Transportatorii nu mai scapă: cântar non-stop pe A3

Transportatorii nu mai scapă: cântar non-stop pe A3
Obiceiul nociv al transportatorilor de a ocoli cântarele mobile folosite pe drumurile naţionale de autorităţi este combătut pe autostradă.
Două staţii de trafic au fost instalate de-a lungul Autostrăzii Transilvania (A3) şi vor intra în funcţiune odată ce sunt testate de administratorul magistralei, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP). Cele două dispozitive vor monitoriza 24 de ore din 24 viteza autovehiculelor, încărcătura pe osii şi distanţa dintre axe. Sunt vizate în principal camioanele şi tirurile încărcate peste limita legală admisă, care distrug drumurile.

Angajaţii unei firme din Timişoara, cu care DRDP Cluj are contract, au montat ieri senzori în asfalt, în dreptul portalului Turda, la kilometrul 10 de pe autostradă. “Cu ajutorul senzorilor, staţia de trafic va transmite la centrul de întreţinere încărcătura pe osie şi distanţa dintre axe a autovehiculelor. Se montează staţii de trafic pe portalul Gilău şi pe portalul Turda. Acestea transmit date de trafic pe care le analizăm şi vedem ce este de făcut în principal pentru protecţia drumului”, a declarat directorul general al DRDP Cluj, Ioan Pantelimon. Acesta a precizat că sistemul urmează să fie verificat, după care va intra în funcţiune.

“Bineînţeles că pe baza datelor vom lua şi măsuri împotriva celor care încalcă legea în ceea ce priveşte încărcătura, numai că mai întâi trebuie să ştim că totul funcţionează corespunzător”, a spus Pantelimon. Potrivit şefului DRDP, staţiile de trafic nu au legătură cu Poliţia Rutieră. Cu toate acestea, imaginile surprinse pot fi solicitate în cazul unor accidente rutiere. Directorul DRDP a menţionat că pe viitor s-ar putea implementa la staţiile de trafic şi sistemul de scanare electronică a rovinietelor. “Deocamdată, folosim camera mobilă de citire a rovinietelor”, a spus Pantelimon.

ZIUA de CLUJ a arătat într-o ediţie precendentă cum şoferii tirurilor şi camioanelor evită cântarul mobil al DRDP prin staţionări îndelungate sau prin folosirea unor rute ocolitoare prin sate. Oficialii DRDP Cluj cunosc practicile transportatorilor care depăşesc gabaritul permis sau care circulă fără autorizaţie, dar nu pot să-i sancţioneze decât dacă ajung de bunăvoie în dreptul echipajului de control. Iar acesta nu poate sta decât în anumite locuri, deoarece este nevoie de un spaţiu mare unde să poată opri un tir în afara părţii carosabile, iar asfaltul trebuie să fie drept pentru cântărirea corectă a colosului.

Am văzut cum, efectiv, transportatorii trag pe dreapta şi aşteaptă chiar şi în coadă de kilometri. Transportatorii au staţii şi se anunţă între ei de cum apărem”, spune Adrian Boghiu, şeful departamentului încasări-venituri din cadrul DRDP, care are în subordine operaţiunile de control. Boghiu subliniază că depăşirea de către transportatori a greutăţii admise afectează grav starea drumului. “E criză şi încearcă să-şi maximizeze profitul, motiv pentru care încarcă mult peste limită, dar repararea şi întreţinerea drumurilor costă mult”, a menţionat reprezentantul DRDP.

Autostrada este considerată drum european reabilitat, astfel că limitele legale de greutate sunt de 11 tone/axă şi 40 de tone pentru întreg autovehiculul în cazul unui tir, respectiv 36 de tone pentru camioanele cu două sau trei axe. “De multe ori, tirurile cu cinci axe ridică una şi circulă numai pe patru. Noi le cântărim cu câte axe le-am găsit funcţionale. E riscul lor dacă merg cu patru, căci greutatea se împarte doar pe acestea, nu pe toate cinci”, a precizat Adrian Boghiu de la DRDP Cluj.

Comenteaza