Croaţia, noua stea a turismului din Uniunea Europeană

Croaţia, noua stea a turismului din Uniunea Europeană
Top 7 motive pentru a petrece o vacanţă în cel mai tânăr membru al familiei europene.

La 1 iulie, Croaţia va deveni al 28-lea stat al Uniunii Europene şi primul care aderă la acest bloc după tandemul România-Bulgaria. Croaţia nu a făcut un secret din faptul că intenţionează să devină o destinaţie de vacanţă la concurenţă cu marile puteri din domeniu: Franţa, Italia, Spania sau Grecia.

Dovadă este filmul de prezentare realizat de Oficiul Naţional de Turism al Croaţiei, care a fost premiat în 2012 titlul de cel mai bun film turistic la ITB Berlin. Pelicula are ca fond sonor imnul Uniunii Europene, iar sloganul promovat este „Croaţia-noua stea a turismului european".

Ambiţiile Croaţiei nu au scăpat presei internaţionale. Agenţia France Presse notează că anul trecut un număr record de turişti - 11,8 milioane -, au vizitat ţara cu o populaţie de sub 4,3 milioane de locuitori. „Turismul îşi aduce un aport esenţial la economia Croaţiei, aflata într-o recesiune aproape continuă din 2009 încoace. Anul trecut turismul a însemna în jur de 15 la sută din PIB-ul ţării, sosirile însumând 6,8 miliarde de euro", se arată în analiza AFP.

Principala atracţie a ţării o constituie coasta adriatică, lungă de 1.777 de kilometri, cu 1.100 de insule şi insuliţe, dintre care doar 66 sunt populate. Climatul mediteranean plăcut, legăturile aeriene low-cost şi preţurile accesibile sunt alte puncte forte ale turismului croat. „În mod clar ne aşteptăm la o cerere mai puternică pentru Croaţia, dupa 1 iulie", când procesul de aderare, lung de zece ani, se va fi încheiat, a declarat Zeljko Miletic, preşedintele asociaţiei hotelierilor din Dubrovnik, citat de agenţia franceză de presă.

Majoritatea turiştilor care vizitează Croaţia provin din Germania, Slovenia, Italia şi Austria, dar, zilele trecute, a ieşit la iveală că şi britanicii au devenit foarte interesaţi de Croaţia. Astfel, un studiu al Poştei engleze, citat de cotidianul Daily Telegraph a arătat că vânzările de monedă croată - kuna - au crescut cu 55 la sută faţă de anul trecut. Moneda croată este acum a şasea cea mai cumpărată dintre cele tranzacţionată de Poştă din Anglia. În ciuda devalorizării lirei sterline cu cinci la sută faţă de kuna, înregistrată în ultimul an, Daily Telegraph afirmă că vacanţele în Croaţia rămân mai avantajoase decât cele din multe alte ţări europene.

La nivelul continentului, Croaţia este cam la fel de scumpă ca şi Portugalia, cel puţin din perspectiva turiştilor austrieci. Astfel, potrivit unui studiu al Oficiului de Statistică al Austriei, pentru 100 de euro câştigaţi la el în ţară, un austriac poate cumpăra bunuri şi servicii de 127 de euro în Croaţia, la fel de mult ca în Portugalia, dar mai puţin decât în Italia, Spania, Grecia sau Franţa.

La solicitarea cluj.travel, Oficiul Naţional de Turism al Croaţiei a realizat un top al celor mai întemeiate şapte motive pentru a vizita această ţară, pe care îl redăm în continuare.

1. Clima

Cu o vară care se anunţă chiar mai umedă decât cea din 2012, care deţinea până acum recordul, nu a existat niciodată un moment mai bun ca să vă bucuraţi de un loc plin de soare. Croaţia este casa celor mai însorite insule ale Europei, dar şi o destinaţie excelentă pentru escapadele de primăvară sau toamnă.

2. Oraşele

Nu doar coasta merită o atenţie deosebită. Oraşele din Croaţia sunt pline de farmec şi reprezintă o combinaţie perfectă de turism urban, „café culture" şi spectacol al străzii. Un sejur într-un apartament închiriat este perfect pentru a explora toate acestea.

3. Mâncarea

În Croaţia există o gamă extrem de variată de mâncăruri între care să alegeţi, de la trufele şi pastele din Istria la peştele pe grătar din Dalmaţia de Sud, se găseşte câte ceva pentru fiecare, cu un accent pe oferta abundentă de produse proaspete din pieţele tradiţionale. Cazarea la o vilă cu grătar exterior vă permite să profitaţi la maxim de deliciile culinare croate.

4. Insulele

Croaţia are peste 1.000 de insule, fiecare cu specificul ei. Insula Hvar, şic şi răsfăţată de soare, este cunoscută pentru restaurantele, barurile şi viaţa sa de noapte trepidantă. Cei cu înclinaţii sportive se vor simţi ca acasă în insulele Brac, Krk sau Vis.

5. Marea

Apa limpede ca şi cristalul, valurile line şi peisajele spectaculoase sunt trăsăturile specifice ale Mării Adriatice. Apa caldă este petrfectă pentru înot, şi chiar şi o călătorie la bordul unui feribot poate deveni o experienţeă memorabilă. Aşa că rezervaţi o vilă sau un apartament cu vedere la mare, ca să aveţi parte de peisaje uimitoare.

6. Natura

Croatia are opt parcuri naţionale, patru pe coastă, şi celelalte patru în zona muntoasă: Brijuni, Kornati, Mljet, Râul Krka, Plitvice, Risnjak, Paklenica şi Velebit Nord. Cea mai cunoscută atracţie naturală sunt Lacurile Plitvice, parte a Patrimoniului Mondial UNESCO. Este vorba despre o serie de peisaje împădurite situate între munţii Mala Kapela şi Pljesevica, cu un sistem de 16 lacuri connectate între ele şi numeroase cascade.

7. Patrimoniul cultural

Valoarea deosebită a peisajelor naturale şi culturale din Croaţia a fost recunoscută de UNESCO încă din 1979, când a fost inclusă pe lista Patrimoniului Mondial zona istorică a oraşului Dubrovnik, ce rămâne şi astăzi, alături de Lacurile Plitvice, cel mai cunoscut simbol turistic al Croaţiei. Acestuia i s-au adăugat ulterior alte obiective incluse pe prestigioasa listă: palatul lui Diocleţian din Split, nucleul istoric al oraşului Trogir, complexul bazilicii Sf. Eufratius din Porec, catedrala din Sibenik şi sistemul agricol de pe câmpia Starigrad.

De asemenea, nu mai puţin de 11 tradiţii, meşteşuguri şi obiceiuri croate au fost incluse pe lista patrimoniului imaterial al umanităţii, printre care Procesiunea Sfântului Vlaho din Dubrovnik, Procesiunea Crucii din insula Hvar, arta confecţionării dantele croate sau fabricarea jucăriilor tradiţionale de lemn din Zagorje.

 

Etichete
Comenteaza