Macaraua neavizată atârnă greu în dosarul penal “Bechtel”

Macaraua neavizată atârnă greu în dosarul penal “Bechtel”
Expertizarea macaralei care l-a ucis pe un muncitor arată că utilajul nu deţinea avizele pentru funcţionare şi că a fost folosit defectuos.
Potrivit unor surse judiciare, proba principală în baza căreia procurorul care anchetează accidentul de muncă mortal al muncitorului Gheorghe Bubău a decis începerea urmăririi penale este expertiza tehnică asupra macaralei implicate în incident. Expertiza efectuată de o firmă de specialitate din Braşov arată că “echipamentul de lucru nu era avizat din punct de vedere tehnic şi nu deţinea toate avizele necesare punerii în funcţiune”. De asemenea, la momentul accidentului era depăşită sarcina maximă pe care putea să o ridice macaraua.

Parchetul Tribunalului Cluj a început recent urmărirea penală asupra unor persoane neidentificate din cadrul conducerii Bechtel, care se fac responsabile de moartea muncitorului Gheorghe Bubău din 9 octombrie 2009. Acesta a căzut de la înălţimea de 20 de metri, de pe un viaduct la care se monta o bordură cu ajutorul macaralei. Utilajul s-a răsturnat într-o parte, provocând căderea bărbatului peste parapetul viaductului.

“S-a început urmărirea penală in rem faţă de persoane necunoscute din conducerea companiei Bechtel pentru nerespectarea articolului 37 aliniatul 1 din Legea 319/ 2006 privind protecţia şi securitatea muncii”, a declarat, pentru ZIUA de CLUJ, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Cluj, procuror Dorina Măciucă Prodan. Potrivit legii, cei vinovaţi riscă închisoare de la unu la doi ani pentru neluarea vreuneia dintre măsurile legale de securitate şi de sănătate în muncă.

Dosarul a ajuns la parchet de la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) şi conţine o expertiză tehnică realizată de firma Elmas SRL Braşov, la solicitarea instituţiei clujene. Potrivit expertizei, “echipamentul de lucru (macaraua) se afla sub incidenţa prescripţiilor ISCIR (Inspecţia de Stat pentru Controlul Instalaţiilor de Ridicat - n. red.), deci ar fi trebuit să fie autorizat de către ISCIR. Echipamentul de lucru nu era avizat din punct de vedere tehnic şi nu deţinea toate avizele necesare punerii în funcţiune”.

“Componentele de securitate nu au funcţionat la verificările făcute. Sarcina maximă care putea fi utilizată de către macara la momentul producerii accidentului era de 254 kg. Greutatea blocului ridicat, care a antrenat dezechilibrarea macaralei şi răsturnarea acesteia, cântărea 310 kg”, se precizează în concluziile expertizei. De asemenea, aceasta arată că nu existau instrucţiuni proprii de lucru, care să conţină datele minime necesare utilizării la locul de muncă potrivit dispoziţiilor legale.

Pe lângă expertiza firmei din Braşov, ITM Cluj a descoperit alte deficienţe, notate în dosarul înaintat la parchet. “Marginile viaductului nu s-au asigurat cu balustradă de protecţie solidă, suficient de înaltă, cu protecţie intermediară, astfel că parapetul existent a cedat în momentul impactului cu braţul macaralei, făcând posibilă căderea muncitorului de la 20 de metri. Persoanele care manevrau utilajul de tip macara nu erau instruite din punct de vedere tehnic. Personalul care deserveşte instalaţia de ridicat trebuie să deţină un carnet de manevrant”, a precizat inspectorul şef al ITM Cluj, Emilian Roşca. Muncitorul care a decedat, Gheorghe Bubău, de 47 de ani, era căsătorit şi avea un copil minor. El se angajase ca sudor la Bechtel cu circa cinci luni înainte de accident.

Bechtel: “Vom colabora”

Directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgârcitu, nu a comentat concluziile dosarului înaintat de ITM la parchet, iar, în ce priveşte noua măsură dispusă, a precizat că reprezentanţii constructorului autostrăzii “vor continua să coopereze cu organele care sunt abilitate să conducă urmărirea penală”.

Comenteaza