Advertorial Clujul cartierelor de 5 stele. Paul Siserman, candidat la Primăria Cluj-Napoca, are ca obiectiv un sistem de descentralizare a administrației locale
Într-un interviu acordat ZIUA de CLUJ, Paul Siserman, candidatul ALDE la Primăria Cluj-Napoca și prima poziție pe listele de candidați pentru Consiliul Local, a vorbit despre proiectele pe care dorește să le implementeze în cazul în care va avea ocazia să obțină voturile necesare pentru a intra în CL. Siserman se află la prima sa experiență în lumea politică, el fiind un cunoscut antreprenor în domeniul restaurantelor, chef și trainer.
Ce te-a determinat să intri în politică și de ce ai ales ALDE?
Multă lume m-a întrebat de când fac politică și tuturor le-am răspuns același lucru: dintotdeauna! Cred că toți facem politică de când putem emite păreri sau de când avem posibilitatea să ne implicăm în anumite situații și activități. Intenția mea de a mă implica în administrația locală este mai veche, însă nu s-a materializat pentru că nu am găsit organizația care să accepte ideile și proiectele mele. M-au curtat multe partide, însă toate mi-au transmis că mă vor susține dacă, la rândul meu, voi propaga exclusiv mesajele partidului sau ale unor persoane. Ei bine, eu nu sunt acest gen de om. ALDE a fost singurul partid căruia i-am prezentat planul meu pentru Cluj și l-a acceptat. Eu sunt convins că clujenii sunt deschiși la minte și la suflet și votează, în primul rând omul.
Ce te recomandă pentru o poziție de conducere în administrație, fie că vorbim de cea de consilier local sau cea de primar, pentru care și candidezi?
Consider că un oraș trebuie condus ca o societate comercială: cu realism, viziune și, foarte important, cu obiective de performanță. Cred că un primar bun trebuie să fie, în primul rând, un bun manager, pentru că întreaga masă de cetățeni din Cluj-Napoca sunt, de fapt, și acționarii acestei companii, care e municipiul. Ei bine, cariera mea de antreprenor a arătat că sunt un bun manager – am manageriat, până acum, peste 600 de oameni-, iar una dintre companiile mele a obținut locul II în județul Cluj, pe domeniul ei, ca
profitabilitate. Apoi, consider că, fiind o persoană care a avut, prin prisma meseriei, un contact permanent cu oamenii, cred că am identificat multe dintre problemele pe care clujenii le vor schimbate în orașul lor. Și să știți că nu sunt multe.
Dă-ne câteva exemple.
Sunt ani de zile de când îl auzim pe edilul orașului și pe cei din anturajul său vorbind despre Clujul de 5 stele. Nu știu voi, dar eu m-am săturat de acest Cluj de 5 stele, care pentru mine înseamnă poleială de centru și un PR bun, dar fără acoperire reală. Așa că, în loc de acest Cluj de 5 stele, aș vrea să văd cartiere de 5 stele, niște mini-orășele dezvoltate unitar, pornind de la o strategie generală bine pusă la punct, unde cetățenii sunt auziți și chiar se pot implica activ în viața comunităților lor, iar problemele le sunt rezolvate. Pentru ca acest lucru să fie posibil, avem nevoie ca primăriile de cartier să nu funcționeze ca niște simple ghișee pentru plata impozitelor, ci ca niște direcții, care vor avea responsabilitatea implementării strategiei generale a orașului la nivelul comunităților pe care le au în subordine. De asemenea, acestea vor trebui să fie aproape de cetățeni, să identifice problemele cu care se confruntă și să le transmită la centru pentru găsirea unor soluții cât mai rapide și eficiente. Mai mult decât atât, cetățenii vor fi implicați în procesul de co-creare a unor proiecte, fiind implicați, mai ales, în faza de analiză a acestora.
S-a vorbit mult în ultima vreme, mai ales după redeschiderea învățământului școlar și pre-școlar, despre situația creșelor și grădinițelor. Tu ce soluții ai pentru părinții care nu reușesc să prindă un loc pe liste?
Din informațiile pe care le-am adunat din surse oficiale și din media, undeva la 700-800 de copii rămân, în continuare, fără loc în creșele și grădinițele de stat. În același timp, la începutul anului, existau 119 investiții rezidențiale private în diverse faze ale construcției.
Așadar, cu o coordonare între Direcțiile de specialitate ale Primăriei și Comisia de Urbanism, constructorii pot fi obligați ca, în funcție de dimensiunea proiectului și a zonei, primul imobil ridicat să aibă destinația stabilită în proiect, fie că e creșă, grădiniță sau școală. Prioritare vor fi, evident, locurile în creșe.
Imaginați-vă că, dacă din 119 de ansambluri rezidențiale, doar jumătate vor avea inclusă o creșă/grădiniță de 30 de locuri, problema ar fi rezolvată în mai puțin de un an. Primăria ar putea avea drept de exploatare pentru o perioadă, iar, apoi, să achite o chirie modică și corectă către dezvoltator.
Plimbându-mă mult prin oraș chiar și ca om de delivery, pentru că uneori livrez personal mâncare comandată de la restaurantul meu, am ajuns în zone rezidențiale unde, pe terenul pe care trebuia să fie construită o creșă, era o clădire de birouri sau creșteau bălării de doi metri. Lucrurile acestea trebuie să se schimbe!
Ești un om care vine din domeniul HoReCa, unul extrem de important în Cluj, dar, în același timp, extrem de afectat de venirea pandemiei de Coronavirus. Ai vreo măsură pe care ai dori să o implementezi în sprijinul acestei industrii?
Deși industria a repornit din 1 iunie, multe business-uri funcționează puțin peste jumătatea capacității și nimeni nu are certitudinea că lucrurile se vor îndrepta în perioada următoare. Dimpotrivă, mulți jucători din HoReCa nu sunt deloc optimiști în ceea ce privește sezonul rece. Tocmai de aceea, este necesară luarea unor măsuri imediate de sprijin care pot fi o veritabilă gură de oxigen. Cea mai importantă propunere este exceptarea de la impozitare pentru o perioadă de un an sau doi pentru clădirile în care-și desfășoară activitatea unități ale industriei. Este bine de știut că, în special în zona centrală, impozitele sunt extrem de mari, dar, odată anulate, chiriașul (bar, restaurant, bistro etc) are posibilitatea reală să negocieze o reducere semnificativă a chiriei!
Scutirea de chirie pentru o perioadă determinată pentru terasele din zonele licitate de Primărie. Fiind gratuite, aceste locații pot fi redistribuite către toți agenții interesați și care îndeplinesc condițiile logistice și de amplasare.
Drept compensație pentru acest sprijin, jucătorii din HoReCa vor trebui să ia parte la programul Primăriei de reducere a risipei alimentare. Mai exact, surplusul de alimente va fi recuperat de la agenții economici din oraș, fiind, ulterior, distribuit centrelor de ajutor social ale Primăriei și familiilor aflate în dificultate.
Totul se va face sub administrarea unei direcții special înființate în cadrul Primăriei. În acest fel, nu doar că vom menține în viață un contributor important la bugetul local, ci vom fi alături și de oamenii care, din cauza pandemiei, reușesc tot mai greu să își asigure hrana zilnică.
Traficul din Cluj a fost unul dintre subiectele principale de discuție în această campanie, mai ales că redeschiderea școlilor a crescut aglomerația pe șosele. Tu ce soluții ai pentru descongestionarea traficului?
Cu toate că a fost modernizat în ultimii ani, iar Clujul are unul dintre cele mai moderne parcuri auto din România, transportul în comun nu este atrăgător pentru majoritatea cetățenilor, care preferă mașina, din mai multe motive. Traseele și rutele sunt încremenite în timp, multe fiind neschimbate de 30 de ani, deși nu mai solicită trafic. Aș începe cu schimbarea managementului CTP și angajarea unor consultanți cu experiență la nivelul orașelor europene, similare municipiului Cluj-Napoca.
Unul dintre motivele pentru care CTP este neatrăgător pentru o bună parte din populație este lipsa predictibilității. Este imposibil să aproximezi ora la care vei ajunge la o întâlnire, spre exemplu, pentru că nu știi exact când va ajunge mijlocul de transport. Soluția? Crearea unei aplicații care să afișeze, în timp real, locația
autovehiculelor din parcul auto al CTP. Așa, vei ști întotdeauna punctul de pe traseu în care se află mijlocul de transport dorit, dar și ora la care ar trebui să ajungă în stația preferată.
Apoi, foarte mulți clujeni nu renunță la confortul autoturismului, fie că vorbim de cel propriu, al prietenilor, al serviciilor de taxi ori car sharing. Soluția ar fi crearea unei aplicații a clujenilor, la nivel municipal sau metropolitan, prin care utilizatorii înregistrați să-și poată pune mașina la dispoziție pentru vecini, oameni care pleacă din aceeași zonă și merg spre aceeași destinație, colegi de serviciu etc. Gândiți-vă cum ar fi dacă, spre exemplu, colegii de serviciu, care locuiesc în același cartier ar merge la birou cu o singură mașină, în loc de 5?
Această aplicație ar putea funcționa pe baza unei înțelegeri reciproce între cei care “împart” mașina. De exemplu: ar putea merge prin rotație cu mașina unuia dintre ei, ceea ce ar însemna mai puține mașini în trafic, mai puțină poluare și economie la bugetul familiei. Un studiu independent arată că 70% dintre mașinile aflate în trafic, dimineața, la orele de vârf, transportă un singur om: șoferul! Ideea e că avem nevoie de o soluție inteligentă care să ne ajute să reducem numărul mașinilor de pe șosele, mai ales la orele de vârf, cu eforturi nu foarte mari și realizabilă într-un timp relativ scurt.
Cum vedeți Clujul viitorului?
Sunt clujean de trei generații, așa că viitorul Clujului se confundă și cu viitorul meu. Orașul se va dezvolta, dar e foarte important să avem parte de o dezvoltare unitară. Să nu mai existe discrepanțele de azi între cartiere și centru, să nu mai avem zone care arată la fel ca acum 10-15 ani. Să existe o șansă la educație pentru toți clujenii, din toate păturile sociale, să nu-i uităm nici pe concetățenii noștri de la Pata Rât, să avem o autogară la standarde europene. Să fim sincer bucuroși că trăim în acest oraș, indiferent de limba pe care o vorbim, pentru că suntem toți clujeni. Vorba aceea, ce poate fi mai frumos, nu?
Comandat de Partidul Alianța Liberalilor și Democraților, Filiala Cluj, cod manadatar financiar 21200063