Peste 200.000 de cauze la Curtea de Apel Cluj în anul trecut

Peste 200.000 de cauze la Curtea de Apel Cluj în anul trecut
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), Horaţius Dumbravă, a spus la bilanţul Curţii de Apel (CA) Cluj că există “un deficit enorm de resurse umane în sistem”. De asemenea, mumărul cauzelor înregistrate anul trecut în instanţele din cele patru judeţe subordonate CA Cluj a crescut “exploziv”, conform preşedintelui instanţei, Valentin Mitea.

"În 2010, criza economică a avut ca efect creşterea numărului de procese cu care ne-am confruntat", a declarat preşedintele Curţii de Apel Cluj, judecătorul Valentin Mitea. Acesta s-a referit la faptul că mulţi angajaţi ale căror venituri au fost tăiate s-au adresat instanţei pentru a-şi cere drepturile.

Numărul cauzelor care au trebuit soluţionate anul trecut a depăşit 223.000, faţă de 180.300 în 2009 şi de 149.600 în 2008. "E o creştere extrem de spectaculoasă, nefericită din punctul nostru de vedere. Schemele de personal ale instanţelor sunt neschimbate, iar această explozie a numărului de cauze este de remarcat", a adăugat Mitea. Judecătorii din raza CA Cluj au pronunţat anul trecut 30.000 de hotărâri în plus faţă de 2009. În ce priveşte instanţa Curţii de Apel Cluj, numărul dosarelor a ajuns anul trecut la 15.000, faţă de 9.900 în 2009. La Judecătoria Cluj-Napoca, numărul dosarelor s-a dublat, de la 18.000 la 42.000.

Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), Nicolae Horaţius Dumbravă, a declarat că există "un deficit enorm de resurse umane". "Nu ştiu în ce măsură sistemul va putea funcţiona dacă nu ne aşezăm la aceeaşi masă cu puterea legislativă şi executivă. Fără colaborare între puterile statului, nu vom rezolva nimic", a spus Dumbravă. Potrivit acestuia, noile Coduri (penal, civil, de procedură penală şi civilă ) ar urma să fie implementate în toamnă sau la începutul anului viitor. "Acum este necesar să discutăm despre studiul de impact pe care ar trebui să-l demarăm şi despre măsurile concrete ce ar trebui implementate. Ele sunt instrumente moderne, europene, dar pentru a le implementa e nevoie de măsuri financiare şi umane care să le acompanieze. Dacă nu se va interveni la nivelul schemelor de personal, şase judecătorii din raza Curţii de Apel Cluj nu ar putea funcţiona", a declarat Dumbravă. Este vorba despre judecătoriile Dragomireşti, Şomcuta Mare, Târgu Lăpuş, Şimleu Silvaniei, Jibou şi Huedin, unde sunt mai puţin de cinci judecători.

Preşedintele CA Cluj, Valentin Mitea, a spus că au avansat discuţiile în ce priveşte preluarea de către instanţă a spaţiului folosit acum de secţia exterioară a Penitenciarului Gherla. "Intrarea în vigoare a noilor Coduri ne cere să depăşim condiţia actuală în ce priveşte schemele de personal şi înzestrarea logistică. Avem probleme cu numărul sălilor de judecată. Nu se pot acorda termene scurte câtă vreme completele de judecată se bat pe sălile de judecată", a explicat preşedintele CA Cluj. Acesta a precizat că a identificat, împreună cu reprezentanţii Adminis-traţiei Penitenciarelor, un spaţiu ce aparţine acum Diviziei Gemina de Armată de la unitatea din Someşeni.

Call center pentru dosare

Clujenii vor putea afla stadiile proceselor de pe rolul instanţelor cu un simplu telefon, în cadrul unui proiect în premieră în ţară, implementat deja în faza pilot de Curtea de Apel Cluj. Curtea de Apel a iniţiat anul trecut, împreună cu firma iQuest Technologies, o colaborare pentru a pune la punct un call center automat pentru Curtea de Apel Cuj.

"E vorba de posibilitatea de a obţine pe cale telefonică informaţii de interes imediat şi curent. Acum, dacă vrei să afli ce termen de judecată s-a dat într-o cauză sau soluţia pronunţată, intri pe portalul Curţii de Apel, dar asta implică dependenţa de un computer", a explicat preşedintele Curţii de Apel Cluj, Valentin Mitea. Sistemul e unul de generare dinamică a vocii în limba română, prin folosirea tastelor telefonului, astfel că este disponibil non-stop, a precizat preşedintele CA Cluj. Call centerul poate fi apelat la numărul 0264 207 975. "Este o premieră naţională. Sistemul e funcţional deocamdată doar la Curtea de Apel şi suntem de săptămâna trecută într-o perioadă de graţie de trei luni", a declarat Mitea.

Dacă sistemul va avea succes şi se va dovedi fiabil, acesta ar putea fi achiziţionat de CA Cluj şi extins şi la instanţele inferioare. Întrebat despre costul call centerului, Mitea a precizat că nu a intrat în detalii financiare. "Dacă va fi prea scump, nu îl vom cumpăra", a conchis acesta.

 

Comenteaza