De la Borş la Constanţa, pe autostradă, din 2022
- Scris de Valentin Malaescu
- 05 Dec 2013, 00:51
- Politica
- Ascultă știrea
La semnarea contractului cu americanii de la Bechtel, promisiunile guvernului Adrian Năstase erau că aceasta va fi finalizată până în 2013. Anul în cauză este în curs de încheiere şi din cei 415 km ai autostrăzii s-au finalizat doar 52. Revenit la guvernare, alături de liberali, PSD promite un nou termen: 2022, care include o întreagă reţea de autostrăzi care vor brăzda ţara.
Guvernul Ponta a lansat un program intitulat „România 100", cuprinzând o proiecţie a ritmului de construire a autostrăzilor în România, precum şi a modalităţilor de finanţare a diferitelor tronsoane. Vechiul proiect al Autostrăzii Transilvania a fost abandonat, astfel încât Clujul nu se va mai lega de Braşov prin Târgu Mureş (deşi se va construi un segment de autostradă între Câmpia Turzii şi reşedinţa judeţului vecin), ci prin Sebeş-Sibiu, „cotirea" traseului petrecându-se la Turda şi eliminând, practic, Câmpia Turzii de pe traseul direct al autostrăzii. Practic, din vechea A3 va rămâne segmentul Borş-Turda, care se va lega la Sebeş, de coridorul IV, care va duce până la Constanţa şi „apendicele" care va pleca din Turda şi va rămâne suspendat la Târgu Mureş.
Conform documentului menţionat, tronsonul Suplacu de Barcău - Borş va fi finalizat integral cu fonduri bugetare, în anul viitor urmând a fi alocaţi 256,5 milioane de lei. Pentru finaţarea acestui tronson, în proiectul de buget pe 2014 există şi o proiecţie bugetară multianuală, care propune 379,9 milioane de lei în 2015 şi 510,4 milioane d în 2016, când, teoretic, acest segment ar trebui dat în circulaţie. „Eu mă bucur foarte mult că proiectul a fost inclus pe acest tip de proiecţie bugetară multianuală, ceea ce dovedeşte seriozitatea guvernului în a finanţa şi a duce la bun sfârşit acest proiect important pentru Transilvania. Autostrada a devenit obiectiv prioritar al guvernului Ponta", a comentat vicepreşedintele PSD Cluj, deputatul Aurelia Cristea.
Tot 2016 are drept termen de finalizare şi legătura autostrăzii de coridorul IV, segmentul Turda - Sebeş, care va fi realizat cu fonduri europene şi a cărui atribuire ar trebui să se petrecă în această lună. Tot până în 2016 va trebui finalizat şi tronsonul Câmpia-Turzii - Târgu Mureş, pentru că şi acesta va fi construit tot cu contribuţie financiară europeană. Anul viitor va fi inaugurat segmentul Sebeş - Sibiu. Termene incerte de finalizare vor avea tronsonul Gilău - Suplacu de Barcău şi Sibiu - Braşov care ar urma să fie construit din fonduri de dezvoltare regională. Pentru a fi legaţi de Bucureşti şi, implicit, de Constanţa, vor mai trebui construite segmentele Braşov - Comarnic şi Comarnic - Ploieşti, pentru care, la fel ca în cazul tronsonului Gilău - Suplacu de Barcău, se va alege una dintre variantele: concesiune sau parteneriat public-privat. „Toate aceste investiţii, cuprinse la obiectivele prioritare de infrastructură, vor fi prinse într-o lege pe care s-o votăm în parlament, ca să nu se mai schimbe de la an la an priorităţile şi pentru a le putea finaliza la termen", a adăugat Cristea.
Deşi, după noiembrie 2010, când au fost inauguraţi ultimii 10 km de autostradă între Turda şi Câmpia-Turzii, în sfârşit, există un proiect concret cu termene şi alocări bugetare pentru reluarea lucrărilor la autostrada ardelenilor, opoziţia tot nu este mulţumită. „Victor Ponta este ipocrit cu acest plan de construire de autostrăzi, rămânând tributar planurilor cincinale niciodată realizate de pe vremea comuniştilor", a comentat preşedintele PDL Cluj, Daniel Buda. El a admis că trebuie finalizat tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, care altfel poate genera pierderi uriaşe din cauza degradării lucrărilor deja executate, dar spune că mai întâi ar fi trebuit construit de la zero segmentul Gilău - Nădăşel. „Într-adevăr, trebuie terminat acel tronson, pentru că lucrările executate deja se degradează şi produc pagube imense, dar acolo trebuie făcută licitaţie, care poate dura, cu contestaţii, mai bine de un an. Pe tronsonul Gilău - Nădăşel lucrările pot începe mâine. Acolo s-a făcut licitaţia şi există un contract semnat. În plus, dacă în doi ani nu încep lucrările, toate avizele îşi pierd valabilitatea şi procedurile vor trebui reluate, ceea ce ar însemna cheltuieli suplimentare", a declarat Buda.