Generaţie nouă de centre Europe Direct în UE

Generaţie nouă de centre Europe Direct în UE
Noua generaţie de centre de informare Europe Direct din Uniunea Europeană a fost lansată azi. Reţeaua include 31 de centre şi în România.

Noua reţea a fost lansată azi de Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei Europene, și de Othmar Karas, vicepreședinte al Parlamentului European. Noua rețea va oferi cetățenilor mai multe posibilități de a obține informații și sfaturi practice referitoare la exercitarea drepturilor în Uniunea Europeană. În prezent, în UE funcţionează 500 de astfel de centre, pentru cele circa 500 de milioane de cetățeni ai Uniunii. Croația va adera la rețea mai târziu, în cursul anului 2013. Anunțul a fost făcut cu ocazia întâlnirii la Bruxelles a reprezentanților centrelor, în cadrul Reuniunii generale anuale a Rețelei Europe Direct.

„Centrele de informare Europe Direct se află în prima linie, reprezentând imaginea publică, ochii, urechile și gura politicilor UE și ale drepturilor cetățenilor pe teren", a spus Reding, comisarul pentru justiție, drepturi fundamentale și cetățenie. „Cifrele sunt impresionante: numai anul trecut, centrele au primit peste un milion de întrebri. De aceea, astăzi extindem rețeaua pentru ca centrele să-și poată îndeplini în continuare rolul pe care îl au, răspunzând la întrebările cetățenilor și încurajând dezbaterile pe teme europene la nivel local".

Noile centre au fost selectate de Comisia Europeană pentru o perioadă de cinci ani, în baza unui concurs deschis. Candidații declarați câștigători beneficiază de cofinanțare din partea Comisiei Europene și pot utiliza acum titulatura de „Centru de informare Europe Direct". Majoritatea sunt gestionate de autoritățile regionale sau locale, de asociații sau camere de comerț.

Prima generație de centre a fost lansată în 2005, moment din care cetățenii din toată Europa au apelat din ce în ce mai mult la serviciile lor. Doar în ultimii patru ani de activitate ai celei de a doua generații de astfel de centre, acestea au primit în jur de 3,3 milioane de cereri de informații din partea cetățenilor, au organizat peste 41 000 de evenimente și au răspuns la peste un milion de mesaje electronice.

Rețeaua Europe Direct joacă un rol esențial în furnizarea unei legături directe cetățenilor în țara lor, adresându-se acestora în mod pertinent și pe înțelesul lor. Anunțul de astăzi se încadrează în Anul european al cetățenilor (2013), consacrat cetățenilor europeni și drepturilor lor. În cadrul activităților de promovare prevăzute pentru acest an, doamna vicepreședinte Reding și ceilalți comisari își vor uni forțele cu oameni politici de la nivel național și local, organizând dezbateri cu cetățenii din toată Europa, pentru a-i asculta și pentru a le răspunde la întrebări.

Rețeaua de informare Europe Direct a fost inaugurată în 2005 iar unul dintre acestea funcţiona şi la Cluj, la sediul Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Vest. Centrele din statele membre sunt unul dintre mijloacele prin care Comisia Europeană se adresează publicului larg la nivel local. Serviciile oferite de aceste centre publicului larg sunt gratuite.

Centrele sunt cofinanțate de Comisia Europeană cu o sumă de cel mult 25 000 de euro pe an pentru desfășurarea activităților de informare privind UE. Bugetul UE total alocat pentru aceste centre rămâne același (maximum 11,4 milioane de euro pe an).

Centrele Europe Direct oferă patru tipuri de servicii, care se adresează cetățenilor și sunt disponibile gratuit.

Centrul de contact Europe Direct (EDCC) oferă informații prin telefon și e-mail, peste tot în UE, cu privire la toate aspectele legate de UE; Centrele de informare Europe Direct sunt puncte de contact locale. Acestea oferă informații și răspund la întrebări referitoare la toate tipurile de chestiuni europene. Răspund personal și ținând cont de contextul local. Centrele dispun de un personal bine pregătit, care organizează evenimente în școli și dezbateri cu politicieni regionali și locali și prezintă Europa în cadrul diverselor târguri. Având în vedere că, în fiecare an, sunt primite peste un milion de cereri de informații, factorii de decizie europeni au, de asemenea, ocazia de a afla direct care sunt nevoile și preocupările cetățenilor;
Centrele de documentare europeană promovează educația și cercetarea privind procesul de integrare europenă. Acestea pun la dispoziția publicului o gamă largă de documente privind afacerile europene și încurajează comunitatea academică să ia parte la dezbaterile privind Europa.
Rețeaua Team Europe privind afacerile europene reunește specialiști din diferite domenii de activitate ale UE care susțin prezentări în cadrul conferințelor, în universități și școli cu privire la problematicile europene.

Etichete
Comenteaza