Un medic clujean are o maşină de patrimoniu naţional GALERIE FOTO

Un medic clujean are o maşină de patrimoniu naţional GALERIE FOTO
La Parada automobilelor retro din acest week-end, dintre maşinile înşiruite în Parcul Mare, unele au ieşit mai tare în evidenţă decât celelalte, prin eleganţa şi vechimea modelului pe care îl au. Printre "bătrânele vedete" s-a aflat şi un superb Citroen din anul 1973.

Citroenul DS 22 Pallas, vechi de 41 de ani, se află într-o stare foarte bună, după ce a fost salvată de către actualul posesor, Dan Sorin Popescu.

De fiecare dată când cineva se referă la el ca fiind colecţionar de maşini, Popescu nu ezită să îl corecteze. "Sunt pasionat de maşini, nu colecţionar", spune cel care are în garaj cinci maşini retro. Pasiunea l-a făcut să ajungă reprezentant regional al Retromobil Club România, un club ce curpinde membrii din toată ţara, cu 1.700 de vehicule istorice. Este un hobby de care se ocupă în timpul liber, iar de meserie este medic. 

Citroenul cu care a ales să vină la paradă fură imediat atenţia şi admiraţia trecătorilor, care îşi aşteaptă rândul pentru a se poza cu el, iar cei mai entuziasmaţi au ocazia să mai afle câteva poveşti şi date tehnice chiar de la posesorul ei. Este o maşină specială, care s-ar fi pierdut definitiv dacă actualul posesor nu ar fi salvat-o. "Citroenul este fabricat în 1973, fiind ultimul an de fabricaţie al acestui model. A fost iniţiat în 1955, iar la expoziţia de la Paris, în primul sfert de oră, s-a făcut comandă pentru 7.000 de maşini şi în prima zi în care a fost lansat modelul s-au achiziţionat, în total, 12.000 de maşini. A fost pe vremea ei, în '73, oarecum în topul tehnicii acestor maşini. Şi al meu este cu injecţie de benzină, cu suspensie hidraulică, a fost parţial restaurată de către mine, cu alte cuvinte a fost bine conservată", povesteşte Dan Popescu.

Medicul clujean nu obişnuieşte să se plimbe cu frumosul model retro pe stradă; crede că ar fi păcat să strice o maşină veche de mai bine de 40 de ani din cauză că alţii nu sunt responsabili la volan. "Maşina mea a fost refăcută cu investiţii minime. Această maşină a fost abandonată şi am recondiţionat-o cu piese originale. Îmi amintesc că se afla într-un stadiu moderat de degradare, iar prin eforturi financiare proprii am adus-o la starea actuală şi arată identic cu modelul ieşit de pe banda de fabricaţie, mai ales că nu avem voie să facem modificări la ele. Acest Citroen, pe lângă că este foarte frumos, reprezintă şi un pas în evoluţia istoriei automobilelor. Şi la noi, şi în toată Europa".

Pe de altă parte, atât maşina, cât şi posesorul, se bucură de atenţia publicului cu ocazia fiecărei manifestări. Pentru a mobiliza aceste maşini, domnul Popescu îşi permite să participe la şase-şapte evenimente pe an. Reacţiile pe care le primeşte, însă, merită toată aşteptarea. "De ce să nu o spunem pe cea bună: ne place să ne plimbăm cu ele! Ne place să ne vadă lumea, simţim invidia altora când trecem pe stadă şi ne simţim foarte bine, e ceva plăcut. De obicei oamenii îţi cedează drumul, te respectă, te salută, se poartă civilizat, chiar şi tineretul de astăzi".

Este un vehicul istoric cu acte în regulă, lucru care presupune nu doar beneficii pentru posesor, dar şi obligaţii. În cadrul Retromobil Club România, maşina se ridică la standardele europene, care cer ca maşina să aibă cel puţin 30 de ani de la ultima fabricaţie a modelului respectiv, trebuie să fie în perfectă stare de funcţionare şi nu se admit niciun fel de modificări faţă de modelele iniţiale.

Citroen-ul clujeanul este înregistrat la Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA), care este subordonat UNESCO. Cu alte cuvinte, acest autovehicul este patrimoniu naţional. "Legislaţia în vigoare ne obligă pe noi, posesorii unor asemenea vehicule, să raportăm clubului dacă înstrăinăm sau nu maşina. Deci este o valoare pe roţi şi o mare pasiune".

Pe lângă Citroen, Dan Popescu mai deţine 4 maşini, care au o egală valoare sentimentală pentru el, dar nu crede că se va opri aici cu achiziţionarea de maşini retro. „Am un Renault 10 din 1966, un Fiat 1800 din 1967 pe care l-am salvat de la REMAT, o Dacia 1100 din 1970 şi mai am un BMW din 1978. Dacă eşti părinte şi ai trei copii, sentimentele le împarţi în trei. Dacă eşti posesorul a cinci maşini, sentimentele le împarţi în cinci. Nu mă întrebaţi dacă am o maşină care este mai specială, pentru că toate îmi plac".

Legat de banii investiţi în această pasiune, colecţionarul are altă unitate de măsură pentru cât de mult valorează aceste maşini. "Nu mă întrebaţi cât costă investiţia sau cât va costa investiţia viitoare. Sentimentele nu au preţ, ştiţi foarte bine. Suntem pasionaţi şi le iubim".

Pentru viitor, Dan Popescu nu s-a gândit ce va face cu ele sau cui i le va lăsa, iar pentru moment se bucură că sunt ale lui şi profită, pe cât de mult îi permite timpul încărcat pe care îl are ca medic, să participe la manifestaţiile cu maşini retro.

Adnana Mocian

Comenteaza