Foto Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră

Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră
Ingineria viitorului made in Cluj: Noul solar al UTCN și filmul despre Australia, prezentate în premieră

TUCN Racing Team a dezvăluit, miercuri, următorul vehicul solar la care lucrează, cel mai ușor și mai eficient prototip creat până acum la UTCN, și a lansat documentarul care spune povestea cursei spectaculoase din Australia.

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a găzduit o seară dedicată inovației și pasiunii pentru inginerie, în cadrul căreia TUCN Racing Team a dezvăluit oficial noul vehicul solar cu numărul 4 și a lansat documentarul despre participarea echipei la competiția internațională desfășurată în Australia, una dintre cele mai dificile competiții de profil din lume.

O seară dedicată inovației și viitorului ingineriei românești

„Astăzi lansăm un documentar despre ultimul model de mașină solară cu care am participat în Australia. Tot cu această ocazie prezentăm toate mașinile solare construite de noi începând din 2020 și până în 2025 – patru modele diferite, fiecare reprezentând o etapă esențială în evoluția proiectului”, a spus prof. dr. ing. Călin Neamțu, co-coordonator al proiectului.

Echipa TUCN Racing Team a dezvăluit caroseria noului vehicul solar, prototipul cu numărul 4, al cărui construcție este încă în desfășurare.

„Mașina nu este gata în totalitate, partea esențială a proiectului este terminată, dar ne pregătim pentru două curse internaționale. Ne vom întoarce în America, iar până atunci prezentăm toate vehiculele cu care am concurat. 

Cinci ani de evoluție în ingineria solară

Construcția prototipurilor solare a început pentru noi în 2020, iar prima cursă la care am reușit să participăm efectiv a fost în 2021, deoarece competițiile din 2020 au fost anulate. Regulile s-au schimbat mult în ultimii ani: dacă înainte erau permise 4 metri pătrați de panouri solare, acum sunt necesari 6. Folosim în continuare panouri solare drept sursă principală de energie, iar bateria – de 3 kW – funcționează doar ca buffer. Este o abordare care pune accent pe eficiență și pe o gestionare excelentă a resurselor”, a precizat Călin Neamțu.

Noul prototip are o lungime de 5,8 metri și e mult mai ușor față de cele anterioare, are doar 65 de kilograme, înainte de montarea bateriei. În plus, se estimează că va avea o autonomie de 500 de kilometri în condiții optime de lumină solară.

„În permanență lucrăm la optimizare – la aerodinamică, la greutate, la sistemele de control și la toate componentele care pot crește eficiența. Scopul nostru este să obținem performanțe tot mai bune, autonomie cât mai ridicată și să îmbunătățim fiecare generație de vehicul”, a adăugat coordonatorul proiectului.

Tradiție, echipă și cultură de anduranță

Prof. ing. Stelian Brad, decanul Facultății de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției, a felicitat echipa TUCN Racing Team.

„Aș vrea să-i felicit pe toți cei care au lucrat în echipa care organizează și realizează acest proiect. Din punctul meu de vedere, proiectul TUCN Racing Team depășește demult statutul de ‘proiect’ – este deja o tradiție a facultății noastre. Studenți de la robotică, inginerie industrială, managementul producției și chiar din alte domenii își aduc contribuția. Este un proiect care îmbină perfect școala, teoria, cu munca practică, cu rezolvarea problemelor reale și cu experiența de echipă pe care nu o poți dobândi doar în amfiteatru. Aceasta este esența proiectului: tradiția, echipa și dorința de a depăși limite. Este o cultură de anduranță – nu doar anduranță tehnică, ci anduranță umană, de echipă. Cei care lucrează aici depun mult mai mult decât orele prevăzute, iar spiritul acesta trebuie păstrat cu orice preț.” - a spus prof. ing. Stelian Brad.

Cum a pornit la drum acest proiect

Profesorul Paul Bere de la Departamentul Ingineria Fabricației de la Facultatea de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției a povestit cum a început acest proiect al UTCN.

„Proiectul acesta a început foarte simplu, cu scopul de a atrage cât mai mulți studenți. La început eram doar două persoane. Un coleg de la Facultatea de Electrotehnică a venit la noi cu propunerea și, treptat, am mai cooptat încă doi și am decis să pornim la drum. Am fost foarte bucuroși că universitatea ne-a acceptat inițiativa, pentru că este esențial, atunci când începi ceva, să nu întâmpini piedici și să te poți descurca. Așa am început să atragem oameni pe care îi cunoșteam și firme dispuse să ne sprijine”, a relatat prof. dr. ing. Paul Bere.

Acesta a vorbit și despre caracteristicile noului prototip al echipei TUCN Racing Team: „Inițial, ne-am propus să construim o mașină electrică cu panouri solare care să respecte cerințele regulamentelor de competiție. Prima generație a fost construită cu o suprafață foarte mare, ceea ce ne-a dezavantajat, însă am învățat mult din acea experiență. Am trecut la îmbunătățirea performanțelor tehnice, înlocuind componentele din oțel și aluminiu cu materiale compozite moderne. Cu ajutorul firmelor partenere am reușit să realizăm astfel de subansamble, iar generația a patra de vehicul are masa redusă cu aproximativ 60%. Așteptăm acum testele pe circuit pentru a confirma dacă formele aerodinamice și simulările ne aduc avantajele anticipate”.

Costurile implicate în realizarea fiecărui proiect reprezintă provocări majore pentru UTCN.

„Tot ceea ce facem aici, împreună cu studenții, costă foarte mulți bani. Lucrăm cu echipamente foarte scumpe: motorul electric importat din Japonia, panourile solare aduse din China și laminate la noi, materiale compozite și scule specializate. De multe ori nu avem neapărat nevoie de bani, ci de ajutor fizic: piese, subansamble, materiale. Gândiți-vă ce înseamnă să organizezi deplasarea a 25 de persoane timp de o săptămână, cu o mașină de 6 metri lungime, până în Belgia sau chiar în Australia. Costurile de transport, masa, echipamentele — toate sunt provocări majore pentru noi”, a explicat Paul Bere.

Prorector: „Vom face tot posibilul ca acest proiect să fie dus mai departe în competiții, fără restricții financiare”

Înainte de proiectarea documentarului despre cursa din Australia, membri ai echipei TUCN Racing Team au făcut o scurtă prezentare a vehiculelor solare realizate în cadrul UTCN. La eveniment a participat și prorectorul UTCN prof. dr. ing. Daniela Popescu, care le-a mulțumit tuturor celor implicați în acest proiect.

„Și eu sunt absolventă a Universității Tehnice și mă bucur enorm să văd că astfel de evenimente au loc aici, în spații care arată complet diferit față de perioada în care eram studentă. Este o satisfacție uriașă să vedem aceste prototipuri solare, cu care universitatea se poate mândri oriunde, dar și să avem profesori și studenți atât de dedicați. Îmi pare rău că anul acesta nu am reușit să sprijinim echipa pentru Australia, a fost mai greu, dar promit că anul viitor vom face tot posibilul pentru a obține finanțarea necesară astfel încât, în 2026, să putem merge la curse fără restricții financiare. Vreau să le mulțumesc absolvenților UTCN, antreprenorilor care sunt aici alături de noi. Sprijinul lor este esențial pentru dezvoltarea acestui proiect și a universității”, a spus prof. dr. ing. Daniela Popescu.

TUCN Racing Team se pregătește pentru participarea la competițiile din America și Belgia, unde noul vehiculul solar va concura alături de unele dintre cele mai performante echipe universitare din lume.

 

Comenteaza