Alegeri locale 2024. Care sunt atribuțiile primarului, consilierilor locali și consilierilor județeni

Alegeri locale 2024. Care sunt atribuțiile primarului, consilierilor locali și consilierilor județeni

Peste o săptămână vor avea loc primele runde de alegeri ale anului în România.

Anul acesta, românii îşi vor alege primarii, consiliile locale, consiliile judeţene, eu­ro­parlamentarii, parlamen­tarii şi preşe­dintele. Coaliţia de guvernare a ajuns la un acord pentru comasarea alegerilor locale cu alegerile europarlamentare, aşa că pe 9 iunie, românii vor merge la vot atât pentru alegerile locale, cât şi pentru cele europarlamentare.

În ceea ce priveşte alegerile locale, românii vor vota pentru a alege primari, consilieri locali, consilieri ju­deţeni şi preşedinţi ai consiliilor jude­­ţene. România are în prezent 41 de preşedinţi de consilii judeţene, 3.180 de primari, 40.022 de consilieri locali şi 1.338 de consilieri judeţeni, iată care sunt atribuțiile acestora, potrivit Mediafax.

Primar

  • Întocmeşte proiectul bugetului localităţii şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
  • Asigură furnizarea de servicii publice esenţiale;
  • Este ofiţer de stare civilă;
  • Prezintă consiliului local un raport anual privind starea economică, socială şi de mediu a localităţii;
  • Elaborează strategiile economice, sociale şi de mediu ale localităţii sale;
  • Ia măsuri pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă;
  • Numeşte, sancţionează şi suspendă angajaţii primăriei, conducătorii instituţiilor şi serviciilor publice de interes local;
  • Desemnează funcţionarii publici;
  • Emite avizele, acordurile şi autorizaţiile date aflate competenţa sa;

Consiliul Local

  • Hotărăşte înfiinţarea sau reorganizarea de instituţii, servicii publice, societăţi şi regii autonome;
  • Aprobă bugetul local;
  • Alege din rândul consilierilor judeţeni doi vicepreşedinţi;
  • Stabileşte şi aprobă impozite şi taxe;
  • Hotărăşte vânzarea, concesionarea sau închirierea bunurilor localităţii;
  • Avizează sau aprobă documentaţiile de amenajare a teritoriului si urbanism ale localităţilor;
  • Atribuie sau schimbă denumiri de străzi, de pieţe, de obiective de interes public.

Consiliul Județean

  • Aprobă bugetul judeţului, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare;
  • Stabileşte şi aprobă impozite şi taxe;
  • Aprobă contractarea şi/sau garantarea împrumuturilor;
  • Adoptă strategii, prognoze şi programe de dezvoltare economico-socială şi de mediu pentru judeţul său;
  • Stabileşte proiectele de organizare, amenajare şi de dezvoltare urbanistică generală;
  • Aprobă documentaţiile tehnico-economice pentru lucrările de investiţii;
  • Asigură cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes judeţean privind educaţia, serviciile sociale, sănătatea, cultura, tineretul, sportul, ordinea publică, situaţiile de urgenţă, protecţia şi refacerea mediului, dezvoltarea infrastructurii, a economiei.
Comenteaza