Principalul mijloc de transport în vacanţă: avionul

Principalul mijloc de transport în vacanţă: avionul
Jumătate din populaţie pleacă în vacanţe interne, dar turismul extern aproape s-a triplat, avionul a devenit principalul mijloc de transport pentru vacanţă. A dispărut cererea pentru hotelurile de o stea şi s-a triplat opţiunea pentru 4 şi 5 stele. Acestea sunt concluziile unui studiu de turism din perioada 10-25 mai.

 
"Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii 10 ani, românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi ca în trecut", a declarat Adrian Voican, director general al Bibi Touring, agenţia care a realizat studiul. Acesta reflectă evoluţia opţiunilor turiştilor români în ultimii 10 ani, percepţia acestora faţă de agenţiile de turism şi intenţiile de vacanţă pentru sezonul 2015. În ultimii 10 ani, consumul turistic a crescut cu 39%, cel mai mare aport avându-l persoanele de peste 55 de ani, cu + 35% din total creştere, urmate de aspiranţi (26-35 ani), cu 21%. 
 
Persoanele cu venituri mici (sub 200 euro/pers.) au contribuit cu cea mai mare creştere la consumul turistic (+17%), fapt datorat ofertelor "înscrieri timpurii", bazate pe reduceri pentru achiziţia din timp a biletelor, oferte care nu existau acum 10 ani. Cele cu venituri mai mari şi-au păstrat consumul, renunţând la vacanţele extravagante de tip "o dată în viaţă". Consumul intern rămâne constant la pragul de 50% din populaţie, dar se dezvoltă accelerat turismul extern şi vacanţele mixte (intern + extern). Din totalul celor intervievaţi, 50% au ales România ca destinaţie, iar 24%, una externă. Apetitul românilor pentru vacanţele externe a crescut de două ori şi jumătate în ultimii 10 ani, de la 9% în 2004 la 24% în 2014. A crescut consumul vacanţelor mixte (ţară şi străinătate) de peste 20 de ori, la 5,4% în 2014. 
 
Anul trecut, ca şi acum 10 ani, 31% au apelat la serviciile unei agenţii de turism.  În 2014, cei mai apropiaţi de serviciile agenţiilor de turism au fost cei care au cumpărat vacanţe externe cu 58% faţă de 53% în anul 2004, în timp ce pentru vacanţele în România au apelat 16% dintre  respondenţi, faţă de 25% în urmă cu 10 ani. Deplasarea la o agenţie pentru informare sau recomandarea prietenilor rămân variantele apreciate de persoanele conservatoare din clasa de mijloc, în timp ce segmentele aspirant şi premium business au trecut la căutarea informaţiilor despre vacanţe pe internet. În 2014, jumătate dintre cei care au plecat în vacanţă s-au informat despre destinaţii prin internet, 30% prin agenţii şi 20% prin prieteni.
 
Ce alege un turist între promoţie şi siguranţa vacanţei: 73% siguranţă, 27% preţ.  Experienţele anterioare mai puţin plăcute ale turiştilor atraşi de preţurile mici au făcut ca aceştia să vadă acum cu alţi ochi siguranţa propriilor vacanţe. Promoţiile şi preţurile mici vor continua să fie o atracţie pentru turişti, dar aceştia vor să ştie încă de la plecare care sunt toate condiţiile de transport, cazare şi masă pentru care plătesc. La intenţia de vacanţă în 2015, 42% declară că vor pleca în ţară (50% în 2014), 28% intenţionează să plece în vacanţe externe (23%  în 2014), iar 23% nu vor pleca (22% în 2014). La gradul de confort dorit de turişti, categoria 2*  a scăzut la jumătate, de la 30% în 2005 la 15% în 2015,  categoria 3* are 57% din preferinţe faţă de 42% în 2005, categoria 4* a crescut de trei ori şi are 22%  din preferinţele turiştilor faţă de doar 8% în 2005, iar categoria 5*  are 5% din preferinţe, în timp ce acum 10 ani acest lux era doar o excepţie.
 
În 2015, 55% dintre turişti preferă să plece în vacanţă cu avionul faţă de 21% în 2005. Cei ce folosesc maşina proprie în vacanţă reprezintă 28% faţă de 15% în 2005. Vacanţele cu autocarul sunt în scădere - în 2015 doar 16% dintre turişti mai preferă acest mijloc de transport faţă de 25% în 2005. Creșterea dorinței de confort mărește bugetul pentru vacanţă: sub 1.000 lei este alocat de 11% dintre turişti în 2015, faţă de 34% în 2005; între 1.000 şi 2.000 lei de 42% dintre turişti, faţă de 34% în 2005; între 2.000 şi 4.000 lei de 28% dintre turişti, faţă de 7% în 2005; peste 4.000 lei de 17% dintre turişti, faţă de 5% în 2005. Românii încă nu se înghesuie să cumpere vacanțe online: 75% nu au cumpărat niciodată un bilet de vacanţă online, 10% o singură dată, iar 12% de mai multe ori.

Comenteaza