Reţea de ţepuit firme de leasing, anihilată de procurori

Reţea de ţepuit firme de leasing, anihilată de procurori
Şapte persoane au fost trimise în judecată sub acuzaţia că au făcut dispărute zeci de maşini de lux imediat după ce au fost achiziţionate de la firmele de leasing.
Rechizitoriul descrie în detaliu schema prin care se pierdea urma maşinilor. Acestea erau luate direct prin contracte de leasing pe un SRL fantomă sau de la societăţi utilizatoare care nu mai puteau achita contractele de leasing, după care părţile sociale ale societăţilor erau cesionate către o persoană săracă de la care firma de leasing nu avea ce să execute, iar autoturismele erau revândute rapid sau înmatriculate în fals în afara ţării pe numele unor cunoscuţi ai membrilor grupării.

Potrivit rechizitoriului, faptul că în anii 2008-2009 firmele de leasing finanţau în mod relativ facil cumpărarea de autoturisme de lux de către orice SRL a creat un curent favorabil pentru inducerea sau menţinerea în eroare pe parcursul derulării contractelor de leasing financiar. Numai că, odată cu venirea crizei financiare, numeroşi utilizatori de maşini nu şi-au mai putut achita ratele. Aici au intrat în schemă membrii grupării infracţionale, spun anchetatorii. Firmele de leasing au constatat în momentul în care au vrut să execute silit societăţile cumpărătoare de maşini că părţile sociale au fost cesionate către persoane fără locuinţă şi care nu prezentau solvabilitate din punct de vedere material.

“Obţinerea de autoturisme de lux de la utilizatorii din contractele de leasing care nu mai puteau achita ratele lunare a început să devină o obişnuinţă pentru persoanele care în diverse modalităţi înstrăinau rapid maşinile sau le înmatriculau fraudulos în afara ţării. Astfel se obţineau sume mari prin preluarea şi revânzarea unui autoturism, care nu mai putea reintra în posesia firmei de leasing, fiind înmatriculat pe terţi în afara României”, se arată în rechizitoriul întocmit în 29 septembrie de către DIICOT Cluj.

Procurorii susţin că cei care au pus bazele grupării în anul 2009 sunt Gheorghe Covaciu, Călin Niculiţă Moldovan, Călin Vasile Toma şi Viorel Daniel Miţicuş. La iniţiativa clujeanului Covaciu, în vara anului trecut ar fi aderat la grup Livia Frătean şi Nicolae Bergean, care finanţau activitatea grupului, şi Cezar Stănescu, care racola persoane cu o situaţie materială precară, pe numele cărora erau cesionate formal părţile sociale ale firmelor din contractele de leasing auto. În toamna anului trecut a intrat în schemă şi Adrian Nicolae Lupu. Acesta s-a folosit de alţi patru învinuiţi din dosar, Andrei Brişcuţ, Adrian Oargă, Daniel Ferchiu şi Ştefan Barabaş, pe care i-a trimis la firme de “rent a car” pentru a închiria maşini cu banii de la el. După închiriere, maşinile îi erau predate lui Lupu, care le dădea mai departe membrilor grupării “Covaciu” sau altor persoane din străinătate.

Rechizitoriul prezintă în amănunt rolul fiecărui învinuit în reţea: Miţicuş şi Moldovan se ocupau de înmatricularea în fals a autoturismelor în Germania cu ajutorul unui anume Robert Farr, care are dublă cetăţenie româno-germană şi care administra un Autohaus în zona oraşului Nürnberg. Liderul grupului, Covaciu, era cel care găsea utilizatorii autoturismelor aflaţi în impas financiar, care doreau să predea leasingul sau chiar părţile sociale ale firmei contra unor sume modice. De asemenea, Covaciu a pus la dispoziţia celorlalţi membri firma Ximena Mar SRL, administrată iniţial de soţia sa, şi le împărţea sumele cuvenite după fiecare operaţiune de înstrăinare a unei maşini.

Covaciu şi Moldovan au fost trimişi în judecată la Tribunalul Cluj pentru constituirea unui grup infracţional şi înşelăciune cu consecinţe deosebit de grave. Alături de ei au mai fost trimişi în judecată Lupu, Bergean şi Frătean pentru adearea la grup infracţional şi complicitate la înşelăciune cu consecinţe deosebit de grave. În acelaşi dosar sunt inculpaţi şi Briscuţ şi Barabaş pentru înşelăciune cu consecinţe deosebit de grave şi complicitate la fals material, respectiv înşelăciune. Dintre aceştia, se află în arest preventiv Covaciu, Moldovan şi Lupu, iar restul sunt judecaţi în libertate. 13 firme de leasing sau închiriat maşini din Cluj, Oradea, Sibiu, Timişoara şi Bucureşti s-au constituit părţi civile pentru recuperarea valorilor unor maşini precum BMW seria 7, BMW X6, Mercedes ML sau Audi A6. Procurorii au disjuns un dosar, continuă cercetarea altor zece persoane şi verifică alte circa 30 de plângeri ale unor firme de leasing.

Colaborau cu clanul “Gorun”

Procurorii arată că gruparea clujeanului Covaciu colabora cu alte clanuri care traficau maşini de lux, printre care şi cea condusă de Ion Gorun, nepotul liderului lumii interlope din Vâlcea, Vasile Gorun zis ”Vulturul”. Colaborarea consta în furnizarea de ponturi cu privire la persoane dispuse să înstrăineze contracte de leasing sau să achiziţioneze maşini de lux. “O altă modalitate de cooperare între grupările infracţionale amintite a fost aceea a furnizării «la comandă» de autoturisme de lux, în sensul că acestea erau scoase din ţară de către o grupare, înmatriculate în afara ţării, iar apoi reintroduse în România cu numere de înmatriculare străine false şi predate membrilor celeilalte grupări, care se ocupau de revânzarea acestora”, se precizează în rechizitoriu.

Comenteaza