ChatGPT, doctor la Urgență. A pus diagnostice la fel de bine ca și medicii

ChatGPT, doctor la Urgență. A pus diagnostice la fel de bine ca și medicii

Chatbot-ul de inteligenţă artificială, ChatGPT, a fost capabil să pună diagnostice, în Urgență, cel puţin la fel de bine ca medicii, reuşind chiar să-i depășească în unele cazuri, arată un studiu.

Un astfel de chatbot are potenţialul de a accelera procesul de diagnosticare, dar nu poate înlocui judecata şi experienţa umane, spun autorii unui studiu realizat de cercetători olandezi. Aceștia spun că medicii de la camerele de gardă nu sunt în pericol de a rămâne fără un loc de muncă, dar consideră că AI va „revoluţiona domeniul medical”..

Treizeci de cazuri care s-au prezentat într-un departament de urgenţă din Ţările de Jos în 2022 au fost analizate cu ajutorul ChatGPT pe baza istoricului pacientului, a testelor de laborator şi a observaţiilor medicului. În urma analizei datelor, chatbot-ul a trebuit să sugereze cinci diagnostice posibile.

În 87% dintre cazuri diagnosticul corect se afla pe lista propusă de medici, prin comparaţie cu 97% pentru versiunea 3.5 a ChatGPT.

Chatbot-ul „a fost capabil să efectueze diagnostice medicale la fel cum ar fi făcut-o un medic uman”, a rezumat Hidde ten Berg, de la departamentul de urgenţă al spitalului Jeroen Bosch, din sudul Ţărilor de Jos.

Potrivit autorilor, concluzia acestui experiment sugerează că AI ar putea juca un rol vital ajutând medicii din camerele de gardă în cazuri grave, atunci când sunt puşi sub presiune.

Chatbot-ul „poate ajuta la stabilirea unui diagnostic şi poate sugera variante la care medicul nu s-a gândit”, a declarat Steef Kurstjens, unul dintre autori.

Astfel de instrumente bazate pe AI nu sunt însă concepute ca dispozitive medicale şi folosirea lor poate ridica probleme cu privire la confidenţialitatea unor date medicale sensibile pentru pacient, informează Agerpres.

Însă, la fel ca şi în alte domenii, ChatGPT şi-a demonstrat limitele.

Raţionamentele sale au fost „uneori neplauzibile sau incoerente din punct de vedere medical, ceea ce poate duce la informaţii incorecte sau la un diagnostic incorect, cu implicaţii semnificative”, notează autorii studiului care recunosc şi lacunele cercetării, ținând cont de dimensiunea mică a eşantionului.

În plus, în cadrul studiului au fost examinate doar cazuri relativ simple, aparţinând unor pacienţi care aveau câte un singur simptom principal.

Eficacitatea chatbot-ului în cazuri complexe nu este clară, comentează AFP.

Uneori s-a întâmplat ca niciuna dintre cele cinci variante de diagnostic sugerate de ChatGPT să nu fie corectă, a explicat Steef Kurstjens, aşa cum s-a întâmplat cu un caz de anevrism aortic abdominal, o complicaţie potenţial mortală caracterizată prin dilatarea aortei.

Însă, ca o consolare pentru ChatGPT, în acest caz s-a înşelat şi medicul.

Raportul semnalează şi alte „gafe” medicale comise de chatbot, aşa cum a fost şi punerea diagnosticului de anemie (nivel scăzut de hemoglobină în sânge) în cazul unui pacient cu un nivel normal al hemoglobinei.

Autorii unui alt studiu spun că ChatGPT s-a dovedit a fi un consilier mai bun decât medicii pentru pacienții care solicită sfaturi medicale. Răspunsurile lui s-au dovedit a fi mai detaliate și mai empatice, este concluzia unei alte cercetării publicate în revista JAMA Internal Medicine.

Chatbot-ul ChatGPT s-a dovedit a fi un consilier mai bun decât medicii pentru pacienții care solicită sfaturi medicale. Răspunsurile lui s-au dovedit a fi mai detaliate și mai empatice, au concluzionat oamenii de știință care au publicat cercetări în revista JAMA Internal Medicine.

În studiul publicat, autorul principal John W. Ayers, medic la Universitatea de Stat din San Diego, a declarat că odată cu trecerea la asistența medicală virtuală din cauza COVID-19, mulți pacienți nu au primit atenția adecvată din partea medicilor și, în opinia sa, ChatGPT poate deveni un instrument eficient pentru rezolvarea acestei probleme.

Oamenii de știință au încercat să folosească chatbot-ul ChatGPT pentru a genera sfaturi de tratament pentru pacienți, nu pentru medici. În cercetarea lor, ei au dorit să răspundă la întrebarea: poate ChatGPT să răspundă cu exactitate la întrebările pacienților adresate medicilor lor?

Pentru a pune la dispoziție un corp mare de întrebări reale de la pacienți la medici, oamenii de știință au apelat la platforma Reddit AskDocs, unde fiecare dintre cei 452 de utilizatori înregistrați poate pune întrebări medicale, la care răspund medicii profesioniști.

Cercetătorii au colectat 195 de întrebări și răspunsuri aleatorii de la Reddit, unde utilizatorii au cerut sfaturi cu privire la diferite cazuri medicale. ChatGPT a răspuns apoi la aceste întrebări. Un grup de alți trei medici profesioniști a evaluat apoi răspunsurile colegilor lor și ale chatbot-ului în ceea ce privește calitatea și nivelul criteriilor de empatie și au selectat răspunsurile. Rezultatul a fost că ChatGPT a obținut scoruri mai mari în ceea ce privește calitatea răspunsului și empatia decât medicii.

Răspunsurile botului au fost clasificate ca de înaltă calitate sau „destul de înaltă calitate” de 3,6 ori mai mult decât răspunsurile medicilor. De asemenea, „medicul” ChatGPT a fost mai des clasificat ca fiind mai „empatic”.

Comenteaza