizăm materiale didactice incluzive
- Scris de Anca Mureşan
- 05 Noi 2024, 14:44
- Eveniment
- Ascultă știrea
”Psihologii moderni spun că imaginea lumii, indiferent care este numărul de simțuri pe care îl folosim în cunoașterea ei, este o lume completă, reală și corectă. Faptul ca îți lipsește unul din simțuri, nu înseamnă că imaginea ta despre lume este una ciuntită. Ceea ce îi împiedică de multe ori pe nevăzători să fie integrați în societatea noastră sunt tocmai acele lucruri pe care noi le facem numai pentru noi. Într-o lume ideală, designul universal nu se referă doar la cum ne construim orașele, obiectele și ne organizăm spațiul în care trăim și muncim, ci se referă și la modul în care ne organizăm informația. De aici am plecat noi în proiectele noastre, pentru a ajuta copii să studieze altfel. Iar asta deoarece, România are încă prostul obicei de a năpusti copiii în niște școli speciale, puține, departe de părinți, și apoi le pune în mână manualele obișnuite din care învață orice copil din România, doar că au texte mărite sau sunt scrise în alfabetul Braille. Ceea ce încercăm noi e să producem niște materiale didactice și niște experiențe adaptate unui alt mod de a vedea lucrurile. Lumea o vedem la fel de bine și de complet, doar că ne folosim auzul și pipăitul” - Andreia Brukner, vicepreședinte la Asociația Tandem București.
Materiale didactice incluzive și adaptate
Experiența celor peste 14 ani în cadrul ONG-ului, ca manager de proiecte de incluziune socială prin artă, teatru, dans și educație, a împărtășit-o, săptămâna trecută, la Cluj-Napoca, cu participanții la cea de-a șasea ediții a Forumului Medierii Culturale, organizată de Centrul Cultural Clujean. Având ca temă principală motto-ul ”Învățăm de la Natură”, această ediție a evenimentului a explorat modul în care natura poate deveni atât un mediu, cât și un subiect al medierii culturale, pedagogiei, educației și comunicării științifice.
Revenind la Asociația Tandem, aceasta are ca scop facilitarea procesului de integrare socială a persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, iar un proiect de căpătâi îl reprezintă adaptarea manualelor școlare pentru elevii cu nevoi speciale, pentru mai multe materii, între care istoria, biologia, fizica, chimia astronomia, zoologia și botanica. Cum anume? Prin ilustrații tactile, materiale audio și video.
”Am început cu materiale despre istorie, am continuat cu păsări și ciripitul lor, apoi am trecut la fizică, chimie și astronomie și am ajuns la zoologie și botanică. Ce vrem să facem noi în aceste proiecte? Vrem să creăm niște materiale didactice, care sa aibă în același timp o parte de ilustrații tactile. Și vrem să îi învățăm si pe alții să le creeze. Spre exemplu, materialele audio, care practic iau textele lecțiilor și le citesc, sunt gândite în așa fel încât sa fie completate cu ilustrații muzicale. Pe zona de istorie ne-am jucat cu Dimitrie Cantemir. Când vorbim despre natură, avem ciripit de păsări, avem lupii, chițăituri. etc. Avem și filme video, pentru că deficiența de vedere nu înseamnă întotdeauna orbire totală. Ba mai mult, am transformat aceste materiale în podcasturi, le-am făcut disponibile pe Spotify și facem mereu ateliere interactive în natură sau muzee”, a explicat Andreia Brukner.
Ciripitul în natură
În cadrul proiectului, au fost create 10 lecții digitale despre păsările frecvent întâlnite în România. Lecțiile au fost create împreună cu specialiști ornitologi, iar materialele combină texte cu caractere mari, fișiere audio cu sunete specifice fiecărei specii de păsări și materiale tactile cu ilustrații în relief. Astfel, cu ajutorul tehnologiei, copiii au acces la materiale de lucru interactive, bazate pe experiențe auditive și kinestezice, ce îi ajută să exploreze mai ușor lumea înconjurătoare.
Proiectul a inclus și o caravană de ateliere în natură, cu elevi ai școlilor pentru deficienți de vedere din țară (București, Buzău, Bacău, Galați, Cluj Napoca și Brașov). În cadrul acestor ateliere, elevii au avut posibilitatea de a asculta „pe viu” cântecele păsărilor studiate și de a lua contact cu exponate din muzee.
Istoria prin sunet și atingere (ISA)
În cadrul ISA sunt proiectate materiale legate de istoria românilor, texte însoțite de materiale auditive, fotografii descrise, planșe și hărți 3D. Materialele disponibile sunt utile în parcurgerea programei pentru examenul de BAC la istorie. De asemenea, Istoria prin sunet și atingere a însemnat workshopuri cu profesori de istorie, școli de vară cu elevi, ateliere de creație și educative, adresate persoanelor tipice și nevăzătoare, deopotrivă.
Muzee incluzive
Asociația Tandem mai are un țel și unul provocator: dorește să accesibilizeze muzeele din România sau, mai bine spus, să creeze un ghid de bune practici după modele deja existente și funcționale în diferite colțuri de lume.
”De doi ani de zile, muzeul din Bacău a fost foarte deschis la inițiativele noastre. Ne-au primit la ateliere, și-au construit și o alee senzorială și acum doi ani ne-au spus că vor și ei să facă partea de accesibilizare a muzeului. Și atunci, împreună cu ei am gândit ce ar trebui să facă a un muzeu pentru a fi cu adevărat o experiență interactivă. Nu am inventat noi roata, lucrurile acestea există deja și sunt muzee peste tot în lume care au conceptele implementate. Noi însă am început, și nu cred ca suntem singurii, să le aducem în România și să le facem punct cu punct. Și am spus așa: trebuie să plecăm de la un site muzeal accesibil, care să vorbească clar despre cum se asigură accesibilitatea pentru cei care vor dori să îl viziteze și în ce zone, trebuie să existe partea de accesibilitate fizică pentru copii cu mobilitate redusă, dar este foarte important pentru educația copiilor cu deficiențe de vedere și auz ca personalul muzeal să înțeleagă cum și în ce fel să interacționeze cu ei. Am reușit aceste lucruri prin ateliere de pregătire cu personalul muzeal, prin realizarea de exponate accesibile, prin etichete cu coduri QR, ce duc spre descrieri audio sau în limbaj mimico-gestual’”, a conchis Andreia Brukner.
Toate materiale didactice menționate în articol sunt disponibile pe platforma online www.idea-isa.ro.
Biblioteca Virtuală Mediere+: O nouă resursă pentru profesioniștii din domeniul cultural
În cadrul celei de-a șasea ediții a Forumului Medierii Culturale a fost lansată oficial Biblioteca Virtuală Mediere+, o platformă digitală dedicată educației continue în domeniul cultural. Biblioteca oferă acces gratuit la resurse variate, precum prezentări ale atelierelor, studii de caz, podcasturi, precum și publicații și ghiduri dedicate medierii culturale. Primele resurse ale acestei biblioteci vor fi create prin intermediul noii serii de ateliere Mediere Culturală+ organizate online, premergător forumului, în perioada în perioada septembrie – noiembrie 2024.
Despre Academia Schimbării și Centrul Cultural Clujean
Academia Schimbării este o platformă de sprijin și creștere a capacității sectorului cultural creată de Centrul Cultural Clujean. Agenda Academiei include programe de formare și mentorat pentru artiști, manageri culturali și organizații culturale, programe de mediere culturală, programe de rezidențe artistice, programe de acces la burse și resurse pentru cultură, cercetare culturală și acțiuni de advocacy pentru dezvoltarea de politici publice în domeniul culturii.
Centrul Cultural Clujean este o organizație non-guvernamentală de cultură și dezvoltare durabilă care gestionează programe de dezvoltare a sectorului cultural și de creștere a impactului culturii în societate, în domeniile educație, sănătate și well-being, dezvoltare urbană și rurală. Centrul are 134 de membri: instituții și organizații culturale, universități, asociații ale societății civile și ale mediului de afaceri, administrația locală și județeană din Cluj. Rețeaua Centrului mai include 40 de școli în Comunitatea Școlilor, 12 comune în rețeaua România Remarcabilă, 36 de orașe europene în rețeaua Culture Next și peste 60 de parteneri naționali și internaționali.
Proiect co-finanțat de Ministerul Culturii, Administrația Fondului Cultural Național și Primăria Muncipiului Cluj-Napoca. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Ministerului Culturii sau a Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.