Motivele pentru care a fost suspendat directorul operei clujene

Motivele pentru care a fost suspendat directorul operei clujene
Basul Ioan Vrăsmaş a rupt tăcerea privind suspendarea directorului operei clujene, Marius Budoiu. După ce judecatorul Gabriel Nasui, de la Curtea de Apel Cluj, a decis să respingă acţiunea prin care Vrăsmaş a contestat concursul pentru ocuparea funcţiei de manager al Operei Române din Cluj-Napoca, organizat de Ministerul Culturii, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a admis acţiunea promovată şi a anulat rezultatele, obligând Ministerul Culturii să organizeze un nou concurs.

 

Ioan Vrăsmaş, contracandidatul lui Budoiu în concursul pentru postul de director al operei, spune că este un caz unicat pentru Cluj, deoarece aşa ceva nu s-a mai întâmplat la instituţie, indiferent cine a fost la guvernare.

„Pentru prima dată în istoria Ministerului Culturii s-a întâmplat să se anuleze după doi ani, un concurs. Faptul că s-a întâmplat după doi ani nu este întâmplător pentru că noi imediat după ce s-a afişat rezultatul concursului, am făcut plângere către minister, am aşteptat un răspuns pe care nu l-am primit, şi bineînţeles că ne-am adresat apoi instanţei de judecată", a spus Vrăsmaş.

Conform documentelor, interviul nu avea dreptul să fie programat mai târziu de 14 noiembrie 2012, însă după ce a intervenit un ordin de ministru, s-a prelungit data susţinerii interviului cu o zi, pe 15 noiembrie 2012.

„V-aţi întrebat care este motivul. Contracandidatul meu avea la 14 noiembrie spectacol la Opera din Budapesta. Acesta a fost primul lucru care m-a făcut să-mi pun semne de întrebare înaintea concursului. Al doilea lucru care m-a şocat, chiar în timpul concursului, a fost că eu, conform înştiinţării trimise oficial, am fost convocat să intru la proba interviului la 12:30, iar contracandidatul meu trebuia să intre la 11:30.

La ora 9 şi ceva dimineaţa m-a sunat secretara comisiei de concurs să-mi spună că sunt convocat la proba interviului la ora 11:00. A fost puţin tranşant şi am spus că merg să văd despre ce e vorba. Toată lumea era acolo, mai puţin domnul Budoiu despre care am spus că îşi va pierde proba de concurs pentru că nu poate intra după mine, noi trebuind să susţinem intervul în ordine alfabetică", a explicat Vrăsmaş.

Notele pe care le-au primit cei doi candidaţi la funcţia de director al Operei Cluj sunt un alt motiv care l-a determinat pe Vrăsmaş să meargă în instanţă.

„În ceea ce priveşte comunicarea rezultatelor finale, vreau să vă spun un lucru care poate părea o eroare materială. În graficul semnat de membrii comisiei, Budoiu Marius Nicolae apare cu nota 8,78 la media interviului, iar în comunicarea rezultatelor pe toate siturile apare 8,73 exact nota mea din prima probă. Pentru prima probă de concurs s-a depus un proiect de management pe care nu ai dreptul să-l semnezi, nu ai dreptul să laşi elemente de identificare. Sub semnătura privată îl predai că nu ai lăsat niciun element de identificare şi ţi se pune un cod de bare cu care te identifică imediat ce a fost analizat proiectul de management.

Aşa am făcut şi eu şi contracandidatul meu, şi ceilalţi care au fost eliminaţi înainte. Problema este că la această probă secretă eu am luat nota cea mai mare, nu numai din concurs, ci din toată istoria Ministerului Culturii. Eu nu am mai vărut 8,73. A fost 8,60, 8,50, dar nu a mai fost nota asta mare. Spun asta pentru că este mare deosebire între nota pe care am primit-o la prima etapă, cea secretă şi nota trei pe care am primit-o la interviu. După cum puteţi vedea nu sunt nici mut, pot măcar citi proiectul de management sau răspunde de bun simţ la nişte întrebări".

Basul declară că nu a fost lăsat să-şi susţină proiectul de management, care anterior, la etapa secretă, fusese notat cu cea mai mare notă din concurs.

„E clar că nu am fost lăsat să fac asta. De la început m-am prezentat, sunt cutare, din cutare loc, am făcut cutare şcoală şi am venit aici pentru cutare, urmează să-mi susţin proiectul de management. Desigur, aveam pregătită o prezentare în Power Point, dar ei nu au auzit de aşa ceva la Ministerul Culturii, de astfel de apart. Am zis că le-am adus nişte DVD-uri să vadă cam ce am cântat, ce am făcut, ce spectacole am avut. Nu am putut să fac lucrul acesta şi nu am putut nici verbal să o fac. Le-am cerut respect, le-am spus că dacă au întrebări, le răspund tuturor. Am spus că nu înţeleg, dacă e şa de slab proiectul pe care îl desfinţează acuma, ce e cu nota 3".

Vrăsmaş mai spune că în acest fel comisia începe să desfiinţeze regulamentul intern de organizare şi funcţionare al Operei pe care Ministerul Culturii, ceea ce denotă faptul că membrii comisiei nu îşi cunosc locul. Argumentele pe care avocatul lui Văsmaş le-a adus în instanţă sunt legate de organizare, discriminare şi de faptul că membrii din comisie au fost slab pregătiţi.

„Noi am contestat la Curtea de Apel Cluj rezultatul concursului, bineînţeles acţiunea a fost respinsă fără să se facă vreo probă, fără să ni se acorde dreptul de a aproba cele susţinute. Motivarea celor de la Curtea de Apel a fost de 8 pagini din care trei paragrafe făceau referire exact la ce contestam noi. Soluţia de la Curtea de Apel a venit ca un pas înspre normalitate. Înalta Curte trebuie să sancţioneze această lipsă de neprofesionalism şi o lipsă de organizare de care Ministerul a dat dovadă. Au permis ca domnul Vrăsmaş să fie supus unui tratament discriminatoriu din punctul meu de vedere, nu a fost lăsat să-şi prezinte proiectul. Această lipsă de porfesionalism ar trebui sancţionată de Înalta Curte.

Instanţa a admis acţiunea noastră şi a obligat Ministerul Culturii să anuleze rezultatele concursului şi ordinul de minister prin care a fost numit domnul Budoiu în calitate de manager. Pasul următor ar fi ca ministerul să ia act de această hotărâre, să îl demită pe Budoiu şi să pună un intermediar la Opera Cluj. Aşteptăm punerea sentinţei în aplicare şi ar trebui să se organizeze un nou concurs. Domunl Vrăsmaş a manifestat intenţia de a candida din nou şi de a depune din nou un proiect şi urmează să vedem rezultatele. Clientul meu va cere înregistrarea interviului pentru a nu mai risca din nou", a spus avocatul Bogdan Csalai.

Vrăsmaş nu a contestat doar modul de organizare şi desfăşurare al concursului, ci competenţa persoanelor numite în comisie care, din punctul lui de vedere, erau sub standard. Membrii comisiei nu au reuşit să arate în instanţă că ar fi calificaţi pentru a organiza şi puncta interviurile, unul dintre cei trei membrii neavând nici măcar studii superioare, iar altul având diplomă în fizică.

„Unul dintre membrii comisiei se numeşte Costin Popa. Noi în instanţă i-am cerut acte doveditoare să vedem cu ce se ocupă acest individ, să ne arate măcar o diplomă cum că a terminat un liceu de muzică. A spus că a stuidat muzică în particular şi ne-a pus la dispoziţie o diplomă în fizică. Eu am trei licenţe. Nu mi se pare normal să vină un absolvent de bacalaureat să mă evalueze", a spus Vrăsmaş.

A fost concurs sau a fost numire?

„Instanţa spune că nu a fost concurs", spune Vrăşmaş.

Site-ul de ştiri Ora de Cluj a publicat un interviu cu directorul operei, Marius Budoiu, în care acesta spunea că nu a dorit să fie director la operă, dar după ce i s-a propus să preia conducerea instituţiei, a acceptat. Vrăsmaş se întreabă cine l-a propus şi cine l-a dus pe Budoiu la interviu, de ce s-a mai organizat interviul dacă deja Budoiu a fost propus şi de ce a acceptat postul dacă nu şi l-a dorit.

Întrebat ce părere are despre reluarea concursului, Marius Budoiu acceptă hotărârea şi doreşte să candideze din nou. „Bineînteles că oricine poate să se lege pe procedură de un aspect sau altul. E dreptul lor, au câştigat, concursul se va relua şi bineînţeles că voi participa", a spus Budoiu.

Legat de decizia lui Vrăsmaş de a contesta competenţa membrilor comisiei, Budoiu a spus că este în minoritate, staff-ul operei fiind în proporţie de 95% de altă părere. „Mi se pare normal ca cineva care este total indisciplinat şi care vrea să facă numai ce doreşte în funcţia asta, să se exprime în felul acesta. De ce nu vorbiţi cu ceilalti 95% din institutie, care au altă părere?".

Vrăşmaş are propria agenţie de impresariat de patru ani, care organizează turnee la care, în mare parte participă angajaţii operei. A debutat la Opera Română din Cluj când era în anul II de Conservator, iar la terminarea Academiei de Muzică din Cluj a plecat la Salzburg pentru master. A stat un an la Viena la specializare. A fost solist la Constanţa şi colaborator la aproape toate teatrele din ţară şi, de când are agenţia de impresariat, a cântat aproape toate teatrele din Germania.

Comenteaza