Ce caută premierul cu privatizarea CFR Marfă în CSAT

Ce caută premierul cu privatizarea CFR Marfă în CSAT
Interpretările sunt diverse: e o problemă de siguranţă naţională, e o pasă înapoi la Băsescu sau încă un răgaz acordat lui Gruia Stoica să vină cu banii.

Decizia premierului Victor Ponta de a cere avizul Consiliului Suprem de Apărare al Ţării (CSAT) pentru contractul de privatizare a 51% din compania CFR Marfă a dat naştere la suspiciuni şi interpretări dintre cele mai diverse.

„Această hotărâre o vom transmite către CSAT, pentru avizare. Dacă sunt lucruri de natură să afecteze procesul de privatizare, CSAT este instituţia în care aceste elemente pot fi ridicate. Dacă nu, mergem mai departe cu privatizarea", a fost explicaţia oferită de premierul Victor Ponta. Ştiut fiind că acest consiliu este condus de Traian Băsescu, a apărut imediat speculaţia că Ponta ar încerca să paseze răspunderea realizării sau nu a privatizării în spinarea preşedintelui, după ce acesta declarase că premierul este cel care trebuie să-şi asume singur această responsabilitate politică. Şeful PSD Cluj, Remus Lăpuşan, admite că, în acest caz, CSAT joacă doar rolul unui for în care „se vor lămuri nişte lucruri". „Având în vedere discuţiile din ultima perioadă, precum şi faptul că vorbim, totuşi, de o companie foarte importantă, cred că o discuţie în CSAT ar fi foarte bună şi utilă. Se vor lămuri nişte lucruri", a explicat Lăpuşan.

Preşedintele PNL Cluj, senatorul Marius Nicoară, crede, însă, că pasul CSAT e unul firesc în procesul privatizării CFR Marfă. „Până la urmă vorbim de o privatizare strategică şi orice chestiune care ţine de strategia naţională poate fi interpretată ca o chestiune care ţine şi de securitatea naţională", a apreciat Nicoară.

În schimb, vicepreşedintele PDL, senatorul Alin Tişe spune că suntem în faţa unui nou tertip al guvernului de a favoriza câştigătorul licitaţiei, oferindu-i timp suplimentar la dispoziţie să facă rost de bani. „Procedura de privatizare ţine de Ministerul Transporturilor şi n-are nimic de-a face cu CSAT. În realitate avem de-a face cu o nouă diversiune a guvernului, care încearcă să ascundă o nouă privatizare eşuată, pentru că va fi un nou Oltchim. Ministerul Transporturilor trebuia să încheie contractul şi să încaseze banii conform termenelor înscrise în documentele licitaţiei, de ce au amânat atâtea săptămâni hotărârea de guvern, invocând un aviz imaginar al Consiliului Concurenţei, care se pronunţă doar după semnarea contractului? De fapt n-au făcut altceva decât să favorizeze ilegal câştigătorul licitaţiei, dându-i un termen mai lung se facă rost de bani, ceea ce echivalează cu o procedură de licitaţie viciată. Acum guvernul apelează la un nou tertip ieftin, cu CSAT, urmărind acelaşi scop - o nouă prelungire ilegală a termenului în care câştigătorul licitaţiei era obligat să facă plata, ca acesta să poată face rost de bani. O nouă privatizare eşuată a unui guvern eşuat", a comentat Tişe.

Liderul UDMR Cluj, deputatul Mate Andras Levente, spune că transportul feroviar de marfă este, într-adevăr, o componentă a securităţii naţionale şi, tocmai de aceea, n-ar fi trebuit privatizat. „CFR Marfă n-ar fi trebuit privatizat. Când guvernul PDL-PSD a semnat memorandumul cu FMI n-ar fi trebuit să accepte includerea CFR Marfă între companiile de stat care trebuie privatizate. Dar, dacă s-a ajuns până aici, cred că e nevoie de CSAT pentru că, într-adevăr, e vorba de siguranţa şi securitatea naţională", a declarat Mate.

 

 

Etichete
Comenteaza